Gå til innhold
  • Bli medlem

Käringsjön til Rogen

Anbefalte innlegg

Tar en tur fra Käringsjön til Rogen og videre inn i Femundsmarka ei uke rundt St. Hans tider. Bare lurer på et mulig alternativ til å bære kano de 1000 meterne ned fra Håen til Rogen. Ser det renner en elv/bekk ned fra Håen til Rogen på østsiden av Håen, er denne bekken padlebar? Ser på flyfoto at det må slepes eller bæres et par plasser der det ser grunt ut, er det noen som har tatt denne veien ned til Rogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tatt deler av den bekken opp til Håen. Det er et par hundre meter som kan padles av det strekket. Små bæringer mellom. Man vinner ikke så mye egentlig.

Over stormyra mellom Håen og Rogen kan du nok dra kanoen over mosen over lengre strekk (jeg har ikke gått det strekket).

Her et par bilder du kanskje har sett før:

DSC00915.jpg

Like oppstrøms "Guldrutan"-stien

DSC03508.jpg

En bæring igjen opp til Håen fra dette strekket

DSC03500.jpg

Strekket nedstrøms "Guldrutan"-stien. Fotografert fra "Guldrutan" (jeg padlet ikke dette strekket da jeg tok inn vika litt lenger øst for der bekken kommer ut i Rogen)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å padle der med noen slepinger langs de brattere deler av bekken. Vi padlet opp denne bekken som er ganske stilleflytende og dyp. Stort sett åpen skog med lyngkledd skogbunn og lett å ta seg fram. Fjerde videosnutt er fra denne bekken. God tur!

http://peik.blogg.no/1454675190_kajakktur_i_rogen_nat.html

Endret av peik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tatt bekken men dratt kano over myra. Må bære den fra Håen og over hovedstien så passerer der. Men det er ikke så langt. Så er det ganske greit å slepe kano i kant av myra. Litt jobb men enklere enn å bære kanoen. jeg foretrekker ta sekken på ryggen så kano er lett og så feste kano til hoftebeltet. Vekt på kano har jo noe å si, jeg har Ally. Hvis du skal mot Reva er det og mulig å ta labyrinten av småvann langs Rogen. Flere bæringer men de er korte. Men selv ville jeg valgt å dra rett til Rogen og heller ta jobben fra Håen og ned. Tatt første leir ved bredden av Rogen. Så heller hatt labyrinten i backup hvis det er for mye vind til å padle Rogen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har lest så har de et par kanoer som leies ut på Rogenstugan. Da slipper du drasse tung kano mellom kjærringsjøn og Hån og Hån og Rogen. Men da må du jo gå de kilometerne dit, mener det er ca 5 km. Så da spørs det hva som blir enklest totalt sett i forhold til oppakning du ska ha med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, borgern skrev:

Så vidt jeg har lest så har de et par kanoer som leies ut på Rogenstugan. Da slipper du drasse tung kano mellom kjærringsjøn og Hån og Hån og Rogen. Men da må du jo gå de kilometerne dit, mener det er ca 5 km. Så da spørs det hva som blir enklest totalt sett i forhold til oppakning du ska ha med.

Den jeg så på Rogenstugan som var til utleie var en aluminiumskano. Vet ikke om de har andre typer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.