Gå til innhold
  • Bli medlem

Padling i kaldt vann


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å padle alene inn Gjende én eller flere ganger i sommer. Etter kajakkurs har jeg blitt litt betenkt på dette. Vannet er kaldt, og hvis det skjer noe vil det mange steder være vanskelig å komme seg på land. Sannsynligvis er det få som ser meg, og enda færre som har mulighet til å hjelpe hvis noe går galt. Vi lærte litt om risikovurdering på kurset, og dette prosjektet vil nok havne i høyrisikogruppen... I padling er det en enormt stor sikkerhet i å være to eller flere.

Instruktørene visste selvsagt råd. De hadde på seg noen supre tørrdrakter, toppmodell fra Kokatat, gore-tex og greier... Eneste problemet er at de draktene koster 12 000 kroner (finnes en litt enklere modell til 8 900,-). Så da er spørsmålet til padleekspertene; bør jeg absolutt kjøpe en slik drakt for å padle Gjende alene..? Eller finnes det andre løsninger som gir tilfredsstillende sikkerhet?

Svar mottas med takk! :)

PS! Tenker litt mer på sikkerhet her enn jeg vanligvis gjør i fjellet, men det er fordi jeg ikke føler meg så tøff i kamp med det våte element. Foreløpig... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det høres ut som du er blitt skremt på kurset Torgeir. Om du holder deg nær land, vil du vel klare deg uansett. Litt vind kan det jo være på Gjende, men noen bølger å snakke om blir det jo ikke der. Og det putrer jo motorbåter frem og tilbake der hele dagen. Jeg observerte en tysker alene i kano på Gjende for noen år siden, det så litt mere tvilsomt ut, men så var det en fin dag da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snilen - Regn ikke med at noen motorbåter plukker deg opp umiddelbart på Gjende, elveutløpene kan dessuten by på overraskelser.

Hva med en våtdrakt Torgeir - er det mye rimeligere enn tørrdrakt? Funker vel greit for en liten svømmis det også, bedre en sivile klær som limer seg til kroppen hvert fall.

Dessuten så blir jeg gjerne med deg innover Gjende, så slipper du å padle alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis er det få som ser meg, og enda færre som har mulighet til å hjelpe hvis noe går galt.

Sannsynligvis er det mange som ser deg, men ingen som kan hjelpe. Hvis du ikke er så heldig at båten passerer da. Hvis det går galt er du garantert førsteside :wink: . Neida. Hold deg langs land på nordsiden, så går det nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ozzi: Sørsiden er mer skyggefull, men har faktisk færre lange strekk med sleipt bratt fjell hvor det er kronglete å ta seg på land. Dessuten er iflg. Studbaker her på forum som har padlet noe der, utløpet av Memuruelva ganske lumsk.

Jeg tenker vel som så at om man holder seg langs bredden i alt annet enn speilblank sjø så bør det gå bra. Så kan man heller krysse litt på speilblank sjø om man får det. Det blir litt som at man velter liksom ikke ved konsentrert padling på blikkstille vann, på samme måte som man faller ikke ned fra Dyrhaugsryggen sånn uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Torgeir. Jeg tror det er kjempelurt å ta en kurs hvor en får praktisk tilnærming til hva det vil si å "velte" i kaldt vann osv.

Ta en titt på tidligere link under kategori Padling "Klær til vinterpadling" hvor jeg har lagt ved ett diagram som angir "overlevelsestid" avhengig av påkledning, så får lommebok bestemme hva du går for. Det finnes forøvrig tørrdrakter ned til ca 5000 kr på nettet, eks. Palm. Selv bruker jeg våtdrakt av type longjohn og med sealskin på overkropp, det er tett, men trygt og billigere (2000kr).

Vann som Gjende skal ikke undervurderes, plutselige fallvinder og krapp sjø.

Padle nær land, kunne selvredning med åreflottør, riktig påkledning og vurdere forhold før turen så er du helt klart på vei til å gjøre turen trygg.

Andre tiltak er selvfølgelig å øke efaringsnivået, så da deg en tur ut i krappe bølger, padle åttetall gir fin trening. Bruk smalere kajakker enn vanlig. Og på tur øker du stabiliteten betydelig ved å laste kajakken mer, sitte lavest mulig, og eventuelt padle mot bølgene hvis det skulle bli for ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ozzi: Sørsiden er mer skyggefull, men har faktisk færre lange strekk med sleipt bratt fjell hvor det er kronglete å ta seg på land.

Det stemmer sikkert Morten, skal ikke diskutere Jotunheimen med deg :wink: . Tenkte kanskje det var lettere å gå, og flere folk langs nordsiden siden det går sti fram til Memrubu. Er vel flere folk der enn i Knutsholet og Tjørnholet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere folk definitivt, i alle fall på den etappen - de verste strekkene så vidt jeg husker fra skituren i påska (hadde litt padling i bakhodet da) var vel uansett fra Memurubu og videre inn mot Gjendebu.

Per Tore: Den oversikten viser jo at en god våtdrakt bør holde med god margin til å svømme inn til land fra hvor som helst på Gjende. (Man er jo sjelden mer enn 500 meter fra land selv om man er midt utpå.

Sånn helt spørsmål i det blå fra en som har null peiling: Hvor vanskelig er det å komme seg opp i en kajakk for egen maskin? Å komme opp på et seilbrett er jo lett match, men jeg regner med at kajakk er en helt annen verden.

Hvis man skal tenke skikkelig maritim sikkerhet: Finnes det noe slik som selvoppblåsende miniflåte i super kompakt forpakning? Eller blir det for dumt?

