Gå til innhold
  • Bli medlem

Den store hva ser du på youtube tråden


Lar5

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Annonse

Flydd inn til fiskevann med helikopter for så å sitte fast i storm. To av teltene deres knakk i sammen og på det tredje teltet fant de ut at teltstangen var halvveis knekt når de tok ned teltet. Med andre ord en ordentlig drittværstur.

Men fin kanal, har aldri kommet borti den tidligere men det var mye bra videoer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsnoob skrev (21 minutter siden):

sorry men å bli flydd inn til vann for å fiske fortjener drittvær

Pussig, men akkurat den samme tanken slo meg også. (men kanskje ikke så rart om noen av oss her inne tenker nokså likt noen ganger)

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
zimwalker skrev (På 17.3.2023 den 20.43):

Håper han også er like heldig!

Han er ute og lager kaffe igjen!

Liker disse svenskene som Erik Normark her, Peter Persson og Swedwoods. Fokus på det samme som meg: Finne tyri langt pokkerivold inne i skogen, lage et bål og det viktigste av alt: Kaffe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg har inntrykk av at algoritmene til Youtube har fått seg et kraftig løft. Det er mye gull på hjem skjermen om dagen som jeg ikke ante fantes. 

Her er en kar jeg ble veldig imponert over, egen evne til å formilde historie med bilder. Verdt en titt

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tusen takk Thomas! Flott at YouTube har endret algoritmene, da er det lettere å bli fanget opp dersom man er ny på kanalen 🙂 Artig at man har to videoer som har tatt av. Denne har pr i dag over 8000 visninger 🙂

Endret av fjellfoto
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellfoto skrev (10 timer siden):

Tusen takk Thomas! Flott at YouTube har endret algoritmene, da er det lettere å bli fanget opp dersom man er ny på kanalen 🙂 Artig at man har to videoer som har tatt av. Denne har pr i dag over 8000 visninger 🙂

 

 

Slik er alltid kjekt for de som er i startgropen og trenger et lite løft for å nå litt ut. Men godt innhold blir ofte sett og delt helt av seg selv. Så denne har jeg gått glipp av, men skal kose meg med til kaffen i morgen tidlig. 🙌🏻
Fortsett med det flotte arbeidet du gjør på kanalen din 🙌🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellfoto skrev (11 timer siden):

Tusen takk Thomas! Flott at YouTube har endret algoritmene, da er det lettere å bli fanget opp dersom man er ny på kanalen 🙂 Artig at man har to videoer som har tatt av. Denne har pr i dag over 8000 visninger 🙂

 

Det må sies: dine "Silent Hiking"-filmer er virkelig severdige! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ASMR type videoer har blitt veldig populært globalt, og "Silent hiking" passer helt nydelig inn i det segmentet. Det som ikke fortelles med ord, fortelles ofte med nydelig video work innenfor denne stilen. Føler meg bortskjemt med den høye kvaliteten🙌.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (1 time siden):

Det må sies: dine "Silent Hiking"-filmer er virkelig severdige! 

Takk for det 🙂 Det tok litt tid (noen år) før jeg fant ut hva jeg var komfortabel med å lage av turvideoer. Denne formen for videoer, uten at man snakker noe særlig, er det som er mest naturlig for meg. Men jeg ser ikke bort i fra at jeg i framtiden kommer til å også lage videoer der jeg sier noe 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (1 time siden):

ASMR type videoer har blitt veldig populært globalt, og "Silent hiking" passer helt nydelig inn i det segmentet. Det som ikke fortelles med ord, fortelles ofte med nydelig video work innenfor denne stilen. Føler meg bortskjemt med den høye kvaliteten🙌.

Har vært borti betegnelsen ASMR, men har ennå ikke skjønt hva det står for! Mange gode YouTubere som snakker (F eks Peter Persson og Ali Leinö er flinke i så måte, og begge snakker sitt eget språk), men for min del ønsker jeg å la bildene forteller historien. Så er spørsmålet: Hvis jeg skal lage en video med tale: Skal jeg snakke norsk eller engelsk? Jeg tror faktisk jeg ville snakket norsk, og heller tekstet videoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellfoto skrev (18 timer siden):

Har vært borti betegnelsen ASMR, men har ennå ikke skjønt hva det står for! Mange gode YouTubere som snakker (F eks Peter Persson og Ali Leinö er flinke i så måte, og begge snakker sitt eget språk), men for min del ønsker jeg å la bildene forteller historien. Så er spørsmålet: Hvis jeg skal lage en video med tale: Skal jeg snakke norsk eller engelsk? Jeg tror faktisk jeg ville snakket norsk, og heller tekstet videoen.

