Populært innlegg eifu Skrevet 29. august 2016 Populært innlegg Skrevet 29. august 2016 (endret) Det er ikke ofte sjansen byr seg for å ta en tur alene, og dermed må man også bruke tiden godt. Desverre hadde jeg knapt to dager til disposisjon, og det var mye jeg hadde lyst til å se. Planen var å gå inn i Dividalen fra Frihetsli, deretter vestover gjennom Anjavassdalen før jeg igjen beveget meg nordover og gjennom Langdalen. En tur på snaue 80 kilometer. Rett før klokken ti startet turen fra Frihetsli innover Dividalen. Fra Frihetsli gikk turen innover langs stien opp mot Anjavasshytta. Her passeres skiltet som markerer grensen for nasjonalparken. Stien opp er naturens svar på motorvei, men jeg møtte ingen på vei opp. Forøvrig holdt jeg på å miste helsa flere ganger den første halvtimen pågrunn av glatte stein og røtter. Kanskje også uoppmerksomhet. Etter å ha passert Anjavasshytta og broen som krysser Divielva beveget jeg meg innover Anjavassdalen. Her er inngangen til dalen, og starten på turen. Videre innover dalen strekker Anjavasselva seg utover. Det er en merket sti i Anjavassdalen opp til Vuomahytta. Den er godt tilrettelagt og godt merket. Den "nye" stien virker å gå noe nærmere elva. Mye rein i området krever båndbruk. Første pause, og lunsj, ble tatt i området nord for Blåfjellet. Teltet ble slått opp som le for vind og vær. I god tro ble føttene luftet (litt). Etter stien forsvant sørover not Vuomahytta, fortsatte jeg mot nordvest og videre innover dalen og treffer etterhvert på Anjavatnet. Jeg valgte å gå sør for vannet, i håp om at høyfjellsterrenget skulle bli enklere å forsere. Det er godt med stier eller dyretråkk innover som var mulig å følge, men det er kupert og delvis myrlendt nærme vannet. Været var trist, med regn og noe vind, men solen gløttet frem inn i dalen. Flere elvekrysninger måtte til, her fra Mattajohka (hvis jeg ikke tar helt feil). Relativt lite vannføring, så det var mulig å komme noenlunde tørrskodd over. Målet for dagen var Sandelvatnet helt sør i Langdalen. Ettersom jeg relativt våt grunnet regn, myrdrag, elver og undervekster og vinden etterhvert tok seg opp valgte jeg å legge meg rett øst for Beagasanoalgi. Sliten, kald og lett hypoterm etter drøye ni timer med marsj var det ikke mye som skulle til før jeg sluknet i posen. Rundt midnatt begynte det å snø, og jeg våknet til hvite fjelltopper dagen etter. Teltet strategisk plassert i nærheten av elva Leaddojohka og i et lite søkk, ettersom vinden tok seg opp mot liten kuling. I bakgrunnen skimtes Bangfjellet. Jeg startet å gå rundt syv, klar for dagens etappe. Første etappen inn i Langdalen, her Sandelvvatnet som var gårsdagens turmål (det tok meg 15 min, men det var ikke så viktig kvelden før). I motsetning til gårsdagen, ble regnbuksa tatt på før start. Viderei innover Langdalen fulgte jeg Sandelvvatnet langs vestsiden, i håp om å unngå all bekkekryssingen. I forhold til gårdsdagens kuperte, myrlendte, vierkratterske tur, var den småkuperte og gresskledte Langdalen en lek. Her er Langdalselva, legg merke til at vannet magisk har snudd og renner nordover. Helt nord i Langdalen, åpner dalbunnen seg. Nordøstover, sør for Ruten, treffer man skoggrensa og en lokal skiløype/sti. Det er helt greit, for det var relativt tett vegetert nedover. Stien følger elva nedover. Jeg fulgte stien med unntak av de gangene den forsvant for meg. Her er Langdalselva/Beineelva med Ruten i bakgrunnen. Herfra er stien stort sett tydelig å enkel å følge. Kun sjarmøretappen igjen. Til tross for at jeg kun hadde to dager til rådighet, fikk jeg sett både Anjavassdalen og Langdalen. Omtrent 15 timer med effektiv gåing (9+6) og en distanse bakelagt på drøye 70 kilometer var målet nådd. Endret 29. august 2016 av eifu 27 Siter
AK74 Skrevet 11. september 2016 Skrevet 11. september 2016 Så ut til å være en flott tur, selv om været kanskje ikke var av det aller beste. En tur jeg kunne tenkt meg å prøve:) Flott hund 1 Siter
