Gå til innhold
  • Bli medlem

Hytte til hytte sekk

gull

Anbefalte innlegg

Hei dere,

siden jeg alltid får så gode svar når jeg spør her inne, håpet jeg kanskje noen kunne hjelpe meg med dette dilemmaet mitt :) Jeg har lenge sett etter sekk, og bestemte meg til slutt for Deuter. Gode, solide sekker. Jeg skal først og fremst bruke den til hytte til hytte sekk, og da trenger jeg vel strengt tatt ikke store sekken. Jeg tok med meg en 50 + 10 liter hjem, for å se hvordan denne fungerte, og jeg syns egentlig sekken var mer enn nok. Men samboeren mente at når jeg først kjøpte sekk, så kunne jeg like gjerne kjøpe en 55 + 15, så jeg kunne bruke den til andre ting også! (teltturer, reiser osv)

Hva mener dere? Setter pris på all hjelp

Endret av gull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Denne kan nok være i største laget. Mange her vil nok argumentere for sekker fra ca 40 liter og oppover. En 55+15 som samboer er inne på tror jeg er altfor stor som hytte til hytte sekk. Jeg bruker selv en 45 liter sekk for turer på Krokskogen som er like ved der jeg bor, når jeg bare skal ha en overnatting. Jeg bruker dunpose så den tar jo liten pass. På Hardangervidda forrige uke brukte jeg en 55 liters sekk. Det var ikke hytte til hytte tur, men telttur. Gå litt igjennom det du skal ha med så ser du det volumet du trenger. Å prøve og finne en sekk som du kan bruke til alt går ikke, det lærte jeg her på Forumet og har nå selv erfart det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Det kommer litt an på hvor mange overnattinger du skal ha. DNT skriver følgende:

Hvor stor sekk trenger du til turen?

Sommer:

Hytte til hytte-turer: 40–70 liter

Teltturer: 60–90 liter

Vinter:

Hytte til hytte-turer: 55–70 liter

Teltturer: 75–100 liter

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ut fra hva jeg kan se ut av de to modellene, er bæresystemet på 55+15 literen kraftigere. Egenvekten er 2900 gram mot 2240 gram for den du har kjøpt. Jeg velger større sekk da jeg synes de ofte er bedre å bære og lettere å pakke. Litt mer egenvekt lever jeg godt med. Jeg har en Berghaus Verden 45+8, som er en meget god sekk til kortere hytte til hytte-turer. I dag hadde jeg valgt en 60-65 liter da jeg liker å pakke ting i sekken. Nå må soveposen festes utvendig. I tillegg får jeg ikke med alt jeg "trenger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.  Sommerstid hytte til hytte klarer jeg meg fint med min 38L Osprey Kestrel.  Om vinteren liker jeg å ha tilgang til mere volum og bruker gjerne en Helsport Fjellheimen 80 L som også er med på lengre turer sommerstid. Er det kun en sekk du skal ha og primært bruke den i sommerhalvåret synes jeg ikke du bør gå for noe særlig større enn det du har nevnt.  Som JanRH nevner over her er kanskje bæresystem noe du heller bør tenke på.  Håper sekken din får mange fine turer :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en fin guid det der! Den 50 + 10 sekken som jeg kjøpte (som kan byttes) veier 400 gram mindre enn 55+15. Jeg har også tenkt en del på bæresystemet, men samtidig så kommer jeg ikke til å pakke sekken så innmari tungt uansett, og aldri mer enn 12 kg, da burde jeg sikkert gå for en større sekk, eller hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du ha med deg?
Skal du kun lage varm mat på hyttene? Evt kjøpe maten?
Hytte til hytte = ikke noe sovesystem utover posen og mat på hyttene = ikke noe kjøkken og kanskje heller ikke middag.
Burde klare å komme under 5kg totalt  om du kjøper mat?

Hadde kjøpt to sekker istedet for å ha en for stor hyttesekk og en for liten "storsekk"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha med meg det "vanlige", et ekstra skift, lakenpose, ( plass til liten sovepose) førstehjelp, matpakke smurt på hyttene, og mat og andre ting til hunden som ikke kan bære selv dessverre og andre småting jeg trenger. Jeg ønsker at det skal være plass nok til å bruke sekken om vinteren også :) Frykten min er som du sier å kjøpe en mellomting, for stor til hytte til hytte, og for liten til andre ting. Men jeg ser for meg at når jeg først bruker så mye penger på en hytte til hyttesekk, bør den kunne brukes både somme og vinter, pluss at jeg må bære maten til hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre som flere rådet meg til. Lag en pakkliste, det er en stor hjelp når du skal kjøpe sekk, du blir ganske mer bevist når du begynner å liste opp det du skal ha med. For meg er det viktig at sekkene har muligheten til å legge telt/liggeunderlag under topplokket eller å feste det i bunnen hvis det en gang skulle bli nødvendig. Da har du litt fleksibilitet. Jeg vill spart de 400 grammene som er vektforskjellen du nevner mellom sekkene. 400 gram er mye. Skulle du en gang ha med sekk på reise, pass på at det ikke er noen løse remmer, du kan f.eks bruke regntrekket til dette. Løse remmer kan lage kaos for bagasje transporten slik at det ikke er noen sekk når du står på flyplassen og venter på bagasjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Per Fredrik skrev:

