Gå til innhold
  • Bli medlem

Den store hva ser du på youtube tråden


Lar5

Anbefalte innlegg

Ringperm skrev (40 minutter siden):

Men en annen kjepphest jeg har er «bushcraft».
Jeg liker ikke tanken på å hogge ned en halv skog for å reise et byggverk kun for å lage innhold til en youtube kanal. 

Det er nok en upresis og sikkert urettferdig fremstilling. Men det er likevel det inntrykket jeg sitter med.

Der er jo folk som kjøper seg landområder i utkanten av "verden" for å bygge seg et hjem, og gjør kanaler ut av det. På godt og vondt. Selv syntes jeg galskapen som foregår i samfunnet vi lever er verre enn at noen tar av skogen i noen land. 
Hva skal man med hus på 300kvm? Hva skal man med 2 biler, hytte på fjellet og alt tilrettelagt? 

Jeg ser bare på eiendommen vår, vi klarer ikke å ta unna nok skog til ved og vanlig bruk. Det gror igjen alle plasser. Men det hadde nok begynt å monne om jeg skulle tatt ned skog til en hel tømmerhytte en gang i året. 

Så faktisk en utrolig interessant dokumentar fra en svensk dame som brukte livet sitt på å redde skogen. Stor eier av skog i Sverige, som så at skogen døde ut, den råtnet rett og slett på rot, og grunnen, mangel på mangfold. Det var for mye gran og furu skog. Helt sykt å se hva som skjedde når hun begynte å plante alle mulige buskvekster og trær innimellom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, tshansen said:

Der er jo folk som kjøper seg landområder i utkanten av "verden" for å bygge seg et hjem, og gjør kanaler ut av det. På godt og vondt. Selv syntes jeg galskapen som foregår i samfunnet vi lever er verre enn at noen tar av skogen i noen land. 
Hva skal man med hus på 300kvm? Hva skal man med 2 biler, hytte på fjellet og alt tilrettelagt? 

Jeg ser bare på eiendommen vår, vi klarer ikke å ta unna nok skog til ved og vanlig bruk. Det gror igjen alle plasser. Men det hadde nok begynt å monne om jeg skulle tatt ned skog til en hel tømmerhytte en gang i året. 

Så faktisk en utrolig interessant dokumentar fra en svensk dame som brukte livet sitt på å redde skogen. Stor eier av skog i Sverige, som så at skogen døde ut, den råtnet rett og slett på rot, og grunnen, mangel på mangfold. Det var for mye gran og furu skog. Helt sykt å se hva som skjedde når hun begynte å plante alle mulige buskvekster og trær innimellom. 

Du har sikkert rett, jeg har ingen kompetanse på området, annet et intervju i villmarkspodden med en som har skrevet en bok om skogene i Norge. Han påsto, hvis jeg husker det riktig at man har lite gammelskog i Norge og at den skogen man har er industriskog.
 

Videre så trakk han frem at den forråtnelsen som skjer når skog/trær dør er viktig for naturen og det mangfoldet som lever i det.
Når man da bruker opp alle trær, kvister og tilsvarende, frarøver man skogens mangfold nyttig næring. 

Viktig (for meg tydeligvis) å presisere at jeg ikke er en treehugger som prøver å krisemaksimere. Men jeg klarer ikke å la være å tenke på dette når jeg ser youtubere lage store hytter, digre bål og som for øvrig hogger ned friske trær for å lage innhold for noen annen grunn enn å lage innhold. 
Vedsanking til småbål synes jeg er ok, og det gjør jeg jo selv.
Så er spørsmålet jeg bør stille meg er om dette kun er greit fordi jeg gjør det selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, fjellfoto said:

Selv har jeg startet min egen lille turkanal som har passert 400 abonnenter. Jeg trives best med å ikke si noe og la bildene tale. Og skulle jeg en gang få lyst til å snakke, så tror jeg det må bli på min egen dialekt og evt da tekste på engelsk 🙂

Denne var god, har bare sett to filmer sålangt, men du fikk nå en ny abonnement. Behagelige filmer, og hyggelig å høre de få norske glosene jeg har fått med meg sålangt. 👍

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringperm skrev (29 minutter siden):

Denne var god, har bare sett to filmer sålangt, men du fikk nå en ny abonnement. Behagelige filmer, og hyggelig å høre de få norske glosene jeg har fått med meg sålangt. 👍

Det varmer med sånne tilbakemeldinger 🔥🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringperm skrev (35 minutter siden):

Denne var god, har bare sett to filmer sålangt, men du fikk nå en ny abonnement. Behagelige filmer, og hyggelig å høre de få norske glosene jeg har fått med meg sålangt. 👍

Nok en abonnent herfra!   Rolige og naturnære videoer, med blikk for skjønnheten i naturen (og hvilken natur!)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (1 time siden):

Er det ikke lunsj snart. Dæven, imponerende å ta med Pizza ovn i skogen 😂

Men så tror jeg han ble mett nok. Skulle likt å vært flue på veggen under innspillingen og sett om han ble så mett som han gjorde inntrykk av. Hadde det vært meg hadde jeg ikke hatt mye lyst til å reise meg opp for å rette på kamera/filme fra en annen vinkel etter et slikt etegilde.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin film fra en tysk kar, som har vandret gjennom mitt favorittområde, Solhomfjell, Kvenntjønnane, Stolsvatn og ned til Hellersvann osv. Han har faktisk fulgt ruta jeg tok tidligere i år ganske nøyaktig visse plasser, nesten litt skummelt. Men der jeg klatret opp fjellet, la han på svøm istedenfor, for å komme fra Stolsvatn og til elva som renner ut i Hellersvann.
Campen han har på svaberget (55:47) ved den lange stranden på Stolsvatn er nøyaktig samme plass jeg hadde camp for en del år siden, på en av de første turene med et nytt Hilleberg Unna (Link til Instagram-bilde) :D 

Han snakker tysk og jeg kan ikke tysk, men det gjorde ikke så mye. Flott film uansett!
(Fikk hvertfall ikke teksten til å bli annet enn tysk på smart-tv appen)

 

Endret av Kristian V.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.