Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og en kamerat skal til helgen klatre en rute på tre taulengder. Vi har begge drevet en del med sportsklatring før og har tatt kurs i naturlige sikringer. Ruten er forholdsvis enkel med en klatring på 4 skalaen. Vi har valgt denne for å bli bedre på flertaus vegger og innarbeide gode rutiner. Vi har begge hver vårt tau. 

Vi kommer nok etterhvert til å kjøpe halvtau for slik klatring, men pr nå har vi begge kun to heltau på 60 meter. På grunn av rappellen ønsker vi begge,og økonomien gjør at vi ikke akkurat nå kan kjøpe nye tau.

Spørsmålet mitt er da: Vil det ha noe å si om en klatrer med 2 heltau på en slik måte som man klatrer med 2 halvtau?

Det skulle vel egentlig bare være sikrere for (mer robust tau) men ulempen at vekten går litt opp?
Halvtau er vel litt mer dynamisk men heltau er jo godkjent for å klatre på naturlige sikringer så det skulle vel ikke ha noe si på dette feltet?

 

Annonse
Skrevet

Jeg har ikke særlig erfaring med klatring med dobbelt tau, men har rapellert på dobbelt heltau. Dersom tauet ikke henger fritt, for eksempel fordi rapellfestet ligger litt inne på toppen, kan det bli vanvittig mye friksjon når tauet skal ned. Jeg har vært med å redde et tau på Store Skagastølstind som to kvinnelige klatrere rett og slett ikke var tunge nok til å få dradd ned. Tauet hang ikke fast noe sted, det var kun friksjon mot fjell og rapellfeste som var forsterket av tauets egenvekt. Vi var tre mann, og måtte likevel jobbe litt for å få tauet i bevegelse. Det var heldigvis bare en taulengde med rapell, så det utgjorde i dette tilfelle ikke noen fare å forlate tauene. 

Skrevet

Det blir ikke sikrere å bruke to hel tau. Tungt og mye friksjon. Har dere mulighet så test dette i en vegg innendørs og sikre mye og så dere for mye bra drag på tauene. På slutten av en 60 meters taulengde blir det vanvittig tungt. Bruk et tau og ta med det andre, så har dere tau hvis dere skulle få brukt for det. For meg høres det ut som dere legger lista litt for høyt i forhold til nivå dere er på nå. Få med noen med litt mere erfaring før dere gjør dette på egen hånd. 

Skrevet
9 timer siden, JonnH skrev:

 

Spørsmålet mitt er da: Vil det ha noe å si om en klatrer med 2 heltau på en slik måte som man klatrer med 2 halvtau?

Det skulle vel egentlig bare være sikrere for (mer robust tau) men ulempen at vekten går litt opp?
Halvtau er vel litt mer dynamisk men heltau er jo godkjent for å klatre på naturlige sikringer så det skulle vel ikke ha noe si på dette feltet?

 

I praksis vil et av tauene ta opp fallenergien først, som når man kun bruker enkelttau. I teorien dersom man plasserer to sikringer like høyt vil begge tauene ta samtidig og "bremselengden" vil bli halvert. Dvs dobbel belastning på kroppen og selen, dersom begge tauene "løper" like fritt osv  Dette kan unngås når man plasserer sikringer eller ved å gi ut tau ulikt når to sikringer ligger på samme høyde. Fordel er at taudrag minskes med to tau på "sikk-sakk" ruter og faren for å trekke ut sikringer reduseres, både ved klatring og ved fall. Fallenergien vil også bli bedre på sånne ruter da ett tau som løper lett og fritt har mere tau som medvirker i dynamikken. To tau reduserer også faren for taukutt etc

  • Liker 3
  • 1 år senere...
Skrevet

Det er ikke vanlig å bruke to heltau som halvtau, etter min erfaring.  Dersom du klatrer klippe, og ikke høyfjell, så er sjansen for taukutt vanligvis minimal. I Squamish, Canada (granitt) klatres flertaulengder (10 lengder+) omtrent utelukkende med heltau.

Jeg ville puttet det andre tauet i sekken - da blir det andremann som får slite med den ekstra vekten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.