Tor-Erik-L-77 Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 4 minutes ago, Miamaria said: Jeg lurer litt på det der med GPS. Jeg hadde en Oregon før som funket helt ok, og har derfor kjøpt Oregon igjen når jeg måtte kjøpe ny. Men jeg stusser litt på at den hopper og spretter når den er i ro. Har jeg ikke brukt avknappen sånn at den registrerer hele tiden mens jeg er i land, for eksempel over natten, så kan den etter hvert ha målt betydelig avstand. Jeg trodde denne nye skulle være mer nøyaktig? Har ikke fått dette testet nøye ut, men det virker sånn for meg etter kort tids bruk. I så fall er den vel ikke så mye mer nøyaktig enn en mobil. Som sagt, nøyaktighet har vært det samme mellom moderne telefoner og dedikerte gps enheter de siste årene. For å få en nøyaktigh GPS posisjon så må du ha minst 4 satelitter innenfor dekning, jo flere du har jo bedre nøyaktighet. Forskjellen mellom en dedikert enhet og en mobil er ofte at mobilen har svakere antenne og kan bruke lenger tid på GPS fix eller ha større problemer med å få nok satelitter. Men om begge enhetene har samme forhold og satelitter så er det ingen forskjell på nøyaktighet. Det du opplever er mest sannynlig at du er i et område med begrenset satelitt dekning og vil derfor få verierende nøyaktighet. Vil tro det i såfall er antennen som er forskjellen her, jo kraftigere antenne og dermed mottak jo bedre GPS fix og mer nøyektig posisjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+rayun Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Har hatt 62s som er forgjengeren til 64 i noen år nå. Å kunne betjene GPS med knapper og at den brukte vanlige AA batterier var utslagsgivende for mitt valg. GPS´en ble levert med basekart som er helt ubrukelig i praksis. Jeg ser at både 64s og st leveres med basekart, men at 64st i tillegg har forhåndsinnstallerte Topokart. Om dette er reelle topokart vet jeg ikke. Ut over denne forskjellen er det vel ikke annet som skiller dem enn det innebygde minnet som er 4GB på s og 8GB på st. Som nevnt ble min 62s levert med basekart og jeg innstallerte gratiskart fra www.frikart.no siden jeg syns Garminkartene var i overkant høyt priset. Gratis kartet fra www.frikart.no er som det er nevnt tidligere av variabel detaljgrad avhengig av hvilket område du er i. I populære områder er detaljgraden god for så å være mindre god i andre områder. Det er viktig å legge seg på minnet at dette ikke er tjuvkopier, men er kart du fritt kan benytte til din GPS. Som nevnt brukte jeg frikart og var stort sett fornøyd med det. Det var først nå i fjor at jeg gikk til innkjøp av et par Garminkart over de områdene jeg besøker mest. Selvfølgelig er de mer detaljerte, noe annet skulle bare mangle. Når det er sagt så var det for min bruk av GPS ikke noen revolusjon. GPS´e er med som backup og for å logge turen da det er kart og kompass som aktivt brukes. Har ikke angret på at valget falt på 62s da jeg kjøpte. Den henger på sekken i all slags vær og har også vært med på kanovelt et par ganger. Jeg syns også det er veldig praktisk med vanlige batterier i stedet for integrerte oppladbare. Knappene betjenes helt greit også om vinteren når mine votter / hansker er på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørja Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 On 6/13/2016 at 9:56 PM, Ørretfiske25 said: Fungerer det like optimalt på Android tro Whistler? Kunne brukt det om jeg hadde hatt en smartphone... men siden jeg ikke har det tenkte jeg GPS ikke er så dumt.. Jeg bruker Geoviewer på en Samsung S4, fungerer helt fint. Jeg foretrekker imidlertid Norgeskart når det er mulig. Rett og slett fordi kartene er bedre enn de rasterkartene som Kartverket har gjort tilgjengelig på Geoviewer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ørretfiske25 Skrevet 15. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2016 2 timer siden, Bjørja skrev: Jeg bruker Geoviewer på en Samsung S4, fungerer helt fint. Jeg foretrekker imidlertid Norgeskart når det er mulig. Rett og slett fordi kartene er bedre enn de rasterkartene som Kartverket har gjort tilgjengelig på Geoviewer. Hva gjør du når det regner da? bruker du noe rundt den da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ørretfiske25 Skrevet 15. