Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunjakke i fuktig klima


josteink

Anbefalte innlegg

Hei,

 

vurderar ein ny mellomlagsjakke. Vurderar dun men som vestlending så er eg skeptisk til dun siden den visstnok ikke skal vera ok å bruke i fuktig klima. Er det nokon som har erfaring med å bruke tynne dunjakke som isolasjon i fuktig klima gjennom sommaren? Vil den kolapse eller miste isolasjonsegenskapane sine? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker dun året rundt. Hvis du har tenkt å bli våt så ville jeg heller gått for ull. Hverken dun eller kunstfiber er laget for å bli vått. Om du er redd for fuktighet finnes det jakker impregnert dun som opprettholder dunspensten selv om jakken blir fuktig, men de blir ikke vanntett og de tåler ikke at du bader med dem.

Om sommeren er det (stort sett) ikke behov for varmejakke når du går, og da er det greit med pakkbarheten dun gir. Likevel har jeg både en dunjakke og en kunstfiberjakke, men det er mest fordi dunjakken er så vanvittig varm, og ikke pga fuktfrykt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tynne jakker i både primaloft og dun. Skal jeg i vått miljø så blir det primaloftjakka. Den beholder spensten og isolasjonsegenskapene selv om den blir våt. Det er ikke så stor forskjell på vekt og pakkvolum, selv om primaloften ligger litt bak dunen der.

Jeg bruker varmejakka som mellomlagsjakke under pauser og hvis det blir kaldt. Da kan man fort risikere at den blir våt innenfra, selv om den har vanntett stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.