Gå til innhold
  • Bli medlem

Den store hva ser du på youtube tråden


Lar5

Anbefalte innlegg

tshansen skrev (15 timer siden):

Nei, janteloven er nok ikke grunnen til at folk forlater kanaler, men grunnen til at man mister relasjoner fordi man har suksess, eller gjør noe de skulle ønske de også fikk til. Ikke vet jeg, har bare opplevd en del rare ting siste årene. 

Vel, det med sponsing, reklame, produkt plassering osv er litt mer komplekst enn du forestiller deg. Det er også slik at det er sinnsykt med penger i dette, som igjen gjør at det er vanskelig for mange å takke nei til. 
Men å få noe gratis eksisterer ikke. Tar jeg f.eks imot et produkt, skal jeg oppgi det som inntekt, jeg må skatte for det og betale mva! Så om du ønsker å gi meg en lommelykt, kniv, eller en øks så er det ganske kostbart for meg å akseptere dette. 

Men noen velger å betale innholdskapere for en video av gitt antall minutter, eller små avbrudd i kanalen. Dette kan oppfattes som forstyrrende, men husk igjen på at du får filmer og innhold servert gratis på nettet og de som lager dette har liten eller ingen lønn.

Å skryte av produkter som du ikke har brukt, har kjennskap til eller samarbeide med merker som du selv ikke har god erfaring med får være opp til hver enkelt. 
Personlig styrer jeg unna alt jeg selv ikke ville brukt mine egne penger på å teste eller har lang erfaring med. Dette vil man fort se og det skinner veldig lett gjennom om man gjør dette for kommersiell vinning eller man er genuint interessert i merke/produkt eller hva det måtte være. 
 

Eier av kanalen vil selvfølgelig være positiv? Hvor har du dette fra? Så om jeg har brukt fjellreven hele mitt liv, er ekstremt fornøyd med kvalitet og passform. Vet ikke hvor mye kroner jeg har lagt ut på Fjellreven produkter. Så vil jeg automatisk bløffe da for at jeg liker det produktet som jeg fikk gratis? Som jeg selv kanskje har fått velge av katalogen deres. Det er ikke slik at de bare sender greier som du "skal" lage reviews av. Jeg forstår det dit at du har veldig liten greie på dette, men du har ganske sterke meninger rundt det. Eller lar dine valg på YouTube styre av mangel på kunnskap. Det er litt synd. 

Men, heldigvis er det et fritt valg, og det meste av innhold på YouTube er fritt til å følge, like, dele eller se. 🙌🏻

Min post var MIN generelle betraktning og ikke myntet på noen spesiell kanal. Men det er jo tydelig at du følte deg truffet.

Men slapp av, alt dreier seg ikke om deg. Det er vel det man kaller narsissistiske egenskaper?

Hvor jeg har det fra at personer som reviewer sponsede produkter stort sett er positive til produktene? Gjennom å ha sett haugevis av slike «reviews. Ekstremt sjelden at noe av de som tester er negative til produktene.

Å kalle folk med andre meninger enn deg kunnskapsløse og at man ikke har greie på dette er respektløst og sier mer om deg enn personen du omtaler. Hva man ønsker å abonnere på eller se på på YouTube er en personlig preferanse og høyst subjektivt. Hvis mine valg av hva jeg ser på avviker fra dine kriterier så må da det være greit uten å bli kalt kunnskapsløs eller å ikke ha greie på ting. Jeg ser da på det jeg har lyst til?

Jeg skjønner jo at du åpenlyst nå tar ting i denne tråden personlig og her går i skyttergraven med behov for å forsvare deg mot beskyldninger som ikke er rettet mot det. Det trenger du ikke. You do you og I do me. For meg må du og andre innholdsskapere gjøre hva dere vil. Så er det mitt privilegie å kunne velge hva jeg vil se på. Uten å beskyldes for å være kunnskapsløs. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (55 minutter siden):

Min post var MIN generelle betraktning og ikke myntet på noen spesiell kanal. Men det er jo tydelig at du følte deg truffet.

Men slapp av, alt dreier seg ikke om deg. Det er vel det man kaller narsissistiske egenskaper?

Hvor jeg har det fra at personer som reviewer sponsede produkter stort sett er positive til produktene? Gjennom å ha sett haugevis av slike «reviews. Ekstremt sjelden at noe av de som tester er negative til produktene.