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2016 Takker for svar alle sammen... må lese gjennom i morgen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørja Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 11 minutes ago, Ørretfiske25 said: Hva gjør du når det regner da? bruker du noe rundt den da? Ja jeg har en billig no-name plastlomme som jeg kjøpte på eBay. Fungerer helt greit. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiur3 Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 8 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev: En dedikert enhet bør være robust, tåle kulde og være enkel å operere under dårlig vær og ha god batteri kapasistet. Et godt 1:50 000 kart er også essensielt så der er jeg enig. Desverre syntes jeg egentelig at ingen av de dedikerte gps enhetene jeg har sett på fyller alle de nødvendige kritteriene. Enten har de en håpløs navigering og er treige å bruke eller de har elendige skjermer. Hvis det kommer en dedikert GPS som tikker av følgende bokser så ville jeg vært veldig fornøyd: - God skjerm - på høyde med moderne smart telefoner - Kan oppereres enkelt med knapper eller touch skjerm - Vantett og god batterikapasitet - Rask å bruke (god CPU) - Vekt er ikke avgjørende, heller større tyngre så fremt batteri kapasitet er bra. Desverre tror jeg ikke dette finnes. Bruker derfor iphone med topo maps når været tillater det. Kart og Kompass er selvfølgelig alltid med i ukjent terreng og på lengre turer. Undrer på om du har brukt gps på tur. I alle fall virker det ikke slik, på det du skriver. Selv har jeg ingen "peiling" på smartphone, med gps app. Da jeg ferdes steder der det sjelden er mobildekning (selv i nabolaget her i Lier), er ikke mobil med ut iterrenget. Så jeg har ingen mulighet til å sammenligne svake og sterke sider ved GPS, opp mot mobil. Men det er i alle fall noe, jeg må kommentere. Ingen mobil slår GPS på batterikapasitet. Min gamle Dakota 20 har strøm i mer enn 20 timer, sommer og høst. Ned mot 15 timer, når det er 5 - 20 blå grader. Til mitt bruk, er det umulig at hvilken som helst mobil, er raskere å bruke (når enheten og kartet er opplastet), enn det det er på en GPS med touch skjerm. Selv selv på vinteren! Tviler foresten på at mobil laster opp kart og possisjoner raskere, hvsi begge starter med avslåtte enheter. En går ikke med "nesa i skjermen" på tur. GPSen er i lomma det meste av tiden (innerlomme på vinteren) og taes frem kun i spessielle tilfeller. Ellers brukes papir/plast kart og kompass. Er en på vandring med telt, bør en finne camp, før sikten blir dårlig. Men på dagsturer fra camp/hytte, o.l. kan det være aktuellt å gå videre, selv om sikten (tykk tåke, snøvær, o.l.) blir 4 - 10 m. Og her er GPS med kart, et veldig godt hjelpemiddel. Bedre enn kun kart og kompass. I enkelte tilfeller han også høydeangivelse være interessant. Mye raskere enn å zoome inn og leite etter kotehøyder. Ser det ofte nevnes, at knapper er bedre på vinterstid. Hvorfor det? Jeg kan da sjekke min GPS, med hansker/votter på og nødvendig. Også zoome inn og ut. Må en trekke kartet på en touch skjerm, tar det 3 -5 sek. og det klarer vel de fleste uten vott på handa. Selv har jeg arbeidet ute i - 15 til - 20 uten hansker. Så jeg synes dette er et dårlig argument for knapper. Kanske hvis en er på ekspedisjon, der det kan bli 30 - 50 blå, kan dette bli aktuellt. Robust! Tja... ikke noe, er mer robust en GPSer! Alle punkter du ramser opp oppfyller min gamle Dakota (og de fleste andre) utmerket. Og hvis jeg ikke tar feil, har de egenskaper ingen mobil har, uten at jeg har brydd med med det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tor-Erik-L-77 Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 (endret) 17 hours ago, Tiur3 said: Undrer på om du har brukt gps på tur. I alle fall virker det ikke slik, på det du skriver. Selv har jeg ingen "peiling" på smartphone, med gps app. Da jeg ferdes steder der det sjelden er mobildekning (selv i nabolaget her i Lier), er ikke mobil med ut iterrenget. Hæ? GPS på mobil har ingenting med hvorvidt du har mobildekning på telefonen å gjøre... tror du må lese innlegget mitt pånytt. Endret 16. juni 2016 av Tor-Erik-L-77 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.