Gå til innhold
  • Bli medlem

Kolåstinden 30/4


g-arnt

Anbefalte innlegg

Annonse
Og sier du at det faktisk ble for kilent bare å snu seg rundt for å ta bildeserien for panoramaet altså?

Trangt da tror jeg, for du er da ikke høgderedd, tør jeg tippe...

Vanligvis så klarer jeg å vri kroppen slik at jeg kan ta en 360 grader serie uten å flytte bena. Da jeg prøvde der oppe ble jeg litt .. ør i toppen. Trolig fordi jeg så gjennom et lite kikkehull på toppen av en knøttliten topp. Når jeg fjernet kameraet var det greit.

Som å ta et bilde mens en kjører bil, uten at jeg NOENGANG har gjort det! Host..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er vanligvis trangt der oppe, men vi har alltid vært en 4-5-6 stk på toppen samtidig de gangene jeg har vært der. Trang ja, skal ikke trakke mye skjevt, blir sånn holde-fast-i-hverandre når en skal gå forbi :?: Alltid vært snø på toppen når jeg har vært der, men ut i slutten av mai eller juni går en vel mest på tørt underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er vanligvis trangt der oppe, men vi har alltid vært en 4-5-6 stk på toppen samtidig de gangene jeg har vært der. Trang ja, skal ikke trakke mye skjevt, blir sånn holde-fast-i-hverandre når en skal gå forbi 8) Alltid vært snø på toppen når jeg har vært der, men ut i slutten av mai eller juni går en vel mest på tørt underlag.

Mener du da selve toppunktet Svein ? Mange snur jo før den siste horisontale eggpassasjen bort til høyeste punktet. Såg forøvrig på http://www.aast.no/gjestebok/default.asp at det var lang ventetid på toppen søndag. Bra du var der tidlig Arnt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du da selve toppunktet Svein ? Mange snur jo før den siste horisontale eggpassasjen bort til høyeste punktet. Såg forøvrig på http://www.aast.no/gjestebok/default.asp at det var lang ventetid på toppen søndag. Bra du var der tidlig Arnt.....

Jeg tenkte på der boka ligger. Har selv bare gått eggen bort til høyeste en gang, de andre gangene har jeg nøyd meg med "nesthøyeste" punkt :) Ifølge Arnt var hele eggen snødekket, det har jeg aldri opplevd tror jeg. En stein/hammer midt på eggen har alltid vært synlig, og denne har jeg brukt å passere på vestsida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnt sine bilder er jo som vanlig bare en nytelse å betrakte.

Kona og jeg skulle på Kolåstinden en pinsehelg hvor værmeldingene var lovende. Bestemte oss bråkvikt fredags kveld og tok morgenflyet fra Oslo til Ålesund. Leide bil på flyplassen og kjørte til Standalhytta i nydelig vær på pinseaften og kunne se flere skiløpere på vei ned fra tinden i det vi kjørte opp Standalseidet. Neste morgen lå tåka tykk mot alle prognoser. Vi ga oss likevel i vei opp Kvanndalen i håp om at tåka ville gi seg. Oppe i Stretet satt et ti-talls personer og ventet på at tåka skulle lette. Etter en times ventetid ga vi alle opp og returnerte. Natt til 2. pinsedag hadde det slått om til frost, og snøen var steinhard. Kona ville ikke være med under disse forholdene ettersom hun husket den sidebratte fjellsiden opp mot Stretet.

Siste stykket til topps hadde jeg ikke kommet uten isøks om det ikke var for trinnene som satt igjen siden finværsdagen på lørdag. Men du verden for en luftig topp. Stolt kunne jeg vinke til kona nede på Standalshytta. Ikke uten grunn kalles denne toppen for kongen på Sunnmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et tillegg til Arnts bilde av Kolåstinden sett fra Storegjøltinden, se vedlagte bilde. Personen synliggjør dimensjonene :) Jeg har vært oppom den nærmeste disse, men bør kanskje ta meg en tur opp på den andre også...

Bildet er forøvrig tatt 1.mai 2004, det var da ca like disig som når Arnt var der. Men betydelig mindre snø på toppegga. Måtte også bære skiene til inngangen av Kvanndalen, og elva var helt åpen i de flate delene av Kvanndalen - ei snøbro var alt som lå igjen (tilstrekkelig til å passere).

For de som syns toppen er luftig, kan det jo nevnes at fjellsida mot vest/Romedalen har blitt stått på ski... :wink: Jeg vet ikke noe mer om dette stuntet, mulig ei renne litt nord for toppunktet kan ha vært benyttet. Der går visst ei mulig stegjernsrute til topps også.

post-283-133474416926_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder førstegangsbestigningen av Kolåstinden, er det sprikende oppfatninger. Noen steder hevdes det å være salmedikteren Anders Hovden. Offisielt står vel Slingsby som førstegangsbestiger. Men når jeg leser hans egen beretning om bestigningen, setter jeg et stort spørsmålstegn ved om han har vært på toppen. Turen foregikk i tåke. Etter å ha vært på det han mente var toppen, oppdaget han en annen topp i tåka som så ut til å være høyere. Han besteg derfor også denne. For meg høres det ut som han har vært oppe på noen av pinnaklene i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.