Ørretfiske25 Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 Heisann,,, Er på jakt etter en GPS med gode kart og høy kvalitet, hva anbefales ? Må også være mulig og bruke gratiskart, da dem du kjøper koster skjorta.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prebb Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 Kanskje ikke svaret du er ute etter, men Norgeskart-app til iphone og android er både gratis og veldig bra. Dog ikke frittstående gps, men det er omtrent slik at det er like billig å kjøpe seg en vanntett androidmobil og bruke gratiskart som det er å kjøpe seg en egen gps med ekstremt dyre kjøpekart om du ikke bare ferdes i ett område. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ørretfiske25 Skrevet 13. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2016 2 minutter siden, Prebb skrev: Kanskje ikke svaret du er ute etter, men Norgeskart-app til iphone og android er både gratis og veldig bra. Dog ikke frittstående gps, men det er omtrent slik at det er like billig å kjøpe seg en vanntett androidmobil og bruke gratiskart som det er å kjøpe seg en egen gps med ekstremt dyre kjøpekart om du ikke bare ferdes i ett område. Takk for svar.. Men hvordan funker disse når dekning forsvinner? og hørt at dem ikke er på langt nær så nyaktig... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ørretfiske25 Skrevet 13. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2016 Noen flere forslag? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
whistler Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 I praksis er det bare Garmin som har noe å velge i. Det betyr også at du er låst opp til dyre kartløsninger, men jeg syntes det er verdt det. De tåler juling og streng kulde (så lenge du bruker skikkelige batterier). Hva du velger blir smak og behag, i tillegg til budsjett, men se etter modellene som har treakse kompass (mulig alle har det nå). Jeg har en Oregon 300 som må være 7-8 år nå. Fungerer like fint i dag, men mangler treaksekompass så kompasset trenger bevegelse for å vise riktig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
whistler Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 Forresten. Nå dekker Topo-kartene hele Norge. Det er heldigvis slutt på å kjøpe 19 forskjellige kart til over tusenlappen.. F.eks: https://www.fjellsport.no/garmin-topo-experience-pro-v3.html?___store=fjellsport_no_nb&nosto=nosto-page-product2 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ørretfiske25 Skrevet 13. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2016 1 minutt siden, whistler skrev: I praksis er det bare Garmin som har noe å velge i. Det betyr også at du er låst opp til dyre kartløsninger, men jeg syntes det er verdt det. De tåler juling og streng kulde (så lenge du bruker skikkelige batterier). Hva du velger blir smak og behag, i tillegg til budsjett, men se etter modellene som har treakse kompass (mulig alle har det nå). Jeg har en Oregon 300 som må være 7-8 år nå. Fungerer like fint i dag, men mangler treaksekompass så kompasset trenger bevegelse for å vise riktig. Takk for svar Har kikka på Garmin 64ST med preloada TOPO kart.. men hvordan er gratiskarta? brukbare? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prebb Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 1 time siden, Ørretfiske25 skrev: Takk for svar.. Men hvordan funker disse når dekning forsvinner? og hørt at dem ikke er på langt nær så nyaktig... Jeg har ikke brukt dette på vinteren så det er kanskje ikke den optimale løsningen for det, er knotete med touchskjerm og batteriet er spinkelt. Min erfaring med nøyaktighet er ganske god. Kartene er jo offline og gps-posisjonen er nøyaktig om du har siktlinje til nok satellitter. Hvorvidt den faktisk stemmer er jo en annen sak. Om du allerede eier en telefon så kan jo du teste dette før du investerer i en dyr gps. Av og til holder det å bruke telefonen til å få tak i en UTM-referanse og så bruke papirkart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ørretfiske25 Skrevet 13. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2016 1 minutt siden, Prebb skrev: Jeg har ikke brukt dette på vinteren så det er kanskje ikke den optimale løsningen for det, er knotete med touchskjerm og batteriet er spinkelt. Min erfaring med nøyaktighet er ganske god. Kartene er jo offline og gps-posisjonen er nøyaktig om du har siktlinje til nok satellitter. Hvorvidt den faktisk stemmer er jo en annen sak. Om du allerede eier en telefon så kan jo du teste dette før du investerer i en dyr gps. Av og til holder det å bruke telefonen til å få tak i en UTM-referanse og så bruke papirkart. okey skjønner... Nei eier ikke en smartphone, funker for dårlig med tanke på jobben jeg har.. så her går det i Cat B100 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
