Rabatami Skrevet 8. juli 2016 Skrevet 8. juli 2016 Hei, Meg og madammen skal ut på en helgetur i området nord for Dyranut. Vi er nokså uerfaren, og lurer på dette med tilgang på drikkevann. Er det greit med drikkevann å få tak i der oppe, og er det noe spesielt som tilsier at vannet må kokes/renses nå for tiden? Ville vært greit om vi klarte oss med bare drikkeflasken og så fylle på denne underveis R 1 Siter
jenspetter Skrevet 8. juli 2016 Skrevet 8. juli 2016 Hei Gått mye på Vidda. Aldri kokt vannet. Men ta gjerne i bekker eller elver der det er litt "fart" på vannet eller i innsjøer av litt størrelse. Drikkevann fra små pytter bør man unngå mvh jenspetter 2 Siter
josteink Skrevet 8. juli 2016 Skrevet 8. juli 2016 Drikk vatnet, ingen problem. Tommelfingerregel er å ta frå rennande vatn men fjellvatn på vidda har eg drukke av i snart 40 år og aldri blitt uvel så det går fint. Så kos dåke med kaldt fjellvatn og nyt turen! 1 Siter
whistler Skrevet 8. juli 2016 Skrevet 8. juli 2016 Som de andre sier. Du kan drikke nær sagt alt vann. Rennende smaker ofte best 2 Siter
Martin HJ Skrevet 11. juli 2016 Skrevet 11. juli 2016 Renere og friskere vann får du ikke Drikk og kos deg 2 Siter
KiB Skrevet 11. juli 2016 Skrevet 11. juli 2016 ååå.. Vidde-vann Høyt opp på lista over det beste vannet i Norge (verden?). Rennende, med flaska litt under overflaten så er dere bankers! Æsj nå må jeg tenke på fjellvann mens jeg drikker herlig Oslo springvann Siter
Gjest Landsem Skrevet 11. juli 2016 Skrevet 11. juli 2016 Springvannet i Oslo er utgangspunktet på nivå med det du får i fjellbekker, takket være en forutseende og restriktiv linje mot ferdsel og bading i nærområdene som drenerer til hovedresevoiret. Et gode få vet å verdsette høyt nok, faktisk. Siter
KiB Skrevet 12. juli 2016 Skrevet 12. juli 2016 Landsem skrev (På 11.7.2016 den 23.47): Springvannet i Oslo er utgangspunktet på nivå med det du får i fjellbekker, takket være en forutseende og restriktiv linje mot ferdsel og bading i nærområdene som drenerer til hovedresevoiret. Et gode få vet å verdsette høyt nok, faktisk. Ekspander I utgangspunktet ja.. Men pokkern om det smaker like godt. Og det er ikke fult av tilsettinger. Oppvokst i Oslo og bading når man er unge i blant annet Maridalsvannet er jo nesten obligatorisk Mange nordmenn tenker nok ikke over hvor heldige de er med tanke på drikkevann. Vi er heldige. Siter
Gjest Landsem Skrevet 12. juli 2016 Skrevet 12. juli 2016 Hva slags tilsettinger mener du det er i vannet? Siter
Rabatami Skrevet 12. juli 2016 Forfatter Skrevet 12. juli 2016 Hei og takk for alle svarene ville bare si at turen gikk kjempeflott, vi fikk frisket opp i teltmusklene og fant nok av drikkevann, noe bedre enn annet. skal tilbake igjen til vidda om noen uker, og da blir det definitivt å refylle flaska ved hver rennende vannkilde siden dette var klart best 1 Siter
FriluftsLiv96 Skrevet 12. juli 2016 Skrevet 12. juli 2016 Personlig har eg berre ein regel og det er at det er rennandes vatn eg drikk. Som tidligare nevn, ungå stilleståandes vatn eller pyttar. Fjellvatnet er jo det beste ein kan få tak i! God tur! 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.