Jeg tror selv at det er en tid for alt. Når historien og bildene kan tale for seg, er det unødvendig med tale. Det er så jævlig mange som tyter i kamera når det ikke er nødvendig, bare for at de føler de må si noe for å holde filmene interessante.
Men så er det også greit å snakke til publikum slik at de blir kjent med personen bak, eller karakteren i filmene. Dette gjør at folk knytter seg til deg som person og har lettere for å følge deg videre. At de kan relatere seg til deg og hva du gjør. 

Ja, det finnes alltid eksempler på ytterpunktene. Men de fleste vil ha igjen for å formidle med tale sammen med gode bilder. 
Det kommer jo helt an på ambisjonsnivået ditt, men å snakke Norsk, begrenser publikumet ditt veldig, selv med teksting. Snakk engelsk og du vil oppdage en helt ny verden der ute.

Janteloven står ekstremt sterkt i Norge, med en gang du opplever litt suksess så vil du oppdage at du endrer statur hos de som en gang støttet deg i å begynne med dette. 
 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (16 timer siden):

Janteloven står ekstremt sterkt i Norge, med en gang du opplever litt suksess så vil du oppdage at du endrer statur hos de som en gang støttet deg i å begynne med dette. 

Janteloven står sterkt ja, men det er nok ikke den eneste og største grunne til at folk forlater kanaler de har fulgt når kanalen vokser og blir stor.

Alt for mange ganger har jeg abonnert på en god YouTube kanal med genuint og bra innhold.

Men så når de oppnår suksess så endrer de ofte karakter og er ikke det de var når de var genuine og ekte.

Spesielt hvis de når en størrelse slik at de begynner å tiltrekke seg sponsorer. Da skal det plutselig være masse reviews etc som ødelegger. Eier av kanalen vil jo selvfølgelig alltid være positiv til produktene h*n «tester» fordi det da er blitt en forretningsavtale og et reklameoppdrag.

Det er ofte det kritiske punktet i min erfaring hvor kanalene mister sin sjel og genuitet. Og det er da unsubscribe knappen klikkes.

Av kanaler jeg har fulgt i mange, mange år er de fleste ganske små. Av de virkelig store er det bare igjen noen få på min liste, og felles for alle de er at de på et tidspunkt valgte å si nei til sponsing.

Endret av GrendelRaptor8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (46 minutter siden):

Janteloven står sterkt ja, men det er nok ikke sen eneste og største grunne til at folk forlater kanaler de har fulgt når kanalen vokser og blir stor.

Alt for mange ganger har jeg abonnert på en god YouTube kanal med genuint og bra innhold.

Men så når de oppnår suksess så endrer de ofte karakter og er ikke det de var når de var genuine og ekte.

Spesielt hvis de når en størrelse slik at de begynner å tiltrekke seg sponsorer. Da skal det plutselig være masse reviews etc som ødelegger. Eier av kanalen vil jo selvfølgelig alltid være positiv til produktene h*n «tester» fordi det da er blitt en forretningsavtale og et reklameoppdrag.

Det er ofte det kritiske punktet i min erfaring hvor kanalene mister sin sjel og genuitet. Og det er da unsubscribe knappen klikkes.

Av kanaler jeg har fulgt i mange, mange år er de fleste ganske små. Av de virkelig store er det bare igjen noen få på min liste, og felles for alle de er at de på et tidspunkt valgte å si nei til sponsing.

Nei, janteloven er nok ikke grunnen til at folk forlater kanaler, men grunnen til at man mister relasjoner fordi man har suksess, eller gjør noe de skulle ønske de også fikk til. Ikke vet jeg, har bare opplevd en del rare ting siste årene. 

Vel, det med sponsing, reklame, produkt plassering osv er litt mer komplekst enn du forestiller deg. Det er også slik at det er sinnsykt med penger i dette, som igjen gjør at det er vanskelig for mange å takke nei til. 
Men å få noe gratis eksisterer ikke. Tar jeg f.eks imot et produkt, skal jeg oppgi det som inntekt, jeg må skatte for det og betale mva! Så om du ønsker å gi meg en lommelykt, kniv, eller en øks så er det ganske kostbart for meg å akseptere dette. 

Men noen velger å betale innholdskapere for en video av gitt antall minutter, eller små avbrudd i kanalen. Dette kan oppfattes som forstyrrende, men husk igjen på at du får filmer og innhold servert gratis på nettet og de som lager dette har liten eller ingen lønn.