Å kalle folk med andre meninger enn deg kunnskapsløse og at man ikke har greie på dette er respektløst og sier mer om deg enn personen du omtaler. Hva man ønsker å abonnere på eller se på på YouTube er en personlig preferanse og høyst subjektivt. Hvis mine valg av hva jeg ser på avviker fra dine kriterier så må da det være greit uten å bli kalt kunnskapsløs eller å ikke ha greie på ting. Jeg ser da på det jeg har lyst til?

Jeg skjønner jo at du åpenlyst nå tar ting i denne tråden personlig og her går i skyttergraven med behov for å forsvare deg mot beskyldninger som ikke er rettet mot det. Det trenger du ikke. You do you og I do me. For meg må du og andre innholdsskapere gjøre hva dere vil. Så er det mitt privilegie å kunne velge hva jeg vil se på. Uten å beskyldes for å være kunnskapsløs. 

Haha satan for en treitabukk du er! Himmel og hav. Du forteller jo åpenbart med egen tekst at du ikke har greie på hvordan dette med sponset innhold fungerer. Dette dreier seg på ingen måte om meg, jeg er nok også langt ifra narsissist som du prøver å antyde. 
Det er ikke respektløst å påpeke at du er uviten om noe du selv skriver om, som framstår kunnskapsløst. Det kan være sårende for deg, den ser jeg. Men ta deg sammen og vit at det var i beste mening. 

Noe av det som har boblet fram i denne tråden tar jeg litt personlig, men jeg går ikke i noen skyttergrav av den grunn! Det er det samme om noen skulle snakke ned eller drive med feilinformasjon rundt redningstjenesten. Det hadde jeg også reagert på og prøvd å korrigere. 

Men duh! Jeg koser meg med en kaffekopp og tenker ikke gå dypere inn på person karakteristikker... så god bedring 😘

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (16 timer siden):

Jeg merker at du er litt farget av et spor eller en type.

Er du en shaman med krystallkule? 😉

Hvis jeg skal spå litt selv så liker nok folk, globalt, ulike temaer til ulike tider. I perioder går det her i utstyr/reviews, packrafting, kanoturer, fotturer, foto/video og fisking. Og, akkurat nå er det ikke så viktig om det prates eller ikke i det jeg ser. Så er det jo slik at man stadig oppdager nytt innhold, det er gledelig 🙂. Det viktigste er dog å komme seg på tur, og det er ikke alt man trenger å dele. For noen turer bør være forbeholdt egen helse/opplevelse. Det er min mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat slik jeg holder på med akkurat nå....funnet en stooooor kurv med kantarell...men mangler sansen for å dokumentere det. Men fint å se hvordan andre damer "gjør det" (feks.rense sopp 🤣)

Endret av Ellefjell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten-Møring skrev (2 timer siden):

Har sett diverse vandrings- og villmarksfilmer av ymse kvalitet. Disse to turtelduene sine NPL-filmer virker så langt lovende: 

 

https://www.youtube.com/@lukasandkim/videos

 

Veldig flott videokvalitet etter min ukresne mening 

Det er et fantastisk par...tenk å ha det så kult med sin partner. Har personlig kontakt med Kim, så lod henne vite at du likte videoene☺️ ...

men har likevel hittil ikke helt skjønt hvorfor folk "markedsfører" så mye av seg selv ...men er jo artig å se på når historien er gjort på en fengende eller lærerik måte ( om en måte som fenger MEG da)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten-Møring skrev (2 timer siden):

Har sett diverse vandrings- og villmarksfilmer av ymse kvalitet. Disse to turtelduene sine NPL-filmer virker så langt lovende: 

 

https://www.youtube.com/@lukasandkim/videos

 

Veldig flott videokvalitet etter min ukresne mening 

Slenger meg på denne. Veldig artig å følge NPL-turen deres, og definitivt en inspirasjonskilde for samme tur for meg neste år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (23 minutter siden):

Slenger meg på denne. Veldig artig å følge NPL-turen deres, og definitivt en inspirasjonskilde for samme tur for meg neste år.

Wow, blir skikkelig langtur på deg altså! Starter du i barmarkssesongen slik som det svenske paret? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenfor skrev (1 time siden):

Det kan bli vel mye produksjon og knapt med personlighet på mange Youtube kanaler.. 

