Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Annonse
Skrevet

De er rapportert i fin form...

http://www.mounteverest.net/news.php?id=1995

"And then there was silence. The guys home media and ExWeb began to worry (check previous story), but that's when an email arrived - from a proud dad of two other Viking skiers, Olof Sundström and Martin Letzter who also summited Everest Tuesday and also skied down the North side. The email reads:

"My son Martin Letzter called this morning (05:30 Swedish time) on the satelite phone from 7000m camp and told us that both Tomas and Tormod are OK!!! As far as I understood they are at diffrent camps.... and they skied different routes..."

Skrevet
De er rapportert i fin form...

Jeg håper også de er i fin form kjiver, men jeg tror vel egentlig de i beste fall er grusomt slitne og derfor er mest opptatt av å holde ut i høyden. De er ikke nede fra fjellet før de er nede, og rapportene er vel noe sprikende, meldingene har jo gått gjennom diverse ledd før de er lagt ut på mounteverestnet. Og det siste er en rapport om at de er sett på ca 7000 moh.

Slik jeg forstår det har Tormod og Tomas skilt lag og velger forskjellige ruter ned fra fjellet.

Håper det har gått bra med den mest ambisiøse (og halsbrekkende) norske Everestekspedisjonen noensinne. Er det noen som vet om dette er den første norske Everestbestigningen uten oksygen på flaske :)

Skrevet

Ja slitne er de... Er også gått langt tid nå, og man skulle forvente at de ga mer lyd i fra seg, men ut i fra hva som står på Everestnews så er det vanskelige radioforhold der for tiden (last few days)

Les en mer detaljert og bedre fremstilling:

http://everytrail.net/blog/tomas/2006/05/tomas_and_tormod_are_safe_acco.php

Tomas Olsson (Sweden) and Tormod Granheim (Norway) reached the summit on May 16, a little later than Olof Sundström and Martin Letzter (both from Sweden). Olof and Martin skied down the North East Ridge and then on to the North Col, followed 30 minutes later by Tomas, while Tormod allegedly skied down all the way to the Central Rongbuk Glacier, probably via the Norton Couloir! Tomas joined the other 2 Swedes in camp 1 at the North Col. Tormod reached the British Army camp at the bottom of the West Ridge.

If this information is correct, this is a great relief! We have been very worried about them, and we are very happy to hear that they appear to be safe!

But please note that this information is coming from one source only and has been relayed indirectly (from Martin, to his parents, to me). I will try to get a confirmation from Tomas and Tormod, but a careful congrats may be in order!

Skrevet
but a careful congrats may be in order!

Det hørtes ytterligere beroligende ut.

Jeg har lett etter bilder av Norton Couloir for å finne ut hvor på fjellet det er Tormod antagelig har kjørt ned, men har ikke funnet noe. Jeg trodde tidligere at det var Kangshung-siden av fjellet han skulle kjøre ned hvor det er vanvittig bratt, men Norton-renna er vel ikke der :)

Skrevet

Tøff "anmarsj" på disse svenskene. Og helt ukjente virker det som. Har ikke hørt om dem noe sted før, så kommer dem og ev. tar "first to ski Everest north" tittelen muligens foran nesa på tormod og tomas. Nå uttrykkes det en viss tvil om disse virkelig kjørte hele biten i artikkelen. Blir spennende å få alle detaljer....

Fra Mounteverest.net:

As part of an ongoing project to ski the Seven summits, the Swedish duo Martin Letzter and Olof Sundstrom reached Tibet after driving 12 000 kilometers from Stockholm to Kathmandu, through Russia, Poland, Romania, Turkey, Iran, Pakistan and India, in a 13 year old Land Rover Defender. Next, the two will head to Antarctica this winter, to complete the series by skiing Mt. Vinson during the Antarctic summer 2006/2007.

Skrevet

http://pub.tv2.no/nettavisen/friluftsliv/granheim/article639128.ece

Mer infor her. Ser ikke så lystig ut nei, og i sterk kontrast til tidligere meldinger om at Tomas hadde joinet de to andre svenskene i C1 for overnatting der.

Tormod skal altså returnere oppover for å se etter Tomas. Det jeg ikke skjønner er: A har Tormod valgt en annen trase ned etter ulykken? Hvis ikke ville vel Tormod ev. kunne ha sett hvor sporene etter den fallende Tomas tok veien??

Dette begynner å bli en føljetong dette!

Skrevet

Jeg går ut fra at det er normalveien fra Nord man ser helt til venstre i bildet ditt Parbat hvor blant andre de to norske damene gikk i fjor til toppen. Og så følger vel ruta videre fjellkammen helt øverst i bildet.

Jeg har vært på grushaugen Kalapattar hvor man så vidt kan se denne Nordveggen og skimte Norton Couloir. Jeg trodde Kangshung var nordsiden jeg, men jeg ser at det er feil. Det er vel ingen som har stått på ski ned Kangshung :)

Dramatisk utvikling ja. Får håpe det har gått bra med Tomas og at Tormod ikke tar for mange sjanser i en leteaksjon, det må være fryktelig slitsomt å gå opp igjen fra 6400 moh etter en bestigning av Everest.