eifu Skrevet 11. september 2016 Forfatter Skrevet 11. september 2016 @AK74, takk for det, det var en veldig fin tur! Det er absolutt en tur som kan anbefales. Hvis jeg skal gå den igjen blir det over minst tre dager, og kanskje med en fiskestang! 1 Siter
AK74 Skrevet 11. september 2016 Skrevet 11. september 2016 Det hørtes lurt ut med litt bedre tid ja:) greit terreng for hunden også? Hadde vært artig med en høsttur, må se om det blir ei govershelg, og mulighet for å kunne ta en dag fri fra jobb. Vet du om det er noen åpne koier/hytter i nærheten av ruta du tok? Siter
eifu Skrevet 12. september 2016 Forfatter Skrevet 12. september 2016 Ikke noe problem med hund, men det er/var mye rein i området så hun gikk i bånd hele turen. Vuomahytta er åpen (selvbetjent DNT), men den ligger litt utenfor akkurat den ruta jeg fulgte. Anjavasshytta tror jeg er privateid (Statsskog), men mener den kan lånes/leies ut. Ellers er det en del gapahuker med ved og bålplass ved Anjavasshytta. Lagshytta (ligger ved Beineelva) er privateid (ØIL), men kan lånes/leies ut. Så svaret er vel egentlig nei, men det er muligheter. Siter
AK74 Skrevet 12. september 2016 Skrevet 12. september 2016 Takk for svar😊 så får jeg se om det kan åpne seg en mulighet for tur før snøen legger seg😊 Siter
Jan Erik Hansen Skrevet 12. september 2016 Skrevet 12. september 2016 Flott tur med mye gåing. Ville nok hatt fiskestanga klar, og brukt noe lengre tid selv Bare å ta turen i høst @AK74 Er 3 åpne koier helt i starten. Vetlenesbua og Fossbua før rundkjøringen innerst på veien. Og Ole Nergårdbua ca 10-15 minutter før Anjavasshytta. Fine buer for en natt om du kommer sent avsted, og vil starte turen dagen etter. Men er nok fare for folk der nå i starten av jakta. Siter
Smaltur Skrevet 12. september 2016 Skrevet 12. september 2016 Takk for fin rapport, Jan Erik. Fint når det kommer nysnø på toppene. Der oppe kan vel det skje midt i juli, for den saks skyld... Har ikke kommet meg nordover i sommer, men minnene fra fjorårets i samme område sitter i. Takk for turtipset, skal ta meg bedre tid på den enn du gjorde. Siter
Jan Erik Hansen Skrevet 12. september 2016 Skrevet 12. september 2016 Smaltur skrev (På 12.9.2016 den 18.08): Takk for fin rapport, Jan Erik. Fint når det kommer nysnø på toppene. Der oppe kan vel det skje midt i juli, for den saks skyld... Har ikke kommet meg nordover i sommer, men minnene fra fjorårets i samme område sitter i. Takk for turtipset, skal ta meg bedre tid på den enn du gjorde. Ekspander Var ikke min rapport. Men enig med deg i at det er fint når nysnøen kommer på fjellet. Har vært langt ned i fjellene et par ganger allerede, men nå er det bart igjen på toppene. Ikke mange ukene nå, så er det skiføre i høyden her Siter
Per Fredrik Skrevet 12. september 2016 Skrevet 12. september 2016 Har samme teltet samme bardunkonfigurasjon, men bare erfaring fra liten bris. Hvordan fungerte det da vinden økte opp mot kuling. Det ser ut på bildet ditt att du har et ekstra pluggfeste midt på fronten, stemmer det? Siter
eifu Skrevet 13. september 2016 Forfatter Skrevet 13. september 2016 @Per Fredrik, ja det stemmer. Det pluggfeste er primært for å trekke ytterduken ut fra innerduken. Terrenget ga ly for den verste vinden, så det fungerte utmerket! Siter
Per Fredrik Skrevet 13. september 2016 Skrevet 13. september 2016 eifu skrev (På 13.9.2016 den 8.31): @Per Fredrik, ja det stemmer. Det pluggfeste er primært for å trekke ytterduken ut fra innerduken. Terrenget ga ly for den verste vinden, så det fungerte utmerket! Ekspander Hei, takk for info., da gjør jeg det samme i løpet av vinteren. Mange på forumet har satt på flere pluggfester, men jeg setter bare på den ekstra på midten foran. Jeg fant på nettet en beskrivelse fra en som bruker teltet om vinteren, han har en ekstra bardun på stangkanalen som peker litt bakover, han hadde gode erfaringer med den når det blåste opp.. 1 Siter
