margitbr Skrevet 25. august 2016 Skrevet 25. august 2016 Har brukt fjellsko med "standard" høgde, til like over ankelen. Dette fører alltid til bursitt/ slimposebetennelse over anklane etter ein dag eller to. Siste åra har eg difor bare brukt gummistøvlar og låge terrengsko. Nokon som har erfaring med type fjellsko som kan fungere ved dette problemet? Siter
Gittiamo Skrevet 25. august 2016 Skrevet 25. august 2016 Har du vært hos ortoped? Om ikke så anbefaler jeg det. De kan hjelpe deg med å finne årsaken. Siter
fiskekongen Skrevet 25. august 2016 Skrevet 25. august 2016 Gå med løsere sko. Det har hjulpet på meg. Noen ganger går jeg med dem nesten helt løse. Jeg får mindre gnagsår også. Strammer heller til når terrenget krever det innimellom. Siter
Lompa Skrevet 25. august 2016 Skrevet 25. august 2016 Hvorfor ikke prøve skikkelig høye fjellstøvler? Det høres jo ut til at de du har ikke er rett for deg i alle fall.. Enig i rådet om ortoped. Siter
Gnelse Skrevet 25. august 2016 Skrevet 25. august 2016 Kontakt en fotterapeut med fordypning i biomekanisk terapi. De kan sko og bevegelse Siter
+zimwalker Skrevet 25. august 2016 Skrevet 25. august 2016 9 timer siden, Lompa skrev: Hvorfor ikke prøve skikkelig høye fjellstøvler? Fordi det vanligvis er trykk eller unormal friksjon som trigger en slimposebetennelse, jf margitbr (trådstarter) sin erfaring når hun går med fjellskoene sine. Men det er ikke umulig at et annet par sko med samme ankelhøyde - eller høyere som du foreslår, likevel kan være verd å prøve for å utelukke at det ikke bare er dette ene sko paret som trigger betennelsen. . Siter
Lompa Skrevet 26. august 2016 Skrevet 26. august 2016 Det var nettopp det som var poenget mitt. En høyere støvel (som passer foten) kan bidra til å fordele trykket, så man ikke får det på ett punkt. 1 Siter
+Tom42 Skrevet 29. august 2016 Skrevet 29. august 2016 Den 25.08.2016 at 11.25, Gittiamo skrev: Har du vært hos ortoped? Om ikke så anbefaler jeg det. De kan hjelpe deg med å finne årsaken. Jeg sliter med akillesene og er svært følsom for høyden på støvene. Derfor har jeg i mange år gått med et par kraftige "joggesko" med Vibramsåle, og vanntette sokker. Nå har jeg imidlertid funnet min støvel, AKU hos Ortopediteknikk. Nevner dette fordi ortoped er nevnt her. Ortpediteknikk og sikkert andre firmaer som har spesialisert seg fottøy til folk med behov for mer individuell oppfølging har ortoped på huset. Finner du nåde hos han kan du få vedtak om så og så mange sko/støvler i året. Da koster et par slike støvler kun kr 640, - i egenandel. Men det går også an for vanlige folk å oppsøke en slik spesialforretning og både få råd av dyktige og interesserte fagfolk, som ikke "slafser tyggis" - og kjøpe fottøy der. Prisen er da lik den du betaler ellers. Disse støvlene er de beste jeg noen gang har hatt og leveres "ferdig inngått". Goretex og fine greier. Pass på å kjøpe store nok støvler. Disse har jeg nå brukt på 3 ukesturer på Hardangervidda. Og om du trenger en ekspertuttalelse send en PM til FF medlemmet "rayun" Siter
Gittiamo Skrevet 29. august 2016 Skrevet 29. august 2016 @Tom42 takk for tips. Jeg trenger et par turstøvler til marka (fjellstøvlene mine er dedikert fjell og steinrøys) og skal straks tilbake til ortoped. Skal se om jeg kan få refusjon her. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.