Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse-Rjukan februar 2017 div spm og tips


fiskekongen

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg gikk Finse-Haukeli alene i februar i fjor, og er kjent med det å gå i fjellet vinterstid med telt i pulken. Men jeg har noen spm alikevel, spesielt med tanke på rute og andre praktiske ting. Har lest det meste som ligger her anngående tilsvarende tur.

Er det noen som har noen tips til ei fin rute? Er det noen grunn til at rutene ikke går på de store vannene Mår, Kalhovd og Kilsfjorden? For meg ser dette ut som en kortere og enklere rute. Er det usikker is ofte på disse vanna? Eller er det ofte mye snø og tungt føre? Andre ting man bør være klar over på ruta over? Gå mot Fagerheim og den retningen isteden for mot Halne?

Som sagt kan det hende også denne turen blir alene, og vil gjerne spare meg for mest mulig utforkjøringer, da det er her jeg både er dårligst, og har størst sjans for å ødelegge meg.

Er ikke redd litt møkkavær, men kan det lønne seg å vente til mars med tanke på is?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende. Jeg planlegger Finse - Haukeli og velger å gjøre det i midten av Mars da sjansen for bedre vær er større og dagene litt lenger.

Hvilken rute gikk du fra Finse - Haukeli? Har ikke planer om hytteovernattinger så jeg tenker å legge ruta litt mer direkte enn DNT-rutene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint gå Mår og Kilsfjorden men en finere tur synes jeg er Geitvassdalen,  Slettedalen, Vråsjøen, Grasdalen. Regulerte vann kan ha åpne partier selv etter lange kuldeperioder, så det kan være greit å ha god sikt. I enden av Kilsfjorden har det vært åpent hver gang jeg har vært der. På Gøystavatnet har jeg måttet styre utenom åpne partier.

Endret av qwer993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, whistler skrev:

Spennende. Jeg planlegger Finse - Haukeli og velger å gjøre det i midten av Mars da sjansen for bedre vær er større og dagene litt lenger.

Hvilken rute gikk du fra Finse - Haukeli? Har ikke planer om hytteovernattinger så jeg tenker å legge ruta litt mer direkte enn DNT-rutene.

Her er en liten rapport fra turen:

Jeg gikk heller ikke etter kvistet løype som du ser, og mer direkte. Ruta virket fin, og man korter inn turen med en dag.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.