Gå til innhold
  • Bli medlem

Norges styggeste 2k-topp?


eaa

Anbefalte innlegg

Roger nevnte nylig et utsagn han hadde hørt, som forundret meg stort.

Han sa at Surtningsue visstnok er kjent som en av Jotunheimens flotteste utsiktstopper,

men samtidig betraktes som Norges styggeste 2k-topp! :roll:

Jeg er ihverfall ikke enig.

Vedlegger et motbevis fra Besshø-turen vår 22.04.2006, og spør derfor heller:

Hva er Norges styggeste 2k-topp?

Sjøl mener jeg Tverrbytthornet kommer høgt på den lista, uryddig og knurvete som den er,

og med sin lite prominente beliggenhet attpå... :)

Forslag noen?

post-51-133474416343_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg tenker Surtningssue så tenker jeg at på hele massivet som man ser fra Valdresflye. Og når man ser eggen fra søre og oppover mot hovedtoppen fremstår dette for meg som et av de vakreste fjell jeg vet om. Ikke minst pynter brefallet opp fra denne vinkelen. Har aldri før tenkt at et fjell er stygt, men heller at noen fjell er svært anonyme, kjedelige og karakterløse. I motsetning til damer så er ingen fjell direkte stygge. Til og med Besshøe som er ganske så rund og god, er en svært så vakker topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Alek! Surtningssui er et vakkert fjell sett fra Valdresflya. Utseendet på et fjell endres jo også med hvilken retning en ser det fra. Munken sett fra Leirungsdalen er jo ganske stilig, men fra Kalvehøgda er den ikke rare greiene.

Jeg sliter også med å finne en direkte stygg 2k-topp. Som Alek, vil jeg heller si at enkelte er mer pregløse og kjedelige, og i den kategorien kommer jo flere av småtoppene rundt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i hine hårde dager det, at folk kalte fjellene STYGGE :wink: Men da mest i betydningen farlige. Og de som hadde disse "stygge" fjellene som sin nærmeste nabo, så heller ingen grunn til å klatre opp på dem. For hva skulle man vel utrette der oppe, av fornuftige ting :roll:

Jeg heller vel i retning av at ethvert fjell har sin sjarm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

INGEN fjelltopper er da stygge! :roll:

Noen er kanskje litt "kjedelige", det kan jeg være enig i.

Selv de som har "stygg" i navnet sitt er jo ofte ganske flotte, men på en litt, eh, brutal måte, som f.eks Styggehø på Ymelsfjell som jo gir et voldsomt og ruvende inntrykk sett fra Spiterstulen. Og Storstygge Svånåtind som blir nevnt her er jo flott! Den hadde nok vært mye mer kjent om det ikke hadde vært for Snøhetta.

Angående Surtningssui...jeg mener å ha lest et sitat fra en av de virkelig gamle "heltene" fra Jotunheimen....."Surtningssui har den beste utsikten i Jotunheimen, for derfra ser man ikke Surtningssui" eller noe i den dur. Jeg er nokså uenig.

Surtningssui er kanskje litt grå og kjedelig sett fra vest, men fra øst er den jo riktig fin, særlig fra Valdresflya der den glefser mot himmelen bak Besshø. Forøvrig er veldig mange av fjellene i Jotunheimen litt småkjedelige sett fra vest.

Jeg er helt uenig med Eaa (som ellers virker som en meget fornuftig fyr) når han hakker på Tverrbytthornet! :wink:

Også den er litt pregløs sett fra vest, kanskje. Men hva med når man kommer gående oppover Visdalen i retning Leirvassbu?!

Jo, da gir Kyrkja og Tverrbytthornet en kjempestilig inngangsportal på hver sin side av Kyrkjeglupen, og Tverrbytthornet i seg selv er meget stilig sett derfra!

post-436-13347441648_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike adjektiv passer ikke på slike topper, Erik. Bruk heller pen, penere, penest.

Støtter Kim fullt og helt her.

Eaa, regner med at du rett og slett stod opp på gærn fot igår?, for dette var jo som å banne i kjerka.... og det vet du selv òg :-)

INGEN fjelltopper er da stygge! :?

