tore Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Har planer om å benytte langhelga 28. April - 1. Mai til en skitur i Rondane. Dette kan bli min første tur til Rondane - og et par tips på veien hadde vært knall. Ser for meg å sove i telt, helst gå en rundtur og gjerne komme meg opp på en topp eller tre. Etter hva jeg har forstått, så er det generelt lite snø i Rondane. Noen som har erfaring med om det er vits i å dra dit på denne tiden av året? Har også inntrykk av at området rundt rondvassbu er av de mer snørike, og at det derfor kan være en aktuell plass å starte. Tips om startsted, snømengde, aktuelle topper og brøytede veier mottas med takk! - tore Siter
Magnus S Skrevet 25. april 2006 Skrevet 25. april 2006 Påskesituasjonen i Rondane: Bra med snø, faktisk mer enn normalt mange steder. I alle fall var dette situasjonen i nordlige og vestlige områder som Høvringen-Mysuseter-Peer Gynt Hytta - Gråhø opp mot Vassberget. Her var det så bra med snø at skitur til helgen ikke er noen sak i forhold til snømengde. Det har neppe smeltet særlig der siden med så kalde netter som det har vært i det siste. Når det gjelder tur vil gjerne få anbefale Vassberget som en flott skitopp hvor du kan gå på ski helt til topps, og det er ikke noe sted brattere enn at fellene kan ligge igjen hjemme/i teltet. Utsikten fra Vassberget er den flotteste i Rondane, i alle fall vinterstid. Vil du 2000m over bakken med ski det meste av turen er Veslesmeden en fin topp. Her er det bare siste "piggen" som må tas på beina. De øvrige toppene over 2000m i Rondane krever som regel at du må gå en god del på beina eller utsette skia for stor steinplage God tur! Siter
tore Skrevet 27. april 2006 Forfatter Skrevet 27. april 2006 Takk for informativt svar. Legger definitivt et besøk på Vassberget inn i turen. Og forhåpentligvis Veslesmeden. Værmeldingen ser heller ikke så ille ut. Foreløpig Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.