Gå til innhold
  • Bli medlem

Fleecejakke eller Forsvarets grønne?


Tom42

Anbefalte innlegg

I alle år har min gamle Forsvarets grønne vært min følgesvenn på fjellet, vekt 675 gr.  Men, her forleden, for ikke å si for en halv time siden veide jeg min Berghaus fleecejakke og vekten landet på 475 gr.  Noen gram å hente, men hvilken bør jeg velge?  Er fleecejakken like "varm" som ullgenseren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
34 minutter siden, Tom42 skrev:

I alle år har min gamle Forsvarets grønne vært min følgesvenn på fjellet, vekt 675 gr.  Men, her forleden, for ikke å si for en halv time siden veide jeg min Berghaus fleecejakke og vekten landet på 475 gr.  Noen gram å hente, men hvilken bør jeg velge?  Er fleecejakken like "varm" som ullgenseren?

Hvis du ønsker å spare vekt så finnes jo det mange lettere produkter som gir god isolasjon. Fordelen med ull er at det virker selv om det er vått, det tar ikke fyr og det lukter ikke forferdelig etter et par dager.

Vil fleecejakken isolere like godt? Kanskje. Du kan jo bare prøve da? Du kommer sannsynligvis ikke til å dø hvis den er dårligere enn ullgenseren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Prebb skrev:

Hvis du ønsker å spare vekt så finnes jo det mange lettere produkter som gir god isolasjon. Fordelen med ull er at det virker selv om det er vått, det tar ikke fyr og det lukter ikke forferdelig etter et par dager.

Vil fleecejakken isolere like godt? Kanskje. Du kan jo bare prøve da? Du kommer sannsynligvis ikke til å dø hvis den er dårligere enn ullgenseren.

Godt sagt.  Nei, jeg kommer ikke til å dø, da hadde jeg vært dau for lenge siden.  Jo, jeg kunne jo prøve, men siden jeg drar om 8 dager så er det liten tid til dette.  Derfor, kommer jeg nok til å dra med den gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleece er vanligvis like bra som ull når det er tørt. Fleecegensere finnes i flere tykkelser og isolasjonsevnen øker med tykkelsen, men det gjør også vekta. Jeg velger ofte en fleecegenser på småturer / dagsturer, men på langturer eller turer over 2 - 3 dager så blir det ull. Men det er også stor forskjell på ullgensere. Den jeg husker fra forsvaret var ikke særlig god i forhold til noen av de sivile jeg har i dag, men så var jeg med i "den kalde krigen" og det har nok kommet mye bra utstyr i forsvaret etter det.

Jeg har en genser fra fjellreven og den veier 448 gr, en islender av merket Eskimo fra Bråtens fabrikker as i Fredrikstad som veier 667 gr. Disse to genserne er nok for øyeblikket de beste, men jeg har også en islender fra Devold, 60% ull og 40% Raion, som veier 713 gr. Denne kan ikke måle seg med de to andre.

Min beste fleecegenser var fra Bergans. Den kom fra Turistforeningen og var merket med turistforeningens merke og "Turleder". Den er noe av det beste jeg har hatt av fleece. Men den forsvant på siste års ferietur og den er dypt savnet. Jeg har et par andre fleecegensere, en rød og svart fra Bergans og en svart fra "Marin Alpin". De er mye tynnere og er ikke på langt nær så gode som den jeg mistet.

Min kone har en fleece genser av samme type som den jeg mistet og den veier 602 gr. Men den har kraftig glidelås og lommer noe som nok øker vekta noe. 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere tynne lag i stedet for ett tykt, det er min oppskrift. Det gir bedre fleksibilitet og like mye varme (eller rettere sagt like lite temperaturtap) til sammen. Jeg ville gått for fleecen, og så tatt med en tynn ulltrøye til å ha under. En fleece har gjerne praktiske lommer og kan være litt mer vindtett enn en strikket genser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.