Jeg er helt uenig med Eaa (som ellers virker som en meget fornuftig fyr) når han hakker på Tverrbytthornet! :)

Hehe, nesten så jeg må be om unnskyldning her, tror jeg! :(

Sjølsagt er jeg jo helt enig med dere alle, det var bare at jeg tok utgangspunkt i det trøstesløse omkvedet som Roger hadde hørt om Surtningsue. Så jeg tenkte at hvis man på død og liv måtte (hvilket man jo ikke må) velge ut en "versting" (hvilket jo ikke finnes), så tok jeg en impulsavgjørelse litt på hælen og havnet på Tverrbytthornet (unnskyld, Tverrbytthorn! :-) )

For til sjuende og slutt er jo alt bare vrøvl, ethvert fjell har sin sjarm, ingen er stygge - bare forskjellige!

Hvilket jo gir fjellverdenen sin variasjon og dermed sitt storslagne mangfold og sin skjønnhet!

End of story - sorry sorry! :D:D (tilgitt...? 8) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes så å si alle fjelltopper er stygge i drittvær og smellvakre i godvær. Uansett om de er spisse eller runde. Selv Rasletind er nydelig å se på når himmelen er skyfri og sola skinner, selv om den ikke gjør så mye vesen av seg. Det styggeste jeg har sett er Besshø i skikkelig møkkavær da jeg gikk Besseggen for 14 år siden. Men Besshø har på knallværsdager vært et meget estetisk skue for meg. Jeg har heller aldri skjønt hvorfor Surtningssui har rykte på seg som stygg. Det er sikkert folk som bare liker spisse tinder som kan mene at den er stygg. Selv om den ser bedre ut fra Besshø så synes jeg absolutt den er pen fra vest også. En artig diger kolle.

Jakta i Sunnmørsalpene skal visstnok også være stygg. Min mening er at den er en imponerende koloss sett fra Hjørundfjorden, og fra Slogen er den rett og slett stilig. Kun været kan gjøre topper stygge for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blant annet i Randersboka den er så negativt beskrevet. Da jeg var en god del yngre ble jeg trist og fornærmet over det som sto skrevet om den :D Det er en flott topp jeg håper å få besteget snart. Alle mine Sunnmørsplaner har blitt sabotert de siste par åra 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri skjønt hvorfor Surtningssui har rykte på seg som stygg. Det er sikkert folk som bare liker spisse tinder som kan mene at den er stygg. Selv om den ser bedre ut fra Besshø så synes jeg absolutt den er pen fra vest også. En artig diger kolle.

Nåja, en "kolle" er vel å overdrive litt?

Utfra vedlagte bilde av Surtningsue vil jeg nok velge å kalle den noe annet..! :D

post-51-133474416636_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blant annet i Randersboka den er så negativt beskrevet.

Jakta er ikke den mest spennende toppen å bestige, men duverden for en flott utsikt :D

I Randersboka står det flere ting jeg ikke er enig i, bl.a står der at utsikten fra Urkedalstinden ikke er så veldig bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det styggeste jeg har sett er Besshø i skikkelig møkkavær da jeg gikk Besseggen for 14 år siden. Men Besshø har på knallværsdager vært et meget estetisk skue for meg.

Jeg har vært så heldig å sett dette fjellet fra hjemmet mitt under hele oppveksten. Synes fjellet er vakkert i uansett vær. Besshøe er et mektig skue, den er en bauta og er den største enkeltstående fjelltopp i Jotunheimen. Når den stikker fram av tåkeheimen ser den nesten skremmende diger ut, men det er noe jeg synes er vakkert. Men jeg er selvsagt enig i at et fjell vakrest når man ser hele fjellet.

post-568-133474416864_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig luftfoto! Ja kolle er vel kanskje feil ord. Men tror det var Mohn som presterte å kalle Surtningssui for en stygg grå kolle... Er vel et gedigent fjell i Innerdalen som heter Såtbakkollen også 8) Husker ikke utseendet, men det skal være av de mektigste der inne, og det sier nok ganske mye om et malplassert navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter-Rundhø er det minst vakre av de 2k toppene jeg har vært på. Det er kjedelig fra alle kanter og vil aldri være mål for en tur. Toppen er som regel "en omvei på vei til Glittertind".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.