GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt synsing, meninger og erfaringer fra andre her. Jeg er pÄ tur til Ä skifte ut min Ajungilak Sphere Spring sovepose. Jeg har tilbrakt utallige netter i den, ofte med en del frysing fordi jeg sjeldent greier Ä ha den helt igjenlukket, glidelÄsen kiler seg fast til stadighet. NÄr posen er helt lukket og glidelÄsen kiler seg helt i toppen, greier jeg nesten ikke Ä vippe ut fingrene for Ä fikle den lÞs, kort sagt sÄ vennet jeg meg fort til Ä ha kniv tilgjengelig i posen i tillfelle jeg ikke skulle greie Ä beherske klausfÞlelsen lenge nok. Det jeg derimot faktisk liker ved denne posen er vekten og pakkvolumet i str fotball. Men den stÞrrelsen har jeg som regel hatt bÄde soveposen og liggeunderlaget pakket ned i teltposen, helt topp.

Jeg har funnet to poser pÄ Fjellsport som jeg lurer pÄ. Mammut Altitude Exp 3 season Dark Orange. Den ser god ut men har en T-komfort pÄ -3 hvilket jeg som frysepinne tenker er kanskje litt pÄ grensen, vekt 1510 g, volum 22 x 45.

Den andre posen jeg har kikket pÄ er Mountain Hardwear Laminina Z Flame Long Emerald. Den er stygg som juling fargemessig i mine Þyne men har T-komfort pÄ -6 som hÞres bedre ut for en frysepinne, vekt er ikke oppgitt men regular modellen veier ca 1670 g, volum 22 x46.

AltsÄ er disse posene ganske like sÄvidt jeg kan se med tanke pÄ vekt og volum. Det er desverre det dobbelte av Ajungilakposen sÄnn ca. Er det noen av dere som har egne erfaringer med disse posene? Eller har sett dem live og dannet et inntrykk av dem? Jeg er Äpen for andre gode forslag ogsÄ, i sÄfall er kravene at jeg kan rÞre meg i posen, (jeg liker Ä ha litt plass), at den har en T-komfort pÄ noen minus og helst at vekt og pakkvolum er sÄ lite som mulig. Dameposer er nok ikke et alternativ da jeg er hÞy og bredskuldret. Jeg er ute etter en 3 sesongspose, har vinterpose (IsbjÞrn).

Annonse
Skrevet

Ja, det er egentlig det jeg er pÄ leiting etter, bÄde temperaturmessig og med tanke pÄ vekt. Jeg bare vet at det har vÊrt mange netter der jeg egentlig kunne ha holdt varmen hvis jeg hadde kunnet dra glidelÄsen helt opp pÄ Ajungilakposen og ikke mÄttet bekymre meg for Ä ikke fÄ glidelÄsen opp igjen. Og vekt pÄ 1,5 kg ca, det har jeg egentlig ikke lyst pÄ. Jeg vet at du har Mont Bell pose, det kikket jeg pÄ forrige gang jeg skulle kjÞpe pose. Men jeg vil helst kjÞpe pose i et av de nordiske landene, sÄ jeg slipper moms, toll og tull. Jeg har bare ikke funnet bedre alternativer til de to posene jeg nevner som ikke ser ut som fÞlelsen av tvangstrÞye ;-) Forslag mottas gjerne.

• Liker 1
Skrevet

Sphere er jo en veldig smal modell. Altitude serien er en del videre. NÄ vet jeg ikke hvilke budsjett du har men Western Mountaineering sin Megalite er en vid 3 sesongs pose som alikevel er lett, men den koster. Evt se pÄ roberts.pl og modellen superlight 400. Kan du velge lengde og vidde pÄ posen, kommer bra ut i pris kontra de dyre merkene. Veier vel godt under kiloen.

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg takker pent, omenn litt seint for dere som har kommet med innspill. Jeg lider fortsatt valgets kval, akkurat nÄ funderer jeg mest pÄ Cumulus Panyam 600 eller Warmpeace Viking 600. Begge to