whistler Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 4 minutter siden, Ørretfiske25 skrev: Takk for svar Har kikka på Garmin 64ST med preloada TOPO kart.. men hvordan er gratiskarta? brukbare? Jeg har testet gratiskarta, men faller tilbake på de gode gamle Topo Adventure (Har bare et par stykker for de områdene jeg er mest i). Jeg liker ikke utseende på gratiskartene, men for å se hvor man er så er det jo godt nok. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ørretfiske25 Skrevet 13. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2016 Et øyeblikk siden, whistler skrev: Jeg har testet gratiskarta, men faller tilbake på de gode gamle Topo Adventure (Har bare et par stykker for de områdene jeg er mest i). Jeg liker ikke utseende på gratiskartene, men for å se hvor man er så er det jo godt nok. I see... Får gruble litt, men hva er det beste du kan komme over av GPS nå? 64ST er vel ikke langt unna? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
whistler Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 Hvis du vil ha knapper er det nok det grommeste. Jeg tror jeg hadde gått for en ny Oregon 600.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ørretfiske25 Skrevet 13. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2016 vil ha knapper, er ikke så fan av touch i dårlig vær med hansker.... 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
borgern Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 Har brukt mobil en del med norges kart appen. Kan forhåndlaste kart der så en ikke er avhengig av mobildekning. Før var det gratis men nå må en kjøpe pro versjon for å beholde kartdata mer enn et par dager. Er dog ikke så mye navigeringsmuligheter I den. Da er appen backcountry bedre, koster noen få kroner. Har en gammel garmin liggende. Brukes sjelden da den blir treg med nyere kartversjoner. Skal følge tråden videre da jeg vurderer en ny gps. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
whistler Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 Jeg bruker også Geoviewer på iPhone når det er varmt i været. Fungerer strålende med kart fra Statens kartverk. http://www.kartverket.no/Kart/Gratis-kartdata/Hele-Norge-rett-i-lomma/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ørretfiske25 Skrevet 13. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2016 Fungerer det like optimalt på Android tro Whistler? Kunne brukt det om jeg hadde hatt en smartphone... men siden jeg ikke har det tenkte jeg GPS ikke er så dumt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
whistler Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 7 minutter siden, Ørretfiske25 skrev: Fungerer det like optimalt på Android tro Whistler? Kunne brukt det om jeg hadde hatt en smartphone... men siden jeg ikke har det tenkte jeg GPS ikke er så dumt.. Det tror jeg helt sikkert at det gjør På et eller annet tidspunkt må du sikkert bytte telefon og da er sannsynligheten stor for at den har Android eller iOs Støtter deg uansett på tanken om en dedikert GPS. Smarttelefoner er altfor skjøre mot kulde, så vinterstid er det bare å glemme (Ihvertfall iPhone). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ørretfiske25 Skrevet 13. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2016 Ja det blir det nok helt sikkert, bare jeg som holder igjen litt.. men har snart ikke noe valg, da alt annet er snart vekk Jepp, men leste noen anmeldelser på fjellsport angående Garmin 64ST, mange skriver at karta er ubrukelig uten adventure? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jakro Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 Du bør legge opp til bruk av dedikerte kart om du går for Garmin 64ST. Topo adventure/pro er veldig gode, men et annet alternativ kan være å se på frikart sine gratiskart www.frikart.no. Variabel kvalitet avhengig av datainnsamling i området, men brukbar flere steder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
whistler Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 10 timer siden, Ørretfiske25 skrev: Ja det blir det nok helt sikkert, bare jeg som holder igjen litt.. men har snart ikke noe valg, da alt annet er snart vekk Jepp, men leste noen anmeldelser på fjellsport angående Garmin 64ST, mange skriver at karta er ubrukelig uten adventure? Hvis du tenker på basekartet som følger med, så er det helt riktig. De er ubrukelige, men det finnes gratiskart å få tak i på nett. Mener de heter Topo Summer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ørretfiske25 Skrevet 14. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2016 14 timer siden, jakro skrev: Du bør legge opp til bruk av dedikerte kart om du går for Garmin 64ST. Topo adventure/pro er veldig gode, men et annet alternativ kan være å se på frikart sine gratiskart www.frikart.no. Variabel kvalitet avhengig av datainnsamling i området, men brukbar flere steder. Takk for svar. Dem Topo karta som er ferdig lagt inn på 64ST er det vits? eller kan jeg klare meg med kun 64S? 14 timer siden, whistler skrev: Hvis du tenker på basekartet som følger med, så er det helt riktig. De er ubrukelige, men det finnes gratiskart å få tak i på nett. Mener de heter Topo Summer. Jepp var dem jeg tenkte på, og var det jeg frykta... Takk igjen Whistler Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiur3 Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 TS. Vil minne om, at det har vært mange tråder om GPS (og gps via mobil) og kartløsninger tidligere. Mye informasjon der. Er ingen