Øyvind Joppe Gutierrez Lindheim Skrevet 13. september 2016 Skrevet 13. september 2016 (endret) Dividalen er kjempefint Har bare vært der på vinteren og fisket på isen, men Anjavatn huser stor røye..Her er ett bilde av en turkomis som tok røye på 2,7 kg Endret 13. september 2016 av Øyvind Joppe Gutierrez Lindheim 4 Siter
Smaltur Skrevet 13. september 2016 Skrevet 13. september 2016 Jan Erik Hansen skrev (På 12.9.2016 den 18.47): Var ikke min rapport. Men enig med deg i at det er fint når nysnøen kommer på fjellet. Har vært langt ned i fjellene et par ganger allerede, men nå er det bart igjen på toppene. Ikke mange ukene nå, så er det skiføre i høyden her Ekspander Var i hastemodus, trodde det var din rapport, Jan Erik. Ja ja, det er nå i hvertfall i "ditt" område. 1 Siter
Kjell Iver Skrevet 14. september 2016 Skrevet 14. september 2016 Flott rapport. Jeg måtte opp med kartet og følge med hele runden rundt. Jeg har fundert på tur inn mot indre troms. Hvordan er forholdene på dnt hyttene der på høsten. Er det mange jegere som fyller opp hyttene? 1 Siter
eifu Skrevet 14. september 2016 Forfatter Skrevet 14. september 2016 @Kjell Iver, takk for det! Jeg har inntrykk av at hyttene i området er relativt populære, særlig i helgene. Det er sikkert enklere å finne ledige hytter noe lenger inn i terrenget. Siter
Jan Erik Hansen Skrevet 14. september 2016 Skrevet 14. september 2016 (endret) @Kjell Iver På Rostahytta og Dividalshytta er det stort sett alltid folk når jeg går forbi. Men flere hytter, så plass er det nok. Nå i starten av småviljakta er det også noen jegere som benytter hyttene. Er bare et par timer å gå til Rostahytta og Dividalshytta, så i helgene er det en del som er der på korte turer. Dærtahytta er anbefalt. Lengre å gå, fine hytter med god plass. Ikke så mye folk. Voumma kan være mye besøkt, kanskje mest av isfiskere på våren, og muligens også noen rypejegere nå på høsten. Statskogkoiene ved Moskan og Rostavannet er nok fulle nå i jakta. Men de fleste benytter telt i området, og siden hyttene ligger litt kjedelig til (min mening) er telt anbefalt. Du må bare ta turen. Men sjekk værmeldingen om du tenker nå i høst. Snøen har allerede vært langt nede i fjellene, så ikke umulig å våkne opp til skiføre nå snart. Og ser jeg deg inne i fjellet så spanderer jeg en kopp kaffe Endret 14. september 2016 av Jan Erik Hansen 2 Siter
barre Skrevet 14. september 2016 Skrevet 14. september 2016 Takk för underbara bilder! Jag undrar lite över tidigare kommentarer som säger att hytterna är fyllda med bl a jägare - Samma regler som normalt gäller väl ändå i dnt:s hytter samt de åpne buerna (självklart inte de hytter som hyrts ut) ? Ingen blir väl avvisad från en hytte? Siter
eifu Skrevet 15. september 2016 Forfatter Skrevet 15. september 2016 @barre, takk for det! Du har helt rett når det kommer til DNTs hytter (det er noen hytter som tilhører Statskog eller lokallag i tillegg). Hvorvidt du blir alene på hytta er en annen sak! 1 Siter
Kajase Skrevet 15. oktober 2016 Skrevet 15. oktober 2016 Moro å se bildene dine.Jeg var på elgjakt i Anjavassdalen sist høst, nydelig terreng. 2 Siter
Blackbrrd Skrevet 18. oktober 2016 Skrevet 18. oktober 2016 Så ut som flott turterreng, og fine bilder. Det hørtes bra langt ut med 70km på to dager? Og 15 timer effektiv gangtid? Jeg går endel fjellturer og er vant med 3km/t, men når jeg tenker meg om så gikk jeg og fattern 26km på 6 timer + pauser når jeg var 14-ish. Det var da på Hardangervidda, så ganske logisk egentlig. Hørtes slitsomt ut da. Husker at jeg etter den turen på Hardangervidda hadde satt meg ned i 5 min mens fattern fikk rom på hytta. Jeg var da blitt så stiv og støl at jeg ikke kom opp trappa. Måtte vente en time til før det løsnet igjen! 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.