 

Det er litt sånn enten eller har jeg inntrykk av. Det virker som seerne ønsker produksjon, langt mer enn personligheter når det kommer til naturvideo på YouTube. Også går det veldig på smak og behag.  

Få ting jeg sliter mer med enn den amerikanske uvanen med å bruke "filler words" eller frasen... you know! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, tshansen said:

Det er litt sånn enten eller har jeg inntrykk av. Det virker som seerne ønsker produksjon, langt mer enn personligheter når det kommer til naturvideo på YouTube. Også går det veldig på smak og behag.  

Få ting jeg sliter mer med enn den amerikanske uvanen med å bruke "filler words" eller frasen... you know! 

Ja smaken er forskjellig, takk og lov!

Uansett all ære til de som lykkes på plattformen slik konkurransen er. Ser ut som kanalen din har et bra publikum👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenfor skrev (52 minutter siden):

Ja smaken er forskjellig, takk og lov!

Uansett all ære til de som lykkes på plattformen slik konkurransen er. Ser ut som kanalen din har et bra publikum👍

Ja virkelig, og fordelen er at det finnes innhold i tusentalls der ute, så man kan lett finne noe som passer seg best. Jeg merker at for egen del, svinger det voldsomt mellom årstidene hva jeg ser mest av på YouTube. Det er så sjukt mye bra på YouTube om dagen at jeg knapt ser vanlig tv lengre. 

Ja, det har gått jevnt og trutt siden jeg startet og det er veldig kjekt å kunne bidra med egent innhold på plattformen. Det er ikke for alle, men for noen har det slått veldig godt an. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten-Møring skrev (18 timer siden):

Wow, blir skikkelig langtur på deg altså! Starter du i barmarkssesongen slik som det svenske paret? 

Jepp mest sannsynligvis, fra sør til nord. Har opprettet en egen tråd på temaet for ikke deraile denne og andre tråder😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/23/2024 at 6:05 PM, fjellræv said:

nordmenn som snakker engelsk klarer jeg heller ikke :P

Jeg sliter og med dette. Og ikke bare norske aksenter, men også fra andre land. Faktisk er det visse engelsk-talende aksenter som også trigger dette problemet.  
English Woodsman og Haze Outdoors er større britiske kanaler, men aksentene her er såpass «annerledes» at jeg må bare klikke meg videre. 

Det er noen gode norske kanaler, som har god produksjonverdi, og som jeg virkelig kunne tenkt meg å utforske nærmere. Men når de setter igang med tilnærmet feilfri engelsk, men med utpreget aksent fra egen norsk dialelekt må jeg melde pass.  
Jeg vet ikke hvorfor, og tror ikke det er snobberi. Min egen engelsk «lider» nok av det samme.

Jeg har prøvd å jobbe med dette og har klart, med litt innsats, å godta både Bushman & Blue og Mcm Outdoors, samt the Geordie Wildcamper. Men engelsk med bergensk, bryne, trønder og/eller tradisjonell Heyerdahl Engelsk sliter jeg mer med. 

Da er Going Solo, Paddle Tv og The Outdoor Gear Review (hvis man klarer å ignorere falsk torden og macho tullball) tryggere valg for mitt vedkommende. 

Når det er sagt, så synes jeg de fleste camping kanaler fokuserer litt for mye på hva de tror de må formidle muntlig og litt for lite på selve tur/camping opplevelsen. Men det er sikkert bare meg. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenfor skrev (22 timer siden):

Det kan bli vel mye produksjon og knapt med personlighet på mange Youtube kanaler.. 

Sikkert postet før men her er folk som først og fremst er på tur:

Tydelig tegn på at ASMR videoer har blitt stort på YT når selveste Ted Baird har egen kanal for dette. Bra stats også. Luke, fra Outdoor gear review har også en egen kanal for ASMR. Nå er det sånn at jeg liker Ted, og broren Jim, så foretrekker kanalene der personlighetene kommer frem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringperm skrev (9 timer siden):

Jeg sliter og med dette. Og ikke bare norske aksenter, men også fra andre land. Faktisk er det visse engelsk-talende aksenter som også trigger dette problemet.  
English Woodsman og Haze Outdoors er større britiske kanaler, men aksentene her er såpass «annerledes» at jeg må bare klikke meg videre. 

