Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner med barn til Gaustatoppen til uka


Catta73

Anbefalte innlegg

Hei dere! Først må jeg biten. rdan safeturenserumet for allsidighet, raushet og masse gode råd. 

Nå skal jeg ta med barna mine på 8 og 14 til Gaustatoppen og værmeldingene skifter jo helespesieltspent  fra pent til snø til regn. Yr og storm blir aldri enige og gjør det vanskelig for meg å ta en avgjørelse. Varmt ser det hvertfall ikke ut til at det blir, så shorts og t - skjorte kan jeg vel bare drømme om :)

Spørsmålet blir altså hvordan safer jeg denne turen, så vi ikke fryser. Superundertøy eller ull under? Vindtette bukser? Regntøy? Bare pakke med vintertøy eller?  Hjelp meg! :)

Må få med at vi gleder oss og jeg er spesielt spent på 8 åringen og den mentale biten. Jeg gikk turen selv i høst og vet jo at den er overkommelig. Takker på forhånd for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Værmeldingene varierer fordi den type vær og luft som er nå er ustabil. Bygeaktivitet er notorisk vanskelig å forutse da en liten vinddreining forandrer retningen på bygene. Rundt et døgn før vet en ganske sikkert hvilke luftmasser som vil være i området og en kan lett forutse temperatur. I tillegg kan en bruke en tommelfingerregel om at temperaturen faller rundt en halv grad per hundre meter opp.

Toppturbekledning er som annen fjellbekledning: lag på lag. Når du går oppover er det greit med undertøy som har god fukttransport, men mange foretrekker likevel å ha ull innerst. Over dette bør du ha et isolasjonslag som kan tas av og på ved behov. Fleecejakke, ullgenser, eller annen isolasjonsjakke. Ytterst har du en jakke som beskytter mot været. Enten det er bare en vindjakke hvis det er fint vær eller annen bekledning for å stoppe nedbør. Det er også lurt å ha med noe du kan ta på deg i pauser slik at du ikke fryser når du tar pause. Hvis temperaturen truer med å nærme seg null grader har jeg med en tynn dunjakke i sekken.

Om en skal ha skallbukse, vindbukse eller bare vanlig turbukse avhenger litt av hvilket plagg en tar under. Om en har softshell eller membranbukser er disse (ofte) vindtette, men om en planlegger å gå i joggebukse kan det være lurt å ha noe som stopper vinden. I forhold hvor temperaturen varierer veldig (som er typisk for ski-toppturer på våren) bruker jeg en stilongs som kan zippes av og på uten å ta av skallbuksene. Om du er i tvil: ta med stilongs, men du får sannsynligvis ikke bruk for denne opp. Ta den derfor med i sekken og bytt ved behov. Det er bedre å være litt kald i det man starter enn å være altfor varm (og gjennomvåt av svette) på vei opp.

Sitteunderlag anbefales da det gir mye komfort for liten vekt. Om du har er vindpose også greit på topper hvor det kan blåse. Da kan man skjerme seg mot elementene mens man har pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Prebb. Ser at første linje her er skrevet i halvblinde på mobil i går kveld ja he he! Ville altså bare berømme forumet for dets raushet osv ;)

Skal bruke denne som retningslinje når jeg pakker i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.