Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda Vest - Skjeggedal - Tyssedal - Hårteigen.


kjetilkl

Anbefalte innlegg

Hei!

Mitt navn er Kjetil Kløve, ivrig fisker og fjellvandrer :wink:

Ifm en tur jeg har planlagt til sommeren har jeg en rekke ubesvarte spørsmål. Håper kanskje noen her på forumet (jeg er ny bruker her) gidder å hjelpe meg med litt info, hvis noen av dere er kjent i området. Isåfall takker og bukker jeg så mye på forhånd!

Det jeg har tenkt er å starte i Skjeggedal og ta turen innover vestvidda. Planen er å starte gåturen lørdag 8.juli og vare tilogmed søndag en uke etter. Dermed kommer mitt første spørsmål:

Snø og vannføring. Er det problem å følge turistforeningsstiene innover såpass tidlig som 8.juli? Såvidt jeg vet er det lite snø i fjellet i år, men så er det også sein vår. Tror dere det kan bli problem å ta seg frem?

Planen er å følge DNT-stien fra Skjeggedal og innover mot Tyssevassbu. Omtrent ved Vattagili har vi planer om å gå vekk fra stien og trekke over mot Ilakleivsløkane.

Noen som er kjent med snøføre- vannføring i området Ilakleivsløkane, Veivatnet? Har tenkt å gå en runde utenom merka sti og overnatte der det passer i telt. Noen som kan si om det er det er vanskelig å ta seg frem forbi bekker og elver siden det er såpass tidlig i juli? Et sted jeg lurer litt på er mellom Ilakleivsløkane og Tyssevatnet....

Har og lurt på om vi skal ta turen helt opp åp Hårteigen, men det kommer vel litt an på formen. Noen som tror det er realistisk å gå tur/retur fra Kinso/Veivatnet opp på Hårteigen og tilbake på en dag? Eller må vi ta med alt utstyret og gå til Torehytten. Er litt usikker på terrenget, så kanskje noen som har vært der vet?

Noen andre ting jeg bør ta i betraktning før jeg legger ut på denne turen? Aller mest håper jeg å få vite om det vanligvis er farbart i begynnelsen juli (8.-15.juli) i detter området.

Håper noen har tid til å gi meg et lite svar.

Mvh Kjetil Kløve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.