+tshansen Skrevet 14. juni 2021 Skrevet 14. juni 2021 Ivan Lé Hjelmeland skrev (4 timer siden): Da er det en ny versjon ute for oppdatering igjen! Her har jeg gitt ansvar til et stort tredjepartsbibliotek å ta hånd om utm-koordinater for Norge. Jeg har sjekket resultater opp mot Norgeskart.no fra Kartverket og ting stemmer overens 👍👏 vil du ta en titt @tshansen? 😍🙌 Fantastisk, nå snakker vi 👏🏻 Strålende levert nok en gang. Jeg er mektig imponert over hva du har fått til med denne appen. 1 Siter
+GrundeL Skrevet 15. juni 2021 Skrevet 15. juni 2021 @Ivan Lé Hjelmeland Har nylig kommet over karttjenesten mapant.no som er orienteringskart for nesten hele Norge. Veldig nyttig, særlig i skogsterreng. Hadde vært fantastisk å få inn dette som bakgrunnskart i Topokart 🙏 Grunde Siter
Ivan Lé Hjelmeland Skrevet 15. juni 2021 Skrevet 15. juni 2021 14 minutes ago, GrundeL said: @Ivan Lé Hjelmeland Har nylig kommet over karttjenesten mapant.no som er orienteringskart for nesten hele Norge. Veldig nyttig, særlig i skogsterreng. Hadde vært fantastisk å få inn dette som bakgrunnskart i Topokart 🙏 Grunde Hei @GrundeL, takk for tips! Jeg skal se hvilken informasjon som ligger der, eventuelt hva som må til for å få kartlaget inn i Topokart! 👏🎉 3 Siter
Arnt Inge Skrevet 12. juli 2021 Skrevet 12. juli 2021 Har de siste årene brukt topo gps appen, og synes den fungerer bra. Veldig enkelt å dele ruter med andre. Men ser at det her går i topokart appen, hva er forskjellen mellom disse 2 appene? 1 Siter
Ivan Lé Hjelmeland Skrevet 12. juli 2021 Skrevet 12. juli 2021 (endret) @Arnt Inge Nå er det jeg som står bak Topokart, så jeg er vel uansett ikke den rette personen å spørre 😅 men Topo GPS er en flott app, som er relativt billig sammenlignet med andre apper. Topokart har mange flere kartlag, enklere mulighet for å laste ned kart for offline bruk, mulighet for å opprette punkter, sporinger og polygoner. Den har også noen verktøy som jeg ikke tror Topo GPS har, f.eks så viser Topokart høyden over havet for senterpunktet i kartet. Jeg vil også si at Topokart har en bedre strukturering rundt dine data - du kan legge dem i mapper og eksportere mappen til GPX eller geojson f.eks. Men viktigst av alt, Topokart er utviklet i Norge og gir en unik mulighet til å påvirke produktet. Mange her inne på Fjellforum har hatt ønsker som har gjort appen enda bedre over tid. Så oppsummert vil jeg si det kommer veldig an på hva ditt behov er, men en ting kan jeg love; jeg putter mye kjærlighet i Topokart og kommer til å holde den i live så lenge jeg lever ❤️ Endret 12. juli 2021 av Ivan Lé Hjelmeland Added tag 5 Siter
Arnt Inge Skrevet 13. juli 2021 Skrevet 13. juli 2021 Ivan Lé Hjelmeland skrev (7 timer siden): @Arnt Inge Nå er det jeg som står bak Topokart, så jeg er vel uansett ikke den rette personen å spørre 😅 men Topo GPS er en flott app, som er relativt billig sammenlignet med andre apper. Topokart har mange flere kartlag, enklere mulighet for å laste ned kart for offline bruk, mulighet for å opprette punkter, sporinger og polygoner. Den har også noen verktøy som jeg ikke tror Topo GPS har, f.eks så viser Topokart høyden over havet for senterpunktet i kartet. Jeg vil også si at Topokart har en bedre strukturering rundt dine data - du kan legge dem i mapper og eksportere mappen til GPX eller geojson f.eks. Men viktigst av alt, Topokart er utviklet i Norge og gir en unik mulighet til å påvirke produktet. Mange her inne på Fjellforum har hatt ønsker som har gjort appen enda bedre over tid. Så oppsummert vil jeg si det kommer veldig an på hva ditt behov er, men en ting kan jeg love; jeg putter mye kjærlighet i Topokart og kommer til å holde den i live så lenge jeg lever ❤️ Ok👍 i området her som jeg går tur så er det Topo gps versjonen som en del har brukt så det ligger inne mange delte tur ruter som kan hentes ned så er derfor jeg har brukt den. Og så var jeg ikke klar over denne.Er det noen oversikt over brukere sånn at vis jeg hadde lastet ned denne og tatt den i bruk så lå det inne ruter som andre har lastet opp for området jeg ferdes i? Veldig bra at du som utvikler lar brukere her inne få komme med forslag til utvikling av appen😀 Siter