Det er noen gode norske kanaler, som har god produksjonverdi, og som jeg virkelig kunne tenkt meg å utforske nærmere. Men når de setter igang med tilnærmet feilfri engelsk, men med utpreget aksent fra egen norsk dialelekt må jeg melde pass.  
Jeg vet ikke hvorfor, og tror ikke det er snobberi. Min egen engelsk «lider» nok av det samme.

Jeg har prøvd å jobbe med dette og har klart, med litt innsats, å godta både Bushman & Blue og Mcm Outdoors, samt the Geordie Wildcamper. Men engelsk med bergensk, bryne, trønder og/eller tradisjonell Heyerdahl Engelsk sliter jeg mer med. 

Da er Going Solo, Paddle Tv og The Outdoor Gear Review (hvis man klarer å ignorere falsk torden og macho tullball) tryggere valg for mitt vedkommende. 

Når det er sagt, så synes jeg de fleste camping kanaler fokuserer litt for mye på hva de tror de må formidle muntlig og litt for lite på selve tur/camping opplevelsen. Men det er sikkert bare meg. :)

Jeg sliter med noe av det samme, men skal man nå ut til massene, er det nok lurt å snakke engelsk.

Det er noen som holder seg til sitt eget språk og allikevel har et stort publikum. To gode eksempler på dette er svenske Peter Persson og finske Ali Leiniö. Førstnevnte skjønner man jo uten teksting, mens Ali som regel tekster filmene sine. Begge trivelige og interessante karer som lager fine turvideoer.

Og så går det jo an å lage videoer uten at man sier noe som helst. Favorittene der er Herman Hoek og Erik Normark. Det er også flere bushcraftere som er interessant å følge, og som lar handlingene tale for seg. En av dem er norske Asbjørn Olsen-Berg som har 735k abonnenter.

Selv har jeg startet min egen lille turkanal som har passert 400 abonnenter. Jeg trives best med å ikke si noe og la bildene tale. Og skulle jeg en gang få lyst til å snakke, så tror jeg det må bli på min egen dialekt og evt da tekste på engelsk 🙂

Endret av fjellfoto
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, fjellfoto said:

Jeg sliter med noe av det samme. Men skal man nå ut til massene, er det nok lurt å snakke engelsk. Men det er noen som holder seg til sitt eget språk og allikevel har et stort publikum.

To eksempler er svenske Peter Persson og finske Ali Leiniö. Førstnevnte skjønner man jo uten teksting, mens Ali som regel tekster filmene sine. Begge trivelige og interessante karer som lager fine turvideoer.

Og så går det jo an å lage videoer uten at man sier noe som helst. Favorittene der er Herman Hoek og Erik Normark. Det er også flere bushcraftere som er interessant å følge, og som lar handlingene tale for seg. En av dem er norske Asbjørn Olsen-Berg som har 735k abonnenter.

Selv har jeg startet min egen lille turkanal som har passert 400 abonnenter. Jeg trives best med å ikke si noe og la bildene tale. Og skulle jeg en gang få lyst til å snakke, så tror jeg det må bli på min egen dialekt og evt da tekste på engelsk 🙂

Jeg tror og engelsk er veien å gå, og har inntrykk av at de engelsktalende ikke bryr seg om at det snakkes med aksent. Sikkert på samme måte som jeg ikke bryr meg at det snakkes norsk med «utenlandsk» aksent. Så lenge vedkommende gjør seg forstått, er det mer enn godt nok.
 

Tror det kun gjelder youtube, jeg har ingen problemer med dette i profesjonelle tv og film produksjoner. Så strengt tatt bør jeg ta meg sammen og bite meg i det. Men det blir vel heller til at jeg velger noe annet :)

Når det er sagt, norsk tale og engelsk tekst kan kanskje være en løsning. Men mistenker at det er en del engelsktalende med samme allergi mot undertekster som min allergi mot engelsk med norsk aksent. Da vinner nok engelsk tale, hvis seertall er viktigst 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringperm skrev (9 timer siden):

Når det er sagt, så synes jeg de fleste camping kanaler fokuserer litt for mye på hva de tror de må formidle muntlig og litt for lite på selve tur/camping opplevelsen. Men det er sikkert bare meg. :)

Dette er nok en felle alle som driver med "kreativt innhold" faller i. De føler de må gjøre seg interessante, eller blir litt desperate etter views og ender opp med å bable mer enn de formidler. 