Å skryte av produkter som du ikke har brukt, har kjennskap til eller samarbeide med merker som du selv ikke har god erfaring med får være opp til hver enkelt. 
Personlig styrer jeg unna alt jeg selv ikke ville brukt mine egne penger på å teste eller har lang erfaring med. Dette vil man fort se og det skinner veldig lett gjennom om man gjør dette for kommersiell vinning eller man er genuint interessert i merke/produkt eller hva det måtte være. 
 

Eier av kanalen vil selvfølgelig være positiv? Hvor har du dette fra? Så om jeg har brukt fjellreven hele mitt liv, er ekstremt fornøyd med kvalitet og passform. Vet ikke hvor mye kroner jeg har lagt ut på Fjellreven produkter. Så vil jeg automatisk bløffe da for at jeg liker det produktet som jeg fikk gratis? Som jeg selv kanskje har fått velge av katalogen deres. Det er ikke slik at de bare sender greier som du "skal" lage reviews av. Jeg forstår det dit at du har veldig liten greie på dette, men du har ganske sterke meninger rundt det. Eller lar dine valg på YouTube styre av mangel på kunnskap. Det er litt synd. 

Men, heldigvis er det et fritt valg, og det meste av innhold på YouTube er fritt til å følge, like, dele eller se. 🙌🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellfoto skrev (20 timer siden):

Har vært borti betegnelsen ASMR, men har ennå ikke skjønt hva det står for! Mange gode YouTubere som snakker (F eks Peter Persson og Ali Leinö er flinke i så måte, og begge snakker sitt eget språk), men for min del ønsker jeg å la bildene forteller historien. Så er spørsmålet: Hvis jeg skal lage en video med tale: Skal jeg snakke norsk eller engelsk? Jeg tror faktisk jeg ville snakket norsk, og heller tekstet videoen.

ASMR har blitt en populær og en helt egen greie globalt. Tematikken favner bredt, alt fra husarbeid, astronomi og selvsagt friluftsliv. De som følger disse skaperne vil absolutt ikke bli fortalt hva som står på menyen, hvor man skal, hva man skal gjøre nå, hvilket utstyr de bruker og at noe var "skummelt" eller slitsomt. Naturlig lyd står i sentrum.

Likevel klarer de beste skaperne å formidle hvilket utstyr man bruker/er i fokus, hvor man skal/er, hvor vakkert og fredfullt det er der, hvor mye man koser seg og ulike værforhold. Så denne "avhengigheten" til personen hviskes bort og man smelter sammen med personen og aktiviteter gjennom lyd og bilde.

For min del er det yderst få skapere jeg klarer å følge/se på som i lengden ikke blir slitsomme og gjentagende. Er egentlig dritt lei hva folk spiser, planen for dagen, kunstig skapt drama og overivrige skapere som pusher produkter ukritisk, men noen ganger treffer også slik rett streng hos meg. Denne fordi han gjør ting litt annerledes, og at naturen er ny for meg. Selve typen tur er jeg godt kjent med.

https://youtu.be/7WiLgCcHruM?si=vt3rUHEUPqalcIQx

Noen av de jeg følger ser jeg alt av (Peter), andre igjen er jeg svært selektiv med hva jeg ser av det de presenterer. Dette henger selvsagt sammen med hvor man er i eget turliv, både når det gjelder type turer, utstyr og interesseområder. Til slutt, vi er jo også skrudd sammen slik at vi liker mange ulike/forskjellige mennesketyper og personligheter.

Mye er allerede gjort der ute, og de som nå kommer etter har noen svært store sko å fylle. Da hjelper det ikke med drone b-roll, for det skal mye mer til, over lang tid, mye tid og krefter må legges ned, samt investeringer. Spørsmålet jeg har stilt meg i det siste er om jeg er på tur for meg selv, eller for andre...

 

Endret av Nikke
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (52 minutter siden):

Mye er allerede gjort der ute, og de som nå kommer etter har noen svært store sko å fylle. Da hjelper det ikke med drone b-roll, for det skal mye mer til, over lang tid, mye tid og krefter må legges ned, samt investeringer. Spørsmålet jeg har stilt meg i det siste er om jeg er på tur for meg selv, eller for andre...

 

Prøv å tenk på det litt annerledes. Jeg merker at du er litt farget av et spor eller en type. men om du bryter det ned i filmatiske forteller teknikker. Hvorfor blir drone brukt, hva gjør at dronebilder er satt i såpass særstilling. 
Hvorfor blir slow motion brukt så mye
Hvorfor blir fete transitions osv brukt hele tiden. Jo man sminker grisen. 

