Gå til innhold
  • Bli medlem

Snota i Trollheimen 29. april


Gjest Fjellfinn

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn

Det ble en vakker og verdig avslutning på skisesongen og april 2006.

Startet fra Gråhaugen i 4 pluss i 9 tida, i strålende sol og deilig kramsnø med feller fra bilen, det var mange ivrige toppgåere idag.

2-3 timer senere kom følget til Svartvatnet, for matpåfyll og lengre/breiere feller, men vinden hadde økt og det hadde skyet mer på.

2 -3 timer senere var storparten nedkommet til breen igjen, da var jeg oppå breen og i ferd med å gå opp Snot-ryggen.

Vel oppå ryggkanten var vinden økt voldsomt og jeg fikk østavind rett imot, iblandet et heftig snørokk. Så ingen mulighet for å gå til topps pr. ski,
så med den største kraftanstrengelse slet jeg meg fram til toppunktet. Drøyt 5 meter fra varden sto østatrekken i kuling, jeg fikk alvorlig problem med ganglaget, og valgte en usikker retrett framfor å bli blåst utfor stupet i vest.

Ned igjen gikk det greit, aldri har det vært mer moro å renne på raske feller på ganske våt kramsnø. Dog jeg ble noe sen, så siste stykket gjennom skogen ble en lidelse i søkkvåt gjennomslagsføre.

28 km, 5 timer opp, 4 ned, raske løpere brukte ikke mer enn 2-3 timer ned.

post-511-133474416723_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

var der igår, 1. mai. og forholda har nok endra seg litt sidan laurdag, det var blant anna tørrsnø oppe i høyda! dvs, vi gjekk i våt snø frå parkeringa til opp det første henget fra Svartevatnet. Så vart det hardt og ubehageleg i gryta under Litj-Snota, før det var ganske fint over breen, og silkeføre opp siste kneika mot ryggen. Oppe på ryggen veksla det mellom silke og fokksnø. og det blas litt... reint tilfeldig nådde eg toppen saman med ca halve turfølget mitt frå den mislykka snota-turen i mars! 8)

etter litt fotografering, sjokolade og cola på toppen bar det ned att. som ein av dei få i følgjet mitt med berre vanlege spinkle fjellski rekna eg med å havne i bakleksa her... men eg hadde ein god dag i lærstøvlar, og drog på nokre halvfine telemarksvingar oppe på platået, skrensa ned henget og så var det jo berre å dra på nedover... det enda med at eg og to til vart sitjande lenge ned ved vatnet og vente på dei andre. så var det å vasse over isen, trur ikkje den held så veldig mange dagar til... og frese nedover liene! vi var tilbake ved bilane rundt kl 7, etter å ha starta ca halv 11. at ting tek tid må ein rekne med når vi er 20 stk på tur saman,,,

så no er stillinga Snota - Jarle: 1-1, som er til å leve med... Snøhetta - Jarle: 1-0 skal vi gjere noko med 17. mai!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

så no er stillinga Snota - Jarle: 1-1, som er til å leve med... Snøhetta - Jarle: 1-0 skal vi gjere noko med 17. mai!

E de mæ du tenke på 8)

Var på Dovre igår 1. mai, da sto østatrekket hardt på og det piksnødde med snødrev å tåke på toppene, ja en så ikke Kolla engang.

Så jeg og madammen dro ned til Daplå for å ta lunsjen oppi skogen, men der var det like ille.

Så jeg setter min lit til en senere mai dag - gjerne 17.

Men din malerisk beskrivelse av telemarksski og "freser nedover" - viser klart at jeg og foten min ikke er kompatibel med slikt,

jeg klarte jo å "renne" ned fra Snota, men det går i sakte gangfart....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.