RaKiiS Skrevet 26. juni 2016 Skrevet 26. juni 2016 Vært mye på tur med hunden min, men i siste 3 månedene har han ved 2 anledning fått dypt kutt i potene, trolig grunnet skarp stein. Hvordan unngår dere at dette skjer? Siter
fumigatus Skrevet 26. juni 2016 Skrevet 26. juni 2016 I den grad det er mulig å unngå. Men jeg sørger for at bikkja mi har godt herdete poter. Masse turer på grusvei og i terreng. Progressivt lengre sykkelturer på grus på våren. Bikkja mi har løpt av seg huden på potene ved et par anledninger, men vi har generelt veldig lite poteproblemer. Er nok også viktig med kloklipp og korte nok klør slik at poten blir belastet på riktig måte. 2 Siter
SRM Skrevet 26. juni 2016 Skrevet 26. juni 2016 På barmark bruker jeg ingen beskyttelse til vanlig. Kun om vinteren dersom det skulle være behov på skareføre (men dette kommer jo litt an på hvilken type hund man har også). Om uhellet først skulle være ute er det jo greit å ha med en potesokk eller to i tillegg til eventuelle andre remedier for å beskytte kuttet best mulig om det først oppstår. Potesokker på fast basis er dog uaktuelt for mitt vedkommende.... 1 Siter
Tiur3 Skrevet 26. juni 2016 Skrevet 26. juni 2016 TS. Undrer på hvorfor hunden din får dype kutt i potene, når det er båntvang! Men gennerelt er det som "fumigatius" nevner. Gå (og helst) sykle på grusveger så herder du potene. Jeg har i mange ti-år syklet (i snitt) 3 ganger i uken, med mine hunder på grusveger/skogsbilveiger. Og har hatt litte problem (heite stående fuglehunder) og kutt i poter, på jakt i fjellet med partier med skarpe steiner. Siter
RaKiiS Skrevet 27. juni 2016 Forfatter Skrevet 27. juni 2016 Takk for kjapt svar, da er det faktisk forhåndsarbeidet jeg allerede hadde tatt i betrakning som gjelder. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.