Populært innlegg borgern Skrevet 12. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 12. juni 2016 (endret) Innledning Jeg var på jakt etter en ny 3 sesongs sovepose som tålte noen minusgrader, gjerne 7-8 minus etc. Har en sommerpose som går til 0 men den kan bli litt kjølig noen ganger her i landet. Tittet rundt på nett på forskjellige modeller fra f.eks WM, Roberts og Mammut ble var litt i tvil hva jeg skulle velge. Jeg sover mest på magen og der er ikke soveposer så godt egnet. Sommerposen pleier splitte halveis når det er varmt nok. Må jeg ha posen igjen så ender det med at jeg våkner mange ganger i løpet av natta og er nummen i en eller begge armene. Jeg liker ligge på magen med armene under hodet og i vanlig pose blir det så trangt at vinkel på albuen blir helt feil.Hva jeg fant Etter litt leteing på nett etter både quilt og blankets så kom jeg over noen ganske nye poser fra Sierra Designs som kalles Bakccountry Bed. Posene er konstruert uten glidelås. I selve posen er det en "dråpeformet" åpning hvor det er festet en dundyne. Disse posene måtte jeg lese mer om på nett og fant raskt veldig mange bra tilbakemeldinger på de fra folk som sliter med å sove godt i vanlige poser. Så jeg tok rett og slett sjansen og bestilte en slik fra USA. Så vidt jeg husker bestilte jeg fra Campsaver fordi jeg fikk 20% på den der. Prismessig liger den på ca 400USD i vanlig pris, men som regel ikke så vaskelig å finne en rabatt.Specs EN Comfort -1 EN Lower - 7 Lengde Regular/Long: 182/198 Vekt Regular/Long: 1,13/1,22 kg Skulderbredde Regular/Long 155/165 cm Hoftebredde Regular/Long 152/163 cm Fotbredde Regular/Long 107/112 cmHvordan fungerer posen Den fungerer helt supert. Posen er stor og romslig og har en komfort for menn på ca 7-8 minus. Så langt har jeg ikke testet den i kaldere enn 3.4 pluss. Den veier riktignok 1220gr men det er egentlig ikke så ille. Min forrige 3 sesongspose i samme temp veier 1,6 kilo og er klart mindre i størrelse. Førstepri her var å skaffe en pose jeg sover godt i så får heller det veie noen gram ekstra. Har vært ute en del netter nå med denne posen og har kun en gang våknet av doven arm. Ellers har jeg sovet varmt og godt og våknet langt færre ganger pr natt enn tidligere. En tur blir det som regel for å vanne plantene i løpet av natta. Posen er såpass romslig at jeg som er 186cm fint kan trekke dyna over hode hvis jeg ønsker. bredde nedover er også bra så jeg kan ha bena greit fra hverandre og det ene gjerne trukket litt opp i vinkel. Med den dynefunksjonen er det også veldig lett å regulere temp, det blir gjerne litt varmere i teltet på morgenen. jeg var litt skeptisk til å jeg kom til å sove godt første natta i den men det føles omtrent som å sove med dyne hjemme så bevegelsene i søvne passet posen. Merker spesielt at jeg ikke våkner av at der er for varmt eller for kaldt. På vanlig pose må jeg våkne, så ta opp eller ned glidelås og så sove videre. Her gjør jeg regulering av temp automatisk i søvne med dynedelen fordi det ligner det jeg gjør hjemme. Disse posene er konstruert med en lomme på undersiden til å tre inn liggeunderlag ala Synmat og NeoAir. Short og Regular passer til 51cm brede underlag mens Long passer til 63cm brede underlag. Posen er derfor ikke noe særlig isolert øverst på undersiden. For meg har dette fungert veldig bra. Jeg snur meg ofte bare i en retning om natta så jeg våkner gjerne halveis på underlaget med posen vridd rundt. Med den nye posen så ligger posen mer i ro og jeg snur meg inni posen uten og snurre den rundt meg. I fotenden av posen er den konstruert med en "overlap" på undersiden slik at man kan stikke ut føttene hvis man vil. Kan kanskje tenke at det kan bli en kaldt punkt men jeg har ikke merket noe til det, ei heller fått ut beina ubevist mens jeg sover. Litt mer info og konklusjon under bildene. Bilde av posen med dyna inni Bilde av posen med dyna vrengt ut. Lomma til liggeunderlaget. Lufting av bein. Hvem passer posen for Sliter du som jeg gjør med å sove godt i en vanlig pose, sover mye på mage etc er det verdt å vurdere denne. De som tåler bære litt ekstra vekt for komfort. Jeg har kun testet i telt og under tarp, ikke hengekøye. Dog mente en kompis at det burde funke fint i hans køye. Han har en Hennessy uten lomme til underlag. Han våkner ofte med underlag ved siden av seg. KJekt med noe som holder det på plass. Deg som hater at glidelåser kjører seg fast når du skal ut av posen.Hvem passer den ikke for Vanskelig å tilegge andre meninger for de som er nøye på vekt finnes en del lettere poser. Du som sover veldig bra i en vanlig pose.(du sover sikkert godt i denne også).Pluss Kjempegod å sove i. Eklere å ligge med ekstra jakke enn i vanlig pose ved behov. Gode muligheter for å regulere temp Ikke veldig dyr kontra andre dunposer fra kjente merker. Finnes i mange versjoner fra 1 sesong til 3 sesong, for dame, herre, 2 manns poser.Minus Litt tyngre enn en vanlig pose med tilsvarende temp (fra f.eks Wm, MH, Roberts) men romslig. Fylt med andedun, Gåsedun er vel bedre men ville kanskje gjort den en del dyrere Må bestilles "usett" fra utlandet. Stuffsekk er litt liten, pakksekk har ikke kompresjon. Hette fungerer ikke like bra som en vanlig pose.(Jeg bruker lue uansett for min sovemåte så lenge de ikke er veldig varmt) Konklusjon Et kjøp jeg er veldig fornøyd med så langt. Endelig sover jeg det meste av natten og trenger ikke en time på øyet på ettermiddagen når jeg kommer hjem igjen. I sommerferien kommer jeg nok dog til å bruke sommerposen som veier 700gr. På lengre turer er det greit å spare litt vekt. Sover greit i den når det er varmt nok til å ligge halveis ute av posen. Men når den skal skiftes skal jeg nok skaffe en Backcountry Bed 850 Elite som veier 800gr og har komfort for herrer på minus 1 til sommerturene. Men Backcountry Bed blir med på alle turer vår, høst og lett vinter. For de som vil lese mer så er link til produsenten her! Endret 12. juni 2016 av borgern 10 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.