Du kan gjøre som flere rådet meg til. Lag en pakkliste, det er en stor hjelp når du skal kjøpe sekk, du blir ganske mer bevist når du begynner å liste opp det du skal ha med. For meg er det viktig at sekkene har muligheten til å legge telt/liggeunderlag under topplokket eller å feste det i bunnen hvis det en gang skulle bli nødvendig. Da har du litt fleksibilitet. Jeg vill spart de 400 grammene som er vektforskjellen du nevner mellom sekkene. 400 gram er mye. Skulle du en gang ha med sekk på reise, pass på at det ikke er noen løse remmer, du kan f.eks bruke regntrekket til dette. Løse remmer kan lage kaos for bagasje transporten slik at det ikke er noen sekk når du står på flyplassen og venter på bagasjen.

Dette skal jeg gjøre med en gang! Ja, 400 gram er førstehjelpspakken jeg kjøpte (trenger ikke hele pakken på hytte til hytte, jeg vet :) ) det kan ha mye å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
Et øyeblikk siden, gull skrev:

Jeg skal ha med meg det "vanlige", et ekstra skift, lakenpose, ( plass til liten sovepose) førstehjelp, matpakke smurt på hyttene, og mat og andre ting til hunden som ikke kan bære selv dessverre og andre småting jeg trenger. Jeg ønsker at det skal være plass nok til å bruke sekken om vinteren også :) Frykten min er som du sier å kjøpe en mellomting, for stor til hytte til hytte, og for liten til andre ting. Men jeg ser for meg at når jeg først bruker så mye penger på en hytte til hyttesekk, bør den kunne brukes både somme og vinter, pluss at jeg må bære maten til hunden :)

Vinterbruk og hundeutstyr - begge deler krever mer plass. Jeg hadde valgt større sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
57 minutter siden, gull skrev:

Syns du jeg burde gå for 55 + 15, tror du 60 kg blir for lite?

Jeg hadde klart meg med 60-65 liter til 5-6 netter på hytter, hvor jeg har med dunsovepose, noe mat, kikkert og noe fotoutstyr (Speilrefleks og stativ). Til vinterbruk har du med mye klær og større sovepose, som begge spiser volum. Det beste hadde vært om du kunne pakket ned tenkt utstyr i den sekken du har. Du får da et bedre innblikk i plassbehov.

Jeg har en sekk som kan utvides med 20 liter ved å heve topplokket, noe som fungerer greit, men ikke optimalt da sekken blir veldig høy. Jeg liker heller fast volum og kompresjonsreimer i siden da sekken kan gjøres mindre ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vurderer 65 liter ta en titt på denne, http://www.helsport.no/fjellheimen-blue-65l-m-l-2659 , linken går til outlet siden til Helsport, her er det alltid mange gode tilbud. Jeg har selv kjøpt 2 sekker og to telt her. Denne sekken kan du åpne i fronten nesten som en koffert, lett å finne saker og holde orden da. Den selges for 1.695,- . fordi det er en 2015 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips! jeg pakket sekken for hytte til hytte (den 50+10) og det var god plass. Vekten kom seg totalt på 7,8 (som kanskje er litt mye?) Jeg hadde fortsatt hatt plass til litt til i den :) Er fortsatt usikker da, litt redd sekken er hakket for stor til hytte til hytte, og alt for liten for teltturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

@7homas foreslo to sekker - ikke dumt! 50+10 liter til teltturer blir etter min mening lite.7,8 kg er jo topp vekt.

Dette skriver DNT om vekt:

Hvor tung blir sekken?

Sommer:

Hytte til hytte-turer: 7–12 kilo

Teltturer: 14–20 kilo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, gull said:

takk for tips! jeg pakket sekken for hytte til hytte (den 50+10) og det var god plass. Vekten kom seg totalt på 7,8 (som kanskje er litt mye?) Jeg hadde fortsatt hatt plass til litt til i den :) Er fortsatt usikker da, litt redd sekken er hakket for stor til hytte til hytte, og alt for liten for teltturer.

Ta den på og gå en runde med litt ujevnt underlag så merker du fort om den dingler og danser rundt på ryggen om den ikke fylles helt (som er min erfaring når sekken er for stor til oppakning). Det er ubehagelig å gå med, men da har du kanskje mulighet til å komprimere f eks soveposen mindre så volumet øker. Det er du som avgjør om 7,8kg er innafor. Ingen som veier sekken din en route med mindre du finner noen med vekt og ber dem veie din også.