Skrevet
Tøff "anmarsj" på disse svenskene. Og helt ukjente virker det som. Har ikke hørt om dem noe sted før, så kommer dem og ev. tar "first to ski Everest north" tittelen muligens foran nesa på tormod og tomas. Nå uttrykkes det en viss tvil om disse virkelig kjørte hele biten i artikkelen. Blir spennende å få alle detaljer....

Det er nok helt umulig å stå på ski hele veien, via Norton C, ihvertfall på våren. Den mest perfekte skilinjen er nok Hornbein C. Det er bare en person som har prøvd det, og han døde..

Skrevet

Det er tøffe forhold på det fjellet, og all honnør til de som prøver å hjelpe og som kan hjelpe.

På Everestnews kan man lese om titalls personer som kommer på toppen av Everest daglig, og "boatloads of Sherpas".

Samtidig kan man lese om David Sharp, som flere har observert i sin dødskamp på fjellet over flere dager (14 og 15 mai).

http://everestnews.com/everest2006/sharpeverest05172006.htm

"Climbers saw David in various states, from standing and walking, to trying to work on his oxygen system, to at one point down on the ground."

Det er noe som ikke helt stemmer her. Det er døds-sone, men trenger det være så sinnsvakt som dette?!

Skrevet

Tydelig at det er en alle for seg selv only kamp. Vet ikke om det er rett og slett mangel på overskudd som gjør at ingen hjelper eller om man ikke vil bry seg, eller om det er vanlig at folk vakler som zombier og at det er først når det er for sent at man innser at det var "serious".

Samtidig skjønner jeg nå hvorfor det gikk så lang tid før man hørte fra Tormod. Det har nok gått smått ned til ABC. Lurer på om han har kjørt ski i det hele tatt eller om han har gått ned renna. Ekspedisjonslivet blir nok ikke det samme en stund, samtidig så er det tallrike eksempler på hardbarka ekspedisjonsfolk som har mistet partnere på fjellet uten at det har satt større stopper for den videre karrieren, mens andre har fått seg varige knekk etter slike hendelser.

Men alt i alt er vel ikke dette noe mer tragisk enn for dem som var med den forulykkede på Falketind i fjor? Kanskje enda verre for sistnevnte gruppe, da man tross alt ikke er forberedt på noe slikt på en Falketind tur, mens på Everest er og bør det være noe man i alle fall har reflektert over muligheten for.

Skrevet
Det er noe som ikke helt stemmer her. Det er døds-sone, men trenger det være så sinnsvakt som dette?!

Følgende rapport fra The Telegraph om karen som kom til topps uten bein(!) er vel ganske beskrivende.

"We came across a chap sheltering under a rock, who was perhaps hours from death. That was probably only two and a half hours into the climb.

"He had made a mistake the day before. He started too late and couldn't get off the mountain. That was a very sobering reality, that every pace you took further from that point was further from safety, and we had to all make it back. It didn't deter Mark."

It is not yet known what happened to the climber they passed on the way up."

"The chap" var vel sannsynligvis denne David Sharp, og det skrives jo indirekte at de på vei opp bare reigistrerte at han var døende, og så fortsatte toppforsøket.

Skrevet

Tenk å "måtte" gå forbi skikkelig trengende (døende) folk uten å gjøre noe med det?

På en måte forstår jeg at det er slik når man har investert så mye tid, penger og innsats, så jeg skal ikke kritisere på personnivå. Men dette er en av grunnene til at det for meg er uaktuelt å oppsøke slike fjell og høyder. Det finnes også mange andre grunner, men denne er den som gjør meg mest fremmed for disse fjellene.

Skrevet

Måtte de egentlig bare gå fra ham ? Var det noen som tvang dem ?

Jeg vil heller si at de tok et valg. De støtte på en klatrer og regnet med at han var døende. Deretter fortsatte de oppover mot toppen som om ingen ting var hendt. Etterpå gadd de ikke engang finne ut hvem det var før de skrev rapporten sin. Måtte de det ?

Gikk de bort og snakket med ham ? Sjekket de om han virkelig var døende eller om han kanskje kunne reddes, eller gikk de bare rett forbi ? Deres egen rapport tyder på det siste. De gikk forbi og ANTOK at han var døende.

Det er umulig å vite om han kunne vært reddet. Kanskje kunne han ikke det, men burde man i hvert fall ikke prøve? Andre klatrere skrev at han hadde trøbbel med oksygenapparatet sitt. Noen ganger holder det at man hakker bort en isbit fra regulatoren så virker apparatet som det skal igjen.

De sier at de bare hadde vært i gang i to og en halv time. Det betyr at det kanskje ikke er mer enn 30-40 minutter å gå ned igjen til toppcampen. Hvis man virkelig ville kunne man vel kanskje forsøkt ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.