Gå til innhold
  • Bli medlem

Turister på tur: behov for bedre informasjon? splittet fra Nødpeilesender (SPOT, InReach mfl

Gjest Landsem

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Gittiamo skrev:

@Tessatroll ja man ser like stor økning på alle disse turiststedene. Og det er ingen tvil om at det har med den massive markedsføringen å gjøre. 

Der gjør meg stolt at så mange faktisk vil reise hit og se hvor flott land vi har, men det skremmer meg også at det er så totalt kaos som det er fortiden. Og hvor mye skade vil all turismen forårsake vår natur? 

Samd. Detter viktige spm kring utviklinga av ei potensielt stor næring i Norge, og eg meinar at ein må ta grep for betre styring, ei styring som ivaretek fleire interesser. 

Det er også slik at nordmenn utgjer ein auke som turist i Norge også, siste åra har folk blitt flinkare å reise i eige land. Til tross for at me ofte har ein anna forkunnskap mtp tryggleik, ser eg at det nok er på sin plass med noko betre informasjon retta mot nordmenn også, kanskje spesielt med tanke på korleis ein brukar naturen (danning av firfelts-stiar, søppel osv).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Landsem
36 minutter siden, Gittiamo skrev:

Ja de verste tilfellene jeg har sett, har jo vært fra nordmenn. Litt småarrogante og som skal vise at de har da mye mer peil enn turistene :P 

Men må faktisk si at folk stort sett alle er greie, oppegående og godt forberedt. Heldigvis :) 

Er de? Her er det enda en tulling, skummelt i skogen  når mørket faller på:

http://akersposten.no/nyheter/gikk-seg-bort-i-morket-i-marka/19.360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Landsem skrev:

Fordi en ender på feil bærtur, så betyr det ikke at de resterende 200 i skogen er like ute og kjører. 

Du må ha litt mer tiltro til mennesker generelt Landsem. De fleste klarer seg utmerket godt :) 

Endret av Gittiamo
Skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Gittiamo skrev:

Du må ha litt mer tiltro til mennesker generelt Landsem. De fleste klarer seg utmerket godt :) 

De mest håpløse tar dessverre Darwin seg av.

Bort med noen bilder attraksjonenene i finvær og frem med noen i drittvær, og mer info om hva som virkelig kreves.

Og kanskje en metrologisk stasjon av denne typen for hver km. STEINEN_4467184a.jpg

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Prekestolen, så ble det gitt informasjon direkte ved start av stien, men de fleste valgte å se bort fra advarslene.

dette er også erfaringen min, de som kommer til Norge har planlagt turen lenge, og litt vær er ingen hindring.

de har heler ikke "vår" referanseramme, og har problemer med å innse egne begrensinger. Dette gjelder faktisk også østlendinger på tur i mitt område. De er ofte svært overrasket over hvor tung en 6 timers tur egentlig er - selv i godt vær.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Landsem skrev:

For meg blir det litt overkill å dra på med politi helikopteret fordi en har rotet seg bort i marka.  Politihelikopteret har mange andre oppdrag og et trangt budsjett. Hvis det er normalt friske folk og været ikke er altfor dårlig kan de jo sette seg under granleggen og vente på dagslyset. Han var ikke skadet, han kunne ringe og si han hadde rota seg bort. Det er nå så mange både turister og våre egne som trenger hjelp at jeg tror vi må gjøre minst to ting. Det må gis detaljert informasjon om hva som trengs av erfaring, utstyr og fysisk form og også beskjed om at hvis de ikke følger de retningslinjer som er gitt, har utvist aktsomhet og kommet opp i en situasjon og trenger hjelp, vil de måtte betale for redningsoperasjonen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Nå har jeg lest så mye om hva som foregår på disse turistattraksjonene våre at jeg begynner å bli litt nysgjerrig. Jeg har vert på Prekestolen en del ganger, men Trolltunga har jeg faktisk ikke besøkt. Kanskje på tide å ta seg en tur og se litt på galskapen. 

Kanskje det ikke blir tid før neste sommer, men da er vel sirkuset i gang igjen med nye stunt og nye redningsaksjoner.

.   

Trollt01.jpg

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/8/2016 at 11:46 PM, a_aa said:

.....Da jeg for noen dager siden gikk over De syv søstre overhørte jeg en småsliten sprek kar si på toppen av søster nr 5: "When norwegians say that a route is 'hard', it is much harder than a 'hard' route back home in Switzerland!". Dette kom altså fra en sprek sveitser. Hvordan formidle hva 'hard' betyr for en nederlender, en araber, en inuit eller en fra midt-vesten i USA? Referanserammene blir så forskjellige at generelle ord mister mening. .....

Her bør DNT og turistkontor, sammen med sine søsterorganisasjoner rundt om i verden sette seg ned og lage gradering på lik linje med raftingmiljøet. Det er jo ikke verre enn det.

Begynn å grader de mest populære rutene, men merk alle med "Ikke gradert/ Not yet graded" inntill gradering foreligger.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9. august 2016 at 17.41, Per Fredrik skrev:

For meg blir det litt overkill å dra på med politi helikopteret fordi en har rotet seg bort i marka. 

Det helikoptret har infrarødt varmesøkende kamera. Så hvis ikke de andre er ledige (eller ferdig reparert), brukes også politi helikoptret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Miamaria skrev:

http://www.tv2.no/nyheter/8548002/

Her har de altså fått intervjuet ei av disse som gir blaffen.

Og her hennes egen blogg og advarsel etter erfaringene:
http://fitfabandforeign.com/everything-i-wish-i-had-known-before-hiking-trolltunga/

Skjønner godt hvorfor hun og kameraten trodde det ikke skulle være noe problem, de brukte under 7 timer på hele turen og var mao veldig godt trent.

Det jeg tror mange bommer på med Norge er rett og slett at været kan være såpass jævlig i starten av august. Jeg har blitt overrasket over det selv, og kun hatt nok klær fordi jeg har tatt regntøyet utenpå resten av klærne. Jeg var på tur i går, med 15 grader og sol, men på toppen jeg var innom så blåste det noe rundt frisk bris/liten kuling og jeg endte opp med å ha på meg ca det samme som jeg har på meg når jeg går på skitur på våren... Hadde det begynt å regne så hadde sikkert temperaturen falt enda mer.

Ifjor var jeg på roadtrip i Alpene, og i landsbyen Grindelwald (som ligger rett nedenfor Eiger, Jungfrau og diverse andre topper på 3500-4500 meter, så hadde de gjort big business av å selge skikkelige turklær til turister. Nå skal det sies at det blir direkte komisk når du ser en asiatisk turist i vindtett jakke, bukse og høy fjellstøvler i lær "nede" på 1500moh hvor det var 33 grader i skyggen og ingen vind. Samtidig, det snødde opp på Eiger samme natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.