Arnt Inge Skrevet 14. juli 2021 Skrevet 14. juli 2021 Har lastet ned gratisversjonen av topokart og prøvd den litt. Ser den har litt flere funksjoner og valg enn topo gps, spesielt info boksen som følger pekeren var kjekk å ha👍 Men jeg synes skarpheten/oppløsning på kartene er en god del bedre på topo gps og så er deling av ruter til andre brukere mye lettere. Dermed blir søking etter tur ruter som andre brukere har lagt inn lettere å få tak i. Siter
+sneakyowl Skrevet 15. juli 2021 Skrevet 15. juli 2021 Jeg har lagt merke til en ting ved bruk av offline kart i Topokart i det siste: De helt nærmeste oppløsningene på kartet ser ikke ut til å bli lastet ned. Kartet blir bare grått. Det er litt problematisk for presisjons-synsing. Der gjør Norgeskart-appen det ganske greit: Om kartet ikke er lastet ned i den nærmeste oppløsningen, men kun cachet høyere zoomet ut tidligere, så viser den fremdeles innholdet når man zoomer inn, bare ikke det mer oppløselige bildet. Det er bedre enn ingenting Siter
Tor-Erik-L-77 Skrevet 5. august 2021 Skrevet 5. august 2021 On 7/16/2021 at 12:10 AM, sneakyowl said: Jeg har lagt merke til en ting ved bruk av offline kart i Topokart i det siste: De helt nærmeste oppløsningene på kartet ser ikke ut til å bli lastet ned. Kartet blir bare grått. Det er litt problematisk for presisjons-synsing. Der gjør Norgeskart-appen det ganske greit: Om kartet ikke er lastet ned i den nærmeste oppløsningen, men kun cachet høyere zoomet ut tidligere, så viser den fremdeles innholdet når man zoomer inn, bare ikke det mer oppløselige bildet. Det er bedre enn ingenting Samme erfaring her den siste tiden, tror cachingen har noen bugs? 1 Siter
+ost Skrevet 23. august 2021 Skrevet 23. august 2021 @Ivan Lé Hjelmeland Har fått lastet ned og kjøpt meg Topokart til Android. En liten ting jeg lurer på - er det mulig å laste inn GPS-spor fra andre kilder? Eks: Skiforeningen (Oslo) har i sommer lagt ut GPX-spor med forslag til sykkelruter. (https://www.skiforeningen.no/magasinetmarka/markaturen-rundt-lillomarka/). Er det noen mulighet for å laste opp dette sporet i appen for å se og følge ruten når man er på tur? 1 Siter
Ivan Lé Hjelmeland Skrevet 23. august 2021 Skrevet 23. august 2021 2 minutes ago, ost said: @Ivan Lé Hjelmeland Har fått lastet ned og kjøpt meg Topokart til Android. En liten ting jeg lurer på - er det mulig å laste inn GPS-spor fra andre kilder? Eks: Skiforeningen (Oslo) har i sommer lagt ut GPX-spor med forslag til sykkelruter. (https://www.skiforeningen.no/magasinetmarka/markaturen-rundt-lillomarka/). Er det noen mulighet for å laste opp dette sporet i appen for å se og følge ruten når man er på tur? Tusen takk for at du støtter appen min @ost! Android-versjonen skal få en liten oppgradering denne høsten også Du kan absolutt importere GPX-filer i appen, hvis du åpner den lenken på telefonen din og laster ned GPX-filen skal du få mulighet til å åpne den med Topokart-appen. Si ifra om du møter på noen utfordringer så bistår jeg mer enn gjerne! /Ivan Siter
+ost Skrevet 23. august 2021 Skrevet 23. august 2021 Ivan Lé Hjelmeland skrev (1 time siden): Tusen takk for at du støtter appen min @ost! Android-versjonen skal få en liten oppgradering denne høsten også Du kan absolutt importere GPX-filer i appen, hvis du åpner den lenken på telefonen din og laster ned GPX-filen skal du få mulighet til å åpne den med Topokart-appen. Si ifra om du møter på noen utfordringer så bistår jeg mer enn gjerne! /Ivan Aha - jeg lette etter et sted i appen der jeg kunne laste inn fil, falt meg ikke unn å prøve å åpne den nedlastede fila direkte og så velge hvilken app den skulle åpnes i. Takk skal du ha! Siter