Planene mine er uansett: A holde seg så nær land som mulig så lenge det ikke er flatt vann når jeg er alene, og B være minst mulig alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt spørsmål i det blå fra en som har null peiling: Hvor vanskelig er det å komme seg opp i en kajakk for egen maskin? Å komme opp på et seilbrett er jo lett match, men jeg regner med at kajakk er en helt annen verden.

Hvis man skal tenke skikkelig maritim sikkerhet: Finnes det noe slik som selvoppblåsende miniflåte i super kompakt forpakning? Eller blir det for dumt?

Sjølberging med årepose (oppdriftspose som festes det ene årebladet) hvor åre legges 90 grader på båten er ikke vanskelig, og lett å lære teknisk. Det er mer snakk om rett balanse (mot siden med åreposen) og rekkefølge på bevegelsene . Etter litt trening tar hele operasjonen ca 1/2 - 1 min fra velt til oppe i båten igjen. Alternativt hadde du klart å svømme maks 20 meter med kajakk på slep på samme tid. I røff sjø derimot vil båten legge seg parallelt med bølgene og da vil kameratredning være å foretrekke.

Vanskeligere varianter som reentry av kajakk uten åreflottør er mest for de erfarne, eller de med superstabile båter eller som behersker rulle.

VKV kajakker lager en oppdriftsvariant med potonger som kan festes til hver side av kajakken for å stabilisere - de er litt omdiskutert fordi du som regel ikke gidder å ha de på i finvær, de tar litt tid å feste på , er litt i veien ved padling og ved sidebølger "tipper" båten mer.

Flåte ? Tja, ikke hørt om det, men Stein P Aasheim brukte jo traktorslange ned Rauma på en av sine turer. Kanskje litt plasskrevende. Riktig påkledning + vest er sannsynligvis bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten så blir jeg gjerne med deg innover Gjende, så slipper du å padle alene.

Det blir bra, regner jo med at du blir med hvis det passer sånn :D

Selvberging med åreflottør er ikke så vanskelig. Jeg har kjøpt en slik nå. Om man går rundt et stykke fra land, så er det viktigste å komme seg opp i kajakken igjen. Uten å miste åra... Husk BBB; Boat, Blade, Body. Tre ting å ta vare på ved velt.

Skal du/dere på kurs, Morten..? Ellers kan vi sikkert få til et minikurs i Valdres på forsommeren, sånn at dere lærer litt kameratredning og selvberging 8)

Nå går turen til Gråhø i Reinheimen, god helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Legger ved noen bilder med padling på Gjende høsten 2005. Slik kan Gjende se ut en dag med fint vær. Men det kan også bli så store bølger her at en uerfaren padler kan bli stor i øynene. Støtter Morten i å padle på sørsiden av vannet. Da er du litt mer i ly til du kommer fram til Memuruhammeren. Våtdrakt og en padlejakke bør være godt nok om du padler inne ved land.

Mvh Fjelljo.

post-1464-133474416589_thumb.jpg

post-1464-133474416594_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du/dere på kurs, Morten..? Ellers kan vi sikkert få til et minikurs i Valdres på forsommeren, sånn at dere lærer litt kameratredning og selvberging :)

Nå går turen til Gråhø i Reinheimen, god helg! 8)

Bare si i fra du Torgeir, så tar vi det i Strøndafjorden - kald og god den til et stykke ut i juni, i juli begynner den fort å bli lunka og i august er det som regel bare behagelig.

Skal ikke på noe ordinært kurs nei, så satser på å ikke velte - det er taktikken - men har lyst til å øve mye når temperaturene tillater det - kanskje kjøpe ei bok e.l., men skulle gjerne gått et kurs - når det er sagt synes jeg det etter hvert har blitt litt for mye slik i vårt samfunn at man på død og liv skal gå på kurs for all ting (ok mange tjener til livets opphold på dette viset), mens selvopplæring og det å lære av hverandre er mindre vanlig. Skyldes det at vi har for dårlig tid, eller har det å gjøre med samfunnstrender - at kurs er trendy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mens selvopplæring og det å lære av hverandre er mindre vanlig. Skyldes det at vi har for dårlig tid, eller har det å gjøre med samfunnstrender - at kurs er trendy?

Jeg lærte av andre og padlet i 2-3 år før jeg tok kurs. Og det var vel først når jeg hadde tatt kurset at jeg så hvor risikabelt jeg hadde padlet tidligere. Jeg hadde god nytte av kurs, men det skyldes at jeg ofte padler alene. Også midtvinters. Og en del av kurset var å trene både kameratredning og selvberging uten å ha tørrdrakt på i veldig kaldt vann. Tror det var 14° da vi hadde kurset. Etter at jeg tok kurset er jeg mer bevisst farene og føler meg mye tryggere, samt tør å padle under enda tøffere forhold enn jeg gjorde før.

Kurs eller ikke kurs, opplæring eller ikke opplæring. Terskelen for å ta f.eks. selvberging med årepose i 2-3 graders vann uten tørrdrakt er høy! Det vil si.. Man kan ha intensjonen å trene i den vanntemperaturen man padler i, men når det kommer til stykket gjør man det neppe er min erfaring.

Et tips kan være å stemple fast ballast i bunnen av kajakken. Utrolig hvor mye det hjelper på stabiliteten synes jeg.

Veien fra suksess til fiasko er kort, og årlig er det folk som omkommer bare av at de ikke kommer seg ut av kajakken om den velter. Banalt som det enn kan høres, og de fleste omkommer av kuldesjokket når de "gisper" de første 5 sekundene under vann...

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.