Når det kommer til Vigra engelsk som vi kaller det på Sunnmøre, blir dette faktisk bedre når man blir vant til å prate engelsk selv. Altså det høres ikke like kleint ut. Jeg får veldig mye tilbakemeldinger fra engelsk og amerikansk publikum at de liker å ha engelsk på vår måte, i stede for den gnagsår måten de har lagt seg til i Amerika med sånn nasal tone, mye or på repeat som like og you know. Jeg har inntrykk at det ikke er noe rett eller galt i så måte. Folk er rett og slett forskjellig. 

Det som er lett å spotte er når folk har mistet gleden i det de holder på med og gjør det for pengene og views mer enn de gjør det for å ha en fin tur. 

Også har du den vanlige greien som går igjen hos alle. Noen vil alltid like det du gjør, Noen vil alltid mislike deg for det du gjør så fortsett å gjør det du liker og nyt prosessen 🎥

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (4 minutter siden):

Når det kommer til Vigra engelsk som vi kaller det på Sunnmøre, blir dette faktisk bedre når man blir vant til å prate engelsk selv. Altså det høres ikke like kleint ut. Jeg får veldig mye tilbakemeldinger fra engelsk og amerikansk publikum at de liker å ha engelsk på vår måte, i stede for den gnagsår måten de har lagt seg til i Amerika med sånn nasal tone, mye or på repeat som like og you know. Jeg har inntrykk at det ikke er noe rett eller galt i så måte. Folk er rett og slett forskjellig. 

Det som er lett å spotte er når folk har mistet gleden i det de holder på med og gjør det for pengene og views mer enn de gjør det for å ha en fin tur. 

Også har du den vanlige greien som går igjen hos alle. Noen vil alltid like det du gjør, Noen vil alltid mislike deg for det du gjør så fortsett å gjør det du liker og nyt prosessen 🎥

Når det gjelder å prate engelsk, så synes jeg faktisk din engelsk er behagelig å høre på. Det hadde vært verre hvis den hadde vært tilgjort med som du skriver, masse irriterende uttrykk.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellfoto skrev (20 minutter siden):

Når det gjelder å prate engelsk, så synes jeg faktisk din engelsk er behagelig å høre på. Det hadde vært verre hvis den hadde vært tilgjort med som du skriver, masse irriterende uttrykk.

Haha, takk... det tar jeg som et kompliment. Er nok definitivt ikke min sterkeste side, men jeg prøver å unngå for mye eeeehh, øm, eller filler words. Jeg lærte noe på jobb en gang som alltid henger med. Tenk, trykk, tal! 🤣
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tshansen said:

Dette er nok en felle alle som driver med "kreativt innhold" faller i. De føler de må gjøre seg interessante, eller blir litt desperate etter views og ender opp med å bable mer enn de formidler. 

Når det kommer til Vigra engelsk som vi kaller det på Sunnmøre, blir dette faktisk bedre når man blir vant til å prate engelsk selv. Altså det høres ikke like kleint ut. Jeg får veldig mye tilbakemeldinger fra engelsk og amerikansk publikum at de liker å ha engelsk på vår måte, i stede for den gnagsår måten de har lagt seg til i Amerika med sånn nasal tone, mye or på repeat som like og you know. Jeg har inntrykk at det ikke er noe rett eller galt i så måte. Folk er rett og slett forskjellig. 

Det som er lett å spotte er når folk har mistet gleden i det de holder på med og gjør det for pengene og views mer enn de gjør det for å ha en fin tur. 

Også har du den vanlige greien som går igjen hos alle. Noen vil alltid like det du gjør, Noen vil alltid mislike deg for det du gjør så fortsett å gjør det du liker og nyt prosessen 🎥

Jeg snakker mye tasta engelsk, (som er Stavangervarianten) i det daglige. Men det har ikke hjulpet meg :) 

Tror jeg må forsøke litt eksponeringsterapi og dypdykke ned i disse norske kanalene og ta tyren på aksentene. Tror det er mye bra der ute som jeg har ignorert pga ovennevnte allergi. 
 

Men en annen kjepphest jeg har er «bushcraft».
Jeg liker ikke tanken på å hogge ned en halv skog for å reise et byggverk kun for å lage innhold til en youtube kanal. 

Det er nok en upresis og sikkert urettferdig fremstilling. Men det er likevel det inntrykket jeg sitter med.



 


 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.