Gå til innhold
  • Bli medlem

Høsttur til Bløvatnet

Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Høsten er virkelig og er en av det fineste årstidene å være på tur. Alle høstens farger som preger naturen, den kalde lufta som tar knekken på siste rest av blodsugerne og mørke kvelder med krystallklar stjernehimmel. Da Christoffer spurte om jeg ville bli med på en tur til Bløvatnet tok det ikke lang tid før avtalen var spikret. At det skulle lures en og anna storfisk i vatnet der oppe, gjorde ikke beslutningen noe vanskeligere. Lørdag morgen stod jeg klar med sekken og ble hentet av Chris. Det var bare å "gi na havre" mot Midsund, eller nærmere bestemt Midøya der turen skulle starte.

Bl%25C3%25B8vatnet%2B2015-20.jpg
Høsttur ut mot havet.

Etter ei ferge og handling på nærbutikken gikk vi i forholdsvis rolig tempo oppover mot Bløvatet. Dette er et godt besøkt område og vi ble passert av flere personer som skulle ta turen til Bløkallen. Dette er en av få topper her, og hever seg 522 meter over havet. Det rolige tempoet skyldtes generell dårlig form i kombinasjon med fullastet sekker med øl, kjøtt og potetgull. Kanskje ikke den beste kombinasjonen det. Heldigvis var det ikke lange biten å gå opp hit, og etter en drøy time kunne vi legge oss i lyngen og sprette den første kalde. Det tok lang tid før vi kom i gang med fiskeriet, mye skulle diskuteres og vi måtte finne en egnet plass å slå opp gapahuken. Etter et par timer var pliktene gjort og fiskeutstyret ble montert. Fangsten ble ikke så mye å snakke om. Christoffer fikk en på ca 300 gram, det var alt. Da det begynte å mørkne var det bare å sette seg godt til rette i gapahuken, og nyte kvelden med god mat og drikke. Som bestilt kom stjernehimmelen og satte den velkjente prikken over i-en. Høsttur er absolutt anbefale.

Bl%25C3%25B8vatnet%2B2015.jpg
Klar for tur.
Bl%25C3%25B8vatnet%2B2015-2.jpg
Det pustes og peses.
Bl%25C3%25B8vatnet%2B2015-4.jpg
Bløvatnet.
Bl%25C3%25B8vatnet%2B2015-5.jpg
En velfortjent pause.
Bl%25C3%25B8vatnet%2B2015-7.jpg
Så skulle det fiskes.
Bl%25C3%25B8vatnet%2B2015-9.jpg
Ca 300 gram.
Bl%25C3%25B8vatnet%2B2015-12.jpg
Nattas krypinn.
Bl%25C3%25B8vatnet%2B2015-11.jpg
Dagens lunsj bestod av utgått frysetørket.
Bl%25C3%25B8vatnet%2B2015-14.jpg
Høststemning ved Bløvatnet.
Bl%25C3%25B8vatnet%2B2015-16.jpg
Christoffer hadde med flugestanga.
Bl%25C3%25B8vatnet%2B2015-19.jpg
Det var få vak å se.
Bl%25C3%25B8vatnet%2B2015-18.jpg
Det ble lite fisk på denne karen.
Bl%25C3%25B8vatnet%2B2015-17.jpg
Stjerneklar høstkveld.

Høsten er fin, Bløvatnet var fint og turen ble fin. Med andre ord var begge fornøyd. Så får vi se om det blir flere turer med fiskestanga i år. Nå gleder jeg meg til vinteren kommer, og at isbor og pilkestikke skal bli tatt i bruk. Pudderkjøring og toppturer står også høyt på lista, og ikke minst planlegging av neste sommer. Slik jeg tenker nå kan det fort bli en ny tur til Nordkalotten, det er aldri feil. Men før bestemmelsen blir tatt skal det brukes timesvis på å studere kart for å finne den turen som frister mest. Det blir litt av en jobb.
Takk for turen Christoffer.

Se hele artikkelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.