Det er akkurat det samme med alt annet her i verden som er gjort 10.000 ganger før. Er man god eller bruker tid til å øve på formidlingsteknikker med bruk av video og de redskapene man har tilgjengelig. Hvor og når man bruker close up, hva forsterker det, hvordan kan man klippe vekk for å skape flyt, hvor skal man legge til ekstra innhold for å spille på følelser. Det er så mye som er gjort så uendelig mange ganger før, men veldig få mestrer. våg å feile, våg å gjøre noe annerledes. Prøv deg fram og gjør det til en greie hvor du er på tur både for deg selv og andre. Motiverer man andre, eller folk som ikke kommer seg på tur og som har gleden av å se innholdet ditt fra dine turer og ditt perspektiv. Spiller det ingen rolle hva alle andre har gjort før deg. Da har du forandret livet eller hverdagen til en enkelt person i andre enden av verden.

Det er lov å stille seg slike spørsmål, det er lov å tvile. Men hjelpe meg for en forskjell det kan gjøre for en enkelt person der ute. Det er slik man bør tenke (tror jeg)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (11 minutter siden):

Prøv å tenk på det litt annerledes. Jeg merker at du er litt farget av et spor eller en type. men om du bryter det ned i filmatiske forteller teknikker. Hvorfor blir drone brukt, hva gjør at dronebilder er satt i såpass særstilling. 
Hvorfor blir slow motion brukt så mye
Hvorfor blir fete transitions osv brukt hele tiden. Jo man sminker grisen. 

Det er akkurat det samme med alt annet her i verden som er gjort 10.000 ganger før. Er man god eller bruker tid til å øve på formidlingsteknikker med bruk av video og de redskapene man har tilgjengelig. Hvor og når man bruker close up, hva forsterker det, hvordan kan man klippe vekk for å skape flyt, hvor skal man legge til ekstra innhold for å spille på følelser. Det er så mye som er gjort så uendelig mange ganger før, men veldig få mestrer. våg å feile, våg å gjøre noe annerledes. Prøv deg fram og gjør det til en greie hvor du er på tur både for deg selv og andre. Motiverer man andre, eller folk som ikke kommer seg på tur og som har gleden av å se innholdet ditt fra dine turer og ditt perspektiv. Spiller det ingen rolle hva alle andre har gjort før deg. Da har du forandret livet eller hverdagen til en enkelt person i andre enden av verden.

Det er lov å stille seg slike spørsmål, det er lov å tvile. Men hjelpe meg for en forskjell det kan gjøre for en enkelt person der ute. Det er slik man bør tenke (tror jeg)  

Ingen tvil om hvilken side av gjerdet du sitter hvertfall 😅. Tenker du bør være litt forsiktig med å foreslå hvordan andre skal tenke😉. For egen del har jeg vært på begge sider av gjerdet. Som "skaper," og en storbruker av YT innenfor friluftsliv orientert materiale. Nå er plassen oppå selve gjerdet inntatt. Der håper jeg at får litt mer oversikt... Liker forøvrig mer og mer ASMR, etter mine preferanser, spesielt de japanske skaperne.

https://youtu.be/rGwuvs_X058?si=ziYcgTQsbAfQAZ_4

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (29 minutter siden):

Ingen tvil om hvilken side av gjerdet du sitter hvertfall 😅. Tenker du bør være litt forsiktig med å foreslå hvordan andre skal tenke😉. For egen del har jeg vært på begge sider av gjerdet. Som "skaper," og en storbruker av YT innenfor friluftsliv orientert materiale. Nå er plassen oppå selve gjerdet inntatt. Der håper jeg at får litt mer oversikt... Liker forøvrig mer og mer ASMR, etter mine preferanser, spesielt de japanske skaperne.

https://youtu.be/rGwuvs_X058?si=ziYcgTQsbAfQAZ_4

Vel, jeg har evnen til å se diskusjoner fra begge sider selv om jeg kanskje holder mer til på den ene siden enn den andre. Hvorfor skal jeg være forsiktig med å fortelle hva andre skal tenke? Det er jo bare et forslag som kan få en til å tenke i andre baner. 🤔 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (13 timer siden):

Vel, jeg har evnen til å se diskusjoner fra begge sider selv om jeg kanskje holder mer til på den ene siden enn den andre. Hvorfor skal jeg være forsiktig med å fortelle hva andre skal tenke? Det er jo bare et forslag som kan få en til å tenke i andre baner. 🤔 

Så du selv har egenskapen til å se saken fra begge sider, men du kaller oss andre som tydeligvis har en annen mening enn deg «kunnskapsløse» eller «veldig liten greie på dette»?

Nå synes jeg kanskje du skal komme deg ned av din egen høye hest mister.

Og heller respektere at andre har andre meninger enn deg selv. Husk at alt ikke er en diskusjon man må vinne. Kanskje bare la andre få lov til å ha sin mening selv om den ikke er lik din?

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.