moslien Skrevet 23. desember 2021 Skrevet 23. desember 2021 Hei, først og fremst takk for fantastisk app, @Ivan Lé Hjelmeland, den går alle andre jeg har prøvd en høy gang i både funksjonalitet og kjapphet! Noen ønsker/forbedringsforslag: - kunne velge hvor de fire knappene skal være, jeg kunne tenkt meg dem nede på høyre side for én-håndsoperasjon med høyre hånd - én-fingerzoom: f eks tap etterfulgt av trykk og hold/dra som Navida har (spesielt nyttig hvis man er på tur om vinteren) - Finn rute (fantastisk funksjonalitet!): kunne gå tilbake å slette forrige punkt (minus-knapp) - en bug: når man under finn rute trykker på et av tallene (punktene man har lagt til) kræsjer appen (iphone) Siter
+sneakyowl Skrevet 23. desember 2021 Skrevet 23. desember 2021 Morten Løken Lien skrev (4 minutter siden): - én-fingerzoom: f eks tap etterfulgt av trykk og hold/dra som Navida har (spesielt nyttig hvis man er på tur om vinteren) Dette har den jo? Dobbeltapp, men hold igjen tapp nr 2. Så kan du dra. Siter
moslien Skrevet 23. desember 2021 Skrevet 23. desember 2021 sneakyowl skrev (1 time siden): Dette har den jo? Dobbeltapp, men hold igjen tapp nr 2. Så kan du dra. Se der, det har du fullstendig rett i! Litt kjapp i avtrekkern i stad d jeg prøvde med hansker på 🥴 1 Siter
Megalep Skrevet 1. april 2022 Skrevet 1. april 2022 Jeg ønsker å bruke Topokart på mobilen som backup til brødsmulespor på GPS-klokka under et ultraløp nå om en måneds tid. Jeg har GPX-fila for løpet lastet ned på telefonen (og i Suunto-appen), og Topokart på mobilen (gratisversjonen). Men jeg får ikke til å få GPX-fila over i appen, det kommer ikke opp noen mulighet til å åpne GPX-fila i Topokart (som blir beskrevet over her). Hva gjør jeg gæli? Eller må man ha betalingsversjon av appen for å få det til? Siter
dede Skrevet 1. april 2022 Skrevet 1. april 2022 Kart og pil nede og velge meny Ruter …-merket oppe til høyre og så importer fil så bør det gå? (Sånn jeg gjør det på iPhone i alle fall) Siter
Arnt Inge Skrevet 6. august 2022 Skrevet 6. august 2022 (endret) Hvilke bakgrunnskart og eventuelt overlagskart er det folk foretrekker(best) i topokart appen? Endret 6. august 2022 av Arnt Inge Siter
Ivan Lé Hjelmeland Skrevet 19. mai 2023 Skrevet 19. mai 2023 moslien skrev (På 23.12.2021 den 12.01): Hei, først og fremst takk for fantastisk app, @Ivan Lé Hjelmeland, den går alle andre jeg har prøvd en høy gang i både funksjonalitet og kjapphet! Noen ønsker/forbedringsforslag: - kunne velge hvor de fire knappene skal være, jeg kunne tenkt meg dem nede på høyre side for én-håndsoperasjon med høyre hånd - én-fingerzoom: f eks tap etterfulgt av trykk og hold/dra som Navida har (spesielt nyttig hvis man er på tur om vinteren) - Finn rute (fantastisk funksjonalitet!): kunne gå tilbake å slette forrige punkt (minus-knapp) - en bug: når man under finn rute trykker på et av tallene (punktene man har lagt til) kræsjer appen (iphone) Tusen takk for fine ord, @moslien! Og Beklager ENORMT treg responstid her... Tusen takk for forslag til forbedringer, det er notert ned og skal sees på umiddelbart. Holder også på med funksjonalitet for å kunne laste opp bilder til datapunktene, det tror jeg blir en innertier! 1 Siter
Ivan Lé Hjelmeland Skrevet 19. mai 2023 Skrevet 19. mai 2023 Arnt Inge skrev (På 6.8.2022 den 18.59): Hvilke bakgrunnskart og eventuelt overlagskart er det folk foretrekker(best) i topokart appen? Hei Arnt Inge, takk for at du holder liv i denne tråden! Jeg skal ikke snakke for alle brukere her inne, men basert på analytics er Topokart og Toporaster de mest populære kartlagene. Har du noen favoritter? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.