Populært innlegg +Hammer Skrevet 4. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 4. juni 2016 Tenkte å prøve meg på å skrive turrapport. Here it goes! I vinter snakket jeg og min barndomskompis om at vi måtte få til en tur sammen med ungene. Han har en sønn på 5 år, og en datter på 9mnd. Og jeg har en Datter på 4 år og en sønn på 9 mnd. Det var da tenkt en tur med de eldste. Min datter ble hektet på tur- og teltlivet i fjor vår, å har flere overnattinger både i skogen og på høyfjellet. Han på 5 år derimot var helt fersk, men enormt glad i å være ute. Tilfeldighetene gjorde at den helgen vi hadde valgt oss ut, var årets første virkelige sommerdager her i trøndelag. Og ikke nok med det. Men min tremenning, som har barn i samme alder (som min datter går i barnehage med), ble også med. Så lørdag morgen dro vi avgårde til Brungmarka, et lite stykke utenfor Tr.heim. 3 voksne og 4 barn, to jenter og to gutter. Alle hadde stappet full sekkene sine med nødvendigheter, og mye unødvendigheter. Ungene var positive, tross en meget heftig oppstigning på starten av turen. En liten pause på toppen av bakken gjorde godt. Spesielt når påskeharen må ha hatt hull i posen sin i vinter. Han hadde jaggu mistet noe kvikklunsj opp i lien der. Etter en liten pause ruslet vi videre innover, og endte til slutt opp ved Sikatjønna. Det er ca. 3 km fra parkeringen. Ungene var glade for å se vannet, slik at de kunne ta av sekkene sine begynne med fiske. Vi slo opp leir, sanket ved og tente bål for å lage oss lunsj. Pølse stod på menyen. Ungene hadde knapt tid til å spise pølsene sine, de skulle jo fiske! Så her var det bare å få fram fiskestengene. Det ble noe fisking, men lite fangst, men derimot mye leking rundt omkring, og noen "pauser" i teltene. Var greit med to jenter og to gutter. Jentene gikk i teltet og lekte med bamser når de var slitne, mens gutta herjet rundt med andre ting. Ettersom en av ungene ikke hadde sovet i telt tidligere, og to stk. hadde kun et par netter i telt. Samt at vi så for oss "party" i lavvoen ved legge tid, bestemte vi oss for å medbringe egne telt alle tre. Etter mye fisking, leking etc. ble det middag med hamburgere grillet på bålet. Før vi poppet popcorn. Da var ungene helt utslitt og ville legge seg. Alle sovnet med engang. Vi kunne nok alle ligget i en og samme lavvo å spart oss for mange kg. med telt. Uten noe problemer. Da ungene hadde lagt seg, fant vi fram røykeriet min tremenning hadde dratt med seg. Så røyket vi de 5 små ørreten vi hadde fått, som snacks sammen med et par kalde pils ved bålet. Det var veldig godt etter en lang dag! Neste morgen så var det heldigvis overskyet, så både voksne og barn sov relativt lenge før det ble for varmt i teltet. Men i 8/halv ni tiden var alle oppe, og vi inntok en bedre frokost med eggerøre og godt pålegg. Dagen gikk med til fiske, leking og nok en varm lunsj laget over bålet. Før vi måtte begynne å pakke ned telt og komme oss hjem igjen. Turen hjem gikk via maurtuer, se på frosker, trær og andre spennende ting. Slitne unger sovnet tidlig denne kvelden. Det var en veldig hyggelig tur for oss voksne. I løpet av søndag kveld, skjønte vi at ungene hadde hatt det også! "skal vi på telttur neste helg også?" "kan vi ikke dra tilbake og sove i telt ved vannet i natt å?" "jeg vil sove i soveposen i natt". Da var "sommersesongen" for alvor startet. Så får vi håpe vi får mange slike turer i år. Vis rapporten i Turkartet Vis større kart 14 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.