ekspert på området. Men noe jeg savner i slike tråder, er mer informasjon om hva du (og andre) har behov for og hvordan dere ønsker å bruke en slik enhet. Virker som en del glemmer, at GPS kun BØR være et hjelpemiddel til kart og kompass! De mest avanserte GPSer har mange flere muligheter, enn folk flest har bruk for og bruker. (Forutsett at de har kart og kompass). Mitt første "møte" med GPS var på 80-tallet, i Finnmark. En jeger (bekjent av en jaktkamerat) stilte stolt med en avansert GPS og jeg mener han hadde betalt ca 17 tusen for den, den gangen! Men han kunne ikke bruke den, ingen andre kunne bruke den og jeg hadde ikke "peiling". Men jeg kunne en del om kart og generell navigasjon, så jeg forsøkte å hjelpe. Hans problem var i første rekke, å finne tilbake til jaktcamp. Han kunne ikke gå aleine, da rotet han seg vekk. Og ingen av de som kjente han og spessielt hans hunder, ønsket ikke å gaå sammen med karen. Ikke engang hans kone. Bruksanvisning hadde han ikke med. Men til slutt fikk jeg noe forståelse for hvordan enheten fungerte (lite brukervennlig) og klarte å markere campen, samt vise han hvordan han kunne bruke enheten til å finne campen. Et annet eksempel. Etter å ha brukt kun kart og kompass i flere ti-år og bekjente hadde hatt GPS i mange år, så jeg at i enkelte tilfeller kunne de ha noe for seg. Da spesielt i dårlig sikt, tett tåke, snøvær, kraftig regnvær med mye vind og på dagsturer. Så, jeg kjøpte tilslutt en enkel E-Trex (eldre utgave av E-Trex 10) og brukte den i mange år (12 - 14 år), før jeg for få år siden kjøpte en nyere og da med kart. Den enkle E-Trex modellen er trolig det mange folk trenger, som en ekstra sikkerhet. Den er mer avansert enn mange tror, selv om det ikke er kart på den. Så, hva er dett behov? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+PTG Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 (endret) Du etterspør høy kvalitet og gode kart, og mulig med gratiskart. 1. Gratiskart er kun gode i enkeltområder. Det eneste relle valg er 1:50 000 serien som basis, de er for turbruk, detaljerte nok og dekker hele Norge og så må du velge hva du vil betale for å få ymse varianter på toppen av det. F.eks adventure, topo pro, ruting m.m. Eller plukke ut mer detaljerte kart for enkeltområder. 2. Høy kvalitet: er robust, vanntett, lesbarhet i sol, god funksjonalitet, knapper for vinterbruk, batterilevetid, bra chipset for nøyaktighet i skog m.m. Dette utelukker mobiler, trykkfølsomme skjermer, gps uten knapper. Jeg måtte selv kjøpe ny, og falt da tilbake på samme modell som jeg hadde hatt i flere år: Garmin GPS 60 Csx, alle de andre falt ut på enkeltpunkt. Vektlegger du andre ting, f.eks web interface eller størrelse vil sikkert andre enheter være bedre på mange punkter. Endret 15. juni 2016 av PTG 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tor-Erik-L-77 Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Når det gjelder nøyaktighet på GPS'er så er det i dag ingen forskjeller mellom mobiltelefoner og dedikerte enheter. Jeg snakker da om ren GPS funksjonalitet sett bort fra assiterte funksjoner (waas-wifi-cell) - Vi går utifra at man er i ødemarka stort sett uten wifi og 3/4G dekning. Hvorvidt du har en dedikert gps eller en telefon så vil nøyaktigheten være akkurat den samme - ned mot 3-1m under samme og optimale forhold. For generell navigering betyr det svært lite om du har en nøyaktighet på 3 eller 15m. Så det med nøyaktighete er ikke et argument når det gjelder telefon kontra dedikert gps enhet. En dedikert enhet bør være robust, tåle kulde og være enkel å operere under dårlig vær og ha god batteri kapasistet. Et godt 1:50 000 kart er også essensielt så der er jeg enig. Desverre syntes jeg egentelig at ingen av de dedikerte gps enhetene jeg har sett på fyller alle de nødvendige kritteriene. Enten har de en håpløs navigering og er treige å bruke eller de har elendige skjermer. Hvis det kommer en dedikert GPS som tikker av følgende bokser så ville jeg vært veldig fornøyd: - God skjerm - på høyde med moderne smart telefoner - Kan oppereres enkelt med knapper eller touch skjerm - Vantett og god batterikapasitet - Rask å bruke (god CPU) - Vekt er ikke avgjørende, heller større tyngre så fremt batteri kapasitet er bra. Desverre tror jeg ikke dette finnes. Bruker derfor iphone med topo maps når været tillater det. Kart og Kompass er selvfølgelig alltid med i ukjent terreng og på lengre turer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miamaria Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Jeg lurer litt på det der med GPS. Jeg hadde en Oregon før som funket helt ok, og har derfor kjøpt Oregon igjen når jeg måtte kjøpe ny. Men jeg stusser litt på at den hopper og spretter når den er i ro. Har jeg ikke brukt avknappen sånn at den registrerer hele tiden mens jeg er i land, for eksempel over natten, så kan den etter hvert ha målt betydelig avstand. Jeg trodde denne nye skulle være mer nøyaktig? Har ikke fått dette testet nøye ut, men det virker sånn for meg etter kort tids bruk. I så fall er den vel ikke så mye mer nøyaktig enn en mobil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.