59 minutes ago, JanRH said:

@7homas foreslo to sekker - ikke dumt! 50+10 liter til teltturer blir etter min mening lite.7,8 kg er jo topp vekt.

Dette skriver DNT om vekt:
Hvor tung blir sekken?
Sommer:
Hytte til hytte-turer: 7–12 kilo
Teltturer: 14–20 kilo

DNT selger også nøkler som veier omtrent en kilo.....

Telttur 14-20 er jeg med på, men hva har du med deg om sekken veier 12kg når du bare bærer på en sovepose og et par skift?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
28 minutter siden, 7homas skrev:

Telttur 14-20 er jeg med på, men hva har du med deg om sekken veier 12kg når du bare bærer på en sovepose og et par skift?

Litt usikker på om den siste var ment til meg? Jeg har bare referert til hva DNT går ut med, dvs. hvor mye en hytte til hytte-tur sekk på mellom 40 - 70 liter kan veie.

Jeg har enda ikke kommet opp i 12 kg for denne type tur, men rett som det er kommer jeg opp mot/over 20 kg for teltturer på en del overnattinger. Speilrefleks er tungt. Hytte til hytte tur på 6-7 dager, med Speilrefleks, kikkert, stativ, primus og litt mat kan fort bli noen kilo. Primus og mat bruker jeg ikke å ha med på hytte til hytte-tur, men noen ganger ok å kose seg med pannekaker underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en ukestur I rogaland blir det ofte litt vekt også om en går mellom hytter.  Vi har ikke mye betjente hytter så da blir det mer enn "dagens matpakke" som skal I sekken.  Hyttene nærmest vei er gjerne ubetjent men så kan en forsåvidt velge å kjøpe middagsmat underveis - men lunchmatutvalget er jo ikke særlig bra på hyttene så det må stortsett bæres..Fort en kg eller 2?

Legg også på en kg+ for en termos I hytte-til-hytte sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, JanRH said:

Litt usikker på om den siste var ment til meg? Jeg har bare referert til hva DNT går ut med, dvs. hvor mye en hytte til hytte-tur sekk på mellom 40 - 70 liter kan veie.

Jeg har enda ikke kommet opp i 12 kg for denne type tur, men rett som det er kommer jeg opp mot/over 20 kg for teltturer på en del overnattinger. Speilrefleks er tungt. Hytte til hytte tur på 6-7 dager, med Speilrefleks, kikkert, stativ, primus og litt mat kan fort bli noen kilo. Primus og mat bruker jeg ikke å ha med på hytte til hytte-tur, men noen ganger ok å kose seg med pannekaker underveis.

Ja man ser jo alltid ting fra eget ståsted. For meg er det svimlende vekter de operer med. Jeg kjøte DNT nøkkel på lørdag....faen for et beist :( 

Jaja, nå (om 10 minutter) drar jeg på en ukestur i telt (Femund). All in veier sekken ca 12kg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Foreslår at du går til søkefeltet og skriver, lettpakking, da får du opp mange tråder hvor du sikkert kan finne gode råd. Det var etter å ha fulgt disse trådene jeg fikk ned både volum og vekt, derfor klarer jeg meg nå med en 55 liters sekk som veier 12 kg for en tre dagers tur Dette er mulig fordi jeg har en lett dunpose og Helsport Ringstind superlight telt. Jeg har også en tre sesongers sovepose med syntetisk fyll. Putter jeg den i sekken blir 55 liter passe til hytte til hytte tur. Jeg har ikke med mye ekstra, ikke kamera en gang, bruker mobilen. Så med litt å gå på så kanskje 65 liter blir riktig for deg, men sjekk de trådene jeg nevnte, det er samlet mye erfaring der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelen slipper vi I alle fall å bære på til Stavanger turistforening sine hytter:-)  De star ulåste :-) 

(Men er dermed en utfordring å huske på den om en skal I andre områder.  Tror jeg har en liggende et sted...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange fine tips dere har, som alltid hjelper det å spørre her på forumet :) Jeg har funnet ut at det er noe veldig sant i rådet at man bør ha forskjellig sekk til forskjellig bruk, så det kan til og med hende jeg går ned til en 45+10 liter til hytte til hytte. @dede hvor mange liter sekk brker du til hytte til hytte?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(OT-alert! Beklager...)

13 timer siden, 7homas skrev:

13 timer siden, 7homas skrev:

Jeg kjøte DNT nøkkel på lørdag....faen for et beist :( 

He he - du kan kanskje få laget en 3D-printet titankopi av den "at much lower prices as of today!" iflg i.materialise.com, og kutte noen gram :thumbsup: Dog tror nok jeg at "lower" likevel er et stykke unna min oppfatning av "low"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går forsåvidt ikke mange dager men har en 55l Bergans helium. Den funker fint - og har kompresjon for kortere tur. Når jeg tenker meg kjøpte jeg den da jeg skulle på 2 ukers rundreise i Kina! og fant ut at den gamle 70l norrønasekken ble for stor (er visst ikke så glad i shopping...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.