Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltplasser på toppene sommerstid

werdna

Anbefalte innlegg

Selv drømme-teltplassen må være på eller like under en kremtopp. Å se solen gå ned bak spisse tinder og våkne opp til knallutsikt dagen etter finnes det ikke maken til :wink: . Som oftest må man nøye seg med nattbestigninger for å få med soloppgangen.

Overnattinger på toppene vinterstid er greit - det er bare å grave. Det hadde imidlertid vært hyggelig med en runde på hvilke topper man kan finne teltplass på SOMMERSTID - nå som folk har årets topper i frisk minne....

Jeg har sett etter slike teltplasser i årets toppturer uten å finne noen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ettersom du (Werdna) åpenbart søker en religiøs opplevelse er det jo naturlig å tenke i retning av Kyrkja. Selve toppen er faktisk mye flatere og finere enn den ser ut til nedenfra. Det er vel ikke altfor mye vegetasjon her oppe, men ikke så mye løsstein og rydde unna heller. Det meste er rast ned for lenge siden....

Toppen er forresten delt i to. Den lavere delen tror jeg man må klyve eller til og med bruke tau for å nå. men den er mer enn stor nok for et telt, og relativt flat. Fikk nesten litt lyst til å røske meg meg en-manns teltet og prøve neste år.

Eller neste helg ?!?! DET hadde vært noe det

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en teltplass på en topp hvor utsikten er som en drøm og hvor underlaget er som gressplenen hjemme i hagen. Her kan du elske med din kjære under åpen himmel uten å bli sett av noen. Jeg snakker om Saksa, nei ikke Saksa i Smørstabbtindene, men Saksa i Hjørundfjorden, midt i Sunnmørsalpene. Og med det samme, du finner noe lignende på Middagshornet inne i den naturskjønne Romedalen med orkesterplass til klatreveggene i Molladalen.

ods

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar selv om jeg i utgangspunktet ikke hadde de samme hensikter med teltplasser med utsikt.

Rart det ikke er flere kule teltplasser. Kanskje folk holder disse hemmelige??

Jeg har sett en bra plass på toppen av Fleskedalsnosi og i skaret mellom Landedalstind og Søre Svartdlspiggen (oppå snø/bre) - men ingen virkelige kremplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du virkelig ha glede av utsikten må du sove ute! I slutten av juli og i august blir det mørkt nok, og fremdeles mulighet for at det ikke blir for kaldt.

Jeg har hatt gleden av en overnatting på Skagastølsryggen i slutten av juli. Uten telt og sovepose, men bra med klær. Tauet var madrass - og sikring.

Utsikten til Storen og Mohns skar var fabelaktig, og kl 5 gikk solen opp i nordøst ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Jeg kjenner til én flott teltplass, og det er like innpå breen ved Illåbandet. Her er det helt flatt, og du ser rett inn i den majestetiske østveggen på Skardstinden!

176-01_600.jpg

Ellers har jeg og brodern overnattet uten telt i steinrøysa på Vakkerbandet. Ikke noe problem når man ligger på Therm-A-Rest, og det var fantastisk å våkne opp der neste morgen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Anonymous

Werdna - or whoever :arrow:

Teltplassen under er fra Midtre Torfinnstind med Bygdin i bakgrunnen. Denne krever klatring. Det samme gjør teltplassen på Vestre Styggedalstind. Like fin er fotballbanen på Jervasstind. Her kreves ikke klatring - bare en lang anmarsj.

Gunnar

post--1-133474389711_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg pleier ikke å dra med meg teltet, ligger heller og venter på været før jeg gjør sånt. Men jeg gikk Styggedalsryggen og Skagastølsryggen i august. Vi tok det pent og rolig, det var så varmt at vi ikke hadde noen lyst til å gå ned, så det ble to overnattinger på ryggen... Men de to overnattingene er noe av det flotteste jeg har hatt. Jeg har også en fantastisk overnatting rett under toppen av Glittertind en påske.

Men jeg tror at et av de fineste overnattingsstedene i landet må være toppen av Centraltind... Nokså stort platå, og med Storen rett i nærheten, høyt over Fanaråken, og med fantastisk utsikt. Vi rakk ikke fram til Centraltind den natta, men jeg tror nok det blir en tur tilbake til Centraltind, bare for å overnatte på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en teltplass på en topp hvor utsikten er som en drøm og hvor underlaget er som gressplenen hjemme i hagen. Her kan du elske med din kjære under åpen himmel uten å bli sett av noen. Jeg snakker om Saksa, nei ikke Saksa i Smørstabbtindene, men Saksa i Hjørundfjorden, midt i Sunnmørsalpene. Og med det samme, du finner noe lignende på Middagshornet inne i den naturskjønne Romedalen med orkesterplass til klatreveggene i Molladalen.

ods

På Seljeneshornet nord for Trandal kan man også slå opp telt. Toppen består av en passelig stor, litt ujevn lyngdekket flate med panorama mot Hjørundfjorden. Så der er det bare å slå ned teltpluggene. Husk medbrakt vann :?:

Toppen er så lite besøkt at du er omtrent garantert å ikke få besøk under oppholdet :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.