Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye sko - Etter 4 år med samme merke


TomasOH

Anbefalte innlegg

Da er tiden kommet for at mine Crispi Evo Swat GTX er klar for utskiftning, etter 2. paret på 4 år så begynner det å bli særdeles lite mønster igjen i skoa, enkelte steder holder ikke vinterkravet til bil hvertfall mtp mønsterdybde :P 

Så etter 4 år på et og samme merke og 1 type sko så ser jeg meg litt blind på dagens alternativer. 

Aktiviteter! Fjellgeiten som tar seg en søndagstur på Galdhøpiggen er jeg ikke. Jeg liker turer i skog og mark, sti men også terreng uten spesifiserte stier. Jeg bærer middels tungt hvis jeg skal ut noen netter (Sekken er en 65l for 2netter ute). Håper dette gir folk en pekepinn på hvilke type sko som kan være aktuelt for meg. 

Uten å ha sett på noe spesielt så ser jeg at Alfa har kommet med en ny serie, der liker jeg utseendemessig Alfa Kvist og Alfa LYNG (LYNG er vel den jeg har sett mest på) samt at Salomon Quest 4D gtx er en skotype jeg ser på. 

Håper på gode råd fra alle de fantastiske ekspertene her inne, og ja, jeg vet at sko er individuelt mtp passform etc, derfor kommer jeg til å prøve alternativene på foten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mange tips å komme med, men kan si litt om Alfa Lyng Dynamic.

Fikk denne billig(!) tidlig i våres og slo til da den satt veldig godt på mine bein. Jeg er litt smal i beina og finner sjelden sko som sitter godt. Denne sitter bra og er utrolig lett og behagelig på. Slitestyrken er jeg litt spent på..

Jeg tror Lyng Dynamic utgår til fordel for ny modell i år, Kvist Advance, så om Lyng sitter godt på din fot kan du kanskje gjøre et godt kjøp på denne modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du bør gjøre er å ta deg en tur innom en butikk, eller helst flere. Her prøver du sko og finner ut hvilke sko som passer din fot. Da vil du sannsynligvis ende opp med noen få sko som du synes passer best og så kan du begynne å vurdere disse opp mot hverandre.

Det viktigste er passformen. Jeg har flere par sko og spesielt et par fra Salomon som jeg brukte på en ukestur med tung sekk. En fryktelig opplevelse.  Etter denne turen prøvde jeg både å selge og gi bort disse skoene, men de er her fremdeles og brukes kun på lette dagsturer. 

Så har jeg et par Alfa Hjerkin Pro. De er store og tunge og brukes helst høst, vinter og vår når det er kaldt og jeg kan regne med å gå en del på snø.

Favorittparet er et par Lundhags syncro. De er veldig gode, men dyre. Passer perfekt til min fot. Men dette er ikke de rette skoene til å gå og vasse i gammel råtten snø om våren eller frosset mark om høsten. De blir lett kalde og mine har ikke plass til et ekstra par tykke sokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.