Gå til innhold
  • Bli medlem

Godkjente bålplasser i Finnemarka?


Fjellsko

Anbefalte innlegg

Hei!

Er fersk som både turgåer og forumbruker.
Nå er det jo generelt bålforbud, men det er lov hvis bålplassen er godkjent. Finnes det noen godkjente bålplasser i Finnemarka? Finner ingen oversikt.

Er mange fine bålplasser der jeg har gått tur. 

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen! :-)

Det er lov å fyre bål så lenge det ikke medfører risiko for skogbrann. Det vil si at du har lov til å fyre bål i vannkanten, så lenge det er forsvarlig og uten fare for brann. Kort og godt, det er nå lov å bruke hode. :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn
2 timer siden, whistler skrev:

Velkommen! :-)

Det er lov å fyre bål så lenge det ikke medfører risiko for skogbrann. Det vil si at du har lov til å fyre bål i vannkanten, så lenge det er forsvarlig og uten fare for brann. Kort og godt, det er nå lov å bruke hode. :-)

 

Nja, huvudregeln är att det är förbjudet att fyre bål 15/4 - 15/9. Undantaget säger "åpenbart ikke kan medføre brann" det är att lägga ribban väldigt högt! Läs i veiledern från DSB, §3 punkt 11.

Ta kontakt med aktuell kommun och fråga dem vad som gäller, det finns kontaktuppgifter på denna sidan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Björn skrev:

Nja, huvudregeln är att det är förbjudet att fyre bål 15/4 - 15/9. Undantaget säger "åpenbart ikke kan medføre brann" det är att lägga ribban väldigt högt! Läs i veiledern från DSB, §3 punkt 11.

Ta kontakt med aktuell kommun och fråga dem vad som gäller, det finns kontaktuppgifter på denna sidan.

Hvis du syntes du må kontakte kommunen for å få gjort en vurdering på om det er trygt å fyre bål er det bare å fortsette med det. Jeg bruker sunt vett. Det har gått veldig bra hittil og det vil det fortsette å gjøre. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fjellsko skrev:

Er fersk som både turgåer og forumbruker.
Nå er det jo generelt bålforbud, men det er lov hvis bålplassen er godkjent. Finnes det noen godkjente bålplasser i Finnemarka?

Det er ikke opparbeidet noen godkjente bålpasser i Finnemarka, så langt jeg vet. Jeg bor i næromrpådet og har vært over det meste av den mittre og nordlige delen av marka. (Lite kjent i den såkalte Drammensmarka). Samt jeg burde ha hørt om plassene, selv om jeg ikke selv har besøkt stedene.

Men nå har det regnet så mye, at brannfaren er betydelig redusert. Og nå når jeg skriver dette har regnværet sørfra kommet og det er ventet mer regnvær de neste dagene. Så skal du på tur den første uken, er det nok liten fare for brann, hvis du bruker sunn fornuft. Men skaper du brann, kan du bli erstattningsansvarlig. Jeg ville ha brent bål nå i Finnemarka, på egnede steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, whistler skrev:

Hvis du syntes du må kontakte kommunen for å få gjort en vurdering på om det er trygt å fyre bål er det bare å fortsette med det.

Det er mange kommuner som har eierinteresser der. :) Tviler på om noen av dem gir noen "tillatelse", uansett hvor mye det regner, da det egentlig er et forbud. Men, loven har åpnet for bål, ved å bruke sunn fornuft. Men uerfarene turfolk, bør være ekstra forsiktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.