Gå til innhold
  • Bli medlem

Innerdalstårnet i Oktober.


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg og ei venninne vurderer å dra på dagstur opp til Innerdalstårnet. Har vært i dalen en gang før på sommerstid, men da kom vi oss aldri til toppen pga dårlig vær og tåke.

Hvordan tror dere det vil være å bestige toppen i oktober? Har lest at det kan være skummelt med glatte partier ved regnvær? I tillegg har jeg også lest (i boka "Kremtopper") at det er enkelte bratte partier av grad 2? Hva vil dette si? Er det fysisk mulig å ta med seg hund opp dit?

Takk for alle tips og råd!

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikkje vore i Innerdalen, men har tilfeldigvis klatreføreren her (Skal sansynlegvis prøve å klatre opp tårnet neste helg)

I føreren, som er utgitt av NTK (Norsk Tindeklub), er normalveien opp til Store Innerdalstårnet gradert til 2:

"Fra Giklingdalsvatnet nordøstre hjørne går det tydelig sti opp dalsida. De Første hamrene man kommer til ligger mellom to gjel, og toppen av disse gamrene kalles Hoppet. Videre oppover ser man to renner med en rygg i mellom. Stien går opp den søndre av det to rennene til toppen av Skjæret, et framspring like nedenfor det punktet der rennene møtes igjen. Fra Skjæret er det kort vei opp til Tårnskar hvor moroa begynner. Herfra følger man et naturlig drag oppover mot toppen. Enkelte små varder viser veien. Fra Tårnskar og opp til toppen er det litt utsatt noen steder. Et lite svaparti kan være ubehagelig uten sikring, særlig hvis det er vått. Ca 3 timer fra Innerdalshytta til Toppen"

(rute 33 Normalveien, Klatrefører for Innerdalen, utgitt av NTK 2001) For å få tak i føreren, gå til ntk sin nettbutikk på ntk.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helga var eg oppe på Innerdalstårnet. Det var fryktelig glatt pga at heile tårnet nærmast er nedisa. Oppå dette låg det eit tynt lag med snø, og det var 3 punkt på vegen opp som krevde skikkelig klyving. På tilbakevegen blei tauet tatt i bruk på 2 steder.

Ein i turfølget kunne fortelja at han hadde vore med på ein tur til Innerdalstårnet med ein hund. Denne var ganske "fjellvant" og kom seg lett opp (Måtte bærast over eit lite parti). Tatt i betraktning forholda nå, så trur eg ikkje at det er så lurt å ta med seg hund, men om sommaren burde det ikkje vera noko problem...

Det var veldig fint i Innerdalen nå, så ein tur i oktober blir sikkert også fin. Men eg ville nok ha tatt med eit tau viss Innerdalstårnet er målet. Isbrodder hadde også kanskje vore fint å hatt

Bilder finn du her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Normalveien er grei når det er tørt, om du er nogenlunde høydesterk (og orker 1000 m stigning på noen km...). Men dette gjelder i tørt vær. I oktober må du regne med at du møter snø og is et stykke oppi tårnet, og da er du plutselig borti vinterklatring i stedet. Ta turen til sommeren du.

Kan alltids sende en mail hit og spørre om været. (Jeg bor i andre enden av Trollatraversen i fht. Innerdalen...)

Og ligg unna i tordenvær! Tårnet fungerer som lynavleder i tordenvær, i flge Eystein Oppdøl (sjæfen på Renndølseter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...

Normalveien er grei når det er tørt, om du er nogenlunde høydesterk (og orker 1000 m stigning på noen km...). Men dette gjelder i tørt vær. I oktober må du regne med at du møter snø og is et stykke oppi tårnet, og da er du plutselig borti vinterklatring i stedet. Ta turen til sommeren du.

Kan alltids sende en mail hit og spørre om været. (Jeg bor i andre enden av Trollatraversen i fht. Innerdalen...)

Og ligg unna i tordenvær! Tårnet fungerer som lynavleder i tordenvær, i flge Eystein Oppdøl (sjæfen på Renndølseter).

Hei

 

- dette er meeeeget lenge siden, men likevel :)

Bor du fremdeles der? -og begynner det å nærme seg snøfritt på Innerdalstårnet? (Jeg skal ha med hund  :-) )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.