Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 4. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 4. juni 2016 Værvarselet fra Yr kan vel ikke ta feil? Meldt sol med litt småskyer inn i mellom... Overnatting på toppen av Torghatten er målet for turen. Så snart jobb og barnehage/skole er ferdig denne fredagen - setter vi kursen mot Torget og oppstigningen. Jeg kjenner dette fjellet som min egen bukselomme - og denne gangen går vi en litt annen trase enn vanlig, for å skape litt variasjon. Vi går rett opp fra vest inntil vi treffer på stien som går langs med lysmastene opp. Jeg har pakket en brutal tung sekk til meg selv - uten omsyn til vekt. 4 soveposer, 4 liggeunderlag, 1 ekstra sovepose, 1 tarp, 4 manns telt, 1 liter saft, 2 bokser pils, 1 fl rødvin (fredagsvin het den og på plastikk) 3 liter vann, alt av kokeutstyr og middag - frokost og også en del brødmat i tilfelle, 2 brennere og 2 gassbokser, kaffekjel - blant mye annet. Jeg tar teltet i bunnen av sekken - enkelt å få tak i først når vi kommer frem. Lill tar en 5 litersdunk med vann samt klær og noe annet stæsj. Ungene har bare med en sekk som de deler på - med kosedyrene sine i samt noe småtteri. 264 meter klyving opp med tung vekt på ryggen burde gå bra. Jeg og ungene på 6 og 7 er kjappest opp mot aksla. Jeg klarer ikke å ta det med ro mens vi går oppover - det er mer slitsomt å stå og vente på de andre enn bare å gå opp uten å stoppe. Lill er ute av trening og gikk langt bak hele veien opp. Det er en stadig krangling om hvem som skal gå først mellom ungene - altså det motsatte av det mange andre sliter med tror jeg. Vi blir enige om at den som bærer sekken skal gå først. Det regner ganske mye når vi går opp her - vi hadde optimistisk nok ikke tatt regntrekk på noen av sekkene, men det går heldigvis bra for den korte oppstigningen. Hurtigruten passerer - og det er egentlig et ganske kult motiv med den regnbuen - men vi fikk ikke opp kameraet tidsnok til å få tatt noe bra bilde.. Vi har vært oppe på toppen av dette fjellet noen ganger vi nå, men jeg anbefaler ikke turen opp "langs kjettingene" som er strekt opp - for unger som ikke er vante med å gå/klyve i fjellet. Vi har hatt noen turer opp her og som nevnt er problemet heller krangling om hvem som skal gå først. Jeg tar ingen bilder opp her - har nok med å klare meg selv - og jeg og Kasper kommer opp til toppunktet først. Det kommer samtidig et ungt svensk par som sier at vi definitivt har valgt oss en fin teltplass! Sekken slengt i fra seg i gresset - det kommer en ganske kraftig regnbyge akkurat når vi kommer opp, men det går veldig fort å få opp teltet. Vi klarer akkurat å få opp ytterteltet før jentene kommer. Begynner å få trening og ungene er virkelig hjelpsomme med å komme i ordning. Teltet ved varden - vi er grunneiere selv her. De klarer fint å blåse opp liggeunderlagene selv nå - med Exped bag'en. Det er tydelig at ungene er slitne for den ene morsomheten etter den andre kommer - blant annet sier de at om noen kommer for å grave seg ned til Kina fra teltplassen vår vil få seg en overraskelse når bare kommer ned i Torghatthullet! Vi lager oss en luksuriøs middag - derfor vi har med såpass mye vann - det blir tidlig stille i teltet. Det er ungenes natt nummer 6 i telt i år mener jeg. Det regner ganske godt om natta - men med enkelte glimt av sol - som er ganske typisk for årstiden. Ungene fyller ut toppturboka dagen etterpå - altså i dag Lørdag.. Mens jeg pakker inn saker og ting inni teltet - herjer ungene med såpebobler. Når jeg selv var "liten" gikk vi ofte ut på kantene av dette fjellet - som er svært loddrett. Jeg tror at jeg den gangen ble kurert for å gjøre det igjen. Derfor har jeg nedsatt forbud mot løping når vi er på denne toppen - og de må holde seg i nærheten av teltet. jeg bruker aldri å ta de med ut mot stupene. Jeg velger å gå en rute ned som er litt mindre ambisiøs enn den kjettingruta, men det innebærer allikevel ganske heftig klyving - og 2 steder må vi helt av med sekkene og lange de til hverandre nedover. Det finnes ikke antydning til høydeskrekk hos noen av dem - selv om stien mange ganger går rett ved bratte stup - så har det ingen betydning. Vi kommer helskinnet ned også denne gangen - og nå har vi gjort det. Men vi gjør det ikke en gang til akkurat her! Vis rapporten i Turkartet Vis større kart 20 Siter
steingrd Skrevet 4. juni 2016 Skrevet 4. juni 2016 Herlig tur @Kjell Iver - den sekken hørtes forferdelig tung ut! Barn på tur er kult, litt mas og kjas men du verden så deilig det er når det blir stille i teltet! 1 Siter
Joker Skrevet 4. juni 2016 Skrevet 4. juni 2016 Det er noe eget ved det å overnatte på en topp og våkne til panoramautsikt. Så skal man jo heller ikke stikke under en stol at det er litt deilig at dagen begynner med unnabakker. Siter
Kjell Iver Skrevet 4. juni 2016 Forfatter Skrevet 4. juni 2016 Joker skrev (På 4.6.2016 den 19.22): Det er noe eget ved det å overnatte på en topp og våkne til panoramautsikt. Så skal man jo heller ikke stikke under en stol at det er litt deilig at dagen begynner med unnabakker. Ekspander Definitivt - og det er noe som ungene vil gjenta. Så nå får vi fortsette å speide etter alternative teltplasser når vi er på toppene rundt her. Sekkene er også mye lettere nedover og det er utrolig god trening. Eneste negative med det er at det er like mye pes å pakke for ei natt på en topp - som det er å pakke for en ukes tur. Og alt må tørkes når vi er hjemme igjen.. Nå er utstyret vårt såpass lett - at jeg får alle liggeunderlagene inn i sidelommene på sekken min bl.a., og når systemet for lagring hjemme er OK går det rimelig kjapt å hive alt i sekken. Man klarer seg alltids ei natt uansett,, Siter
Lindap Skrevet 4. juni 2016 Skrevet 4. juni 2016 Flott tur! Synd at dere ikke hadd litt bedre vær. Elles tror jeg du kunne ha droppet tarpen. Men det var sikkert greit å ha med mye, slik at ungene hadde det komfortabelt og gøy. Siter
Kjell Iver Skrevet 4. juni 2016 Forfatter Skrevet 4. juni 2016 Lindap skrev (På 4.6.2016 den 21.21): Flott tur! Synd at dere ikke hadd litt bedre vær. Elles tror jeg du kunne ha droppet tarpen. Men det var sikkert greit å ha med mye, slik at ungene hadde det komfortabelt og gøy. Ekspander Ja - var ganske surt og kaldt. Ikke mye over null på natta - og en litt regn og vind. Meldt opphold og sol - men meldingene har vært notorisk ikke til å stole på. Tarpen var egentlig litt overkill - men vi brukte den som underlag i ytterteltet og egentlig gull verdt når man styrer mye i forteltet og man telter på vått underlag. Skal lage oss en annen patent for dette senere.. Siter
Lindap Skrevet 6. juni 2016 Skrevet 6. juni 2016 Kjell Iver skrev (På 4.6.2016 den 21.31): Tarpen var egentlig litt overkill - men vi brukte den som underlag i ytterteltet og egentlig gull verdt når man styrer mye i forteltet og man telter på vått underlag. Skal lage oss en annen patent for dette senere.. Ekspander Vi bruker en footprint som dekker rommet under forteltet. På det nyeste teltet fikk vi et gratis da vi kjøpte teltet. På det forrige teltet brukte vi et stykke solid plast uten plastmykner. Spørrs hva slags tarp du har om du vil bruke det som teltunderlag. Vår tarp er lett og tåler ikke å bli rubbet mot stein. Har gjort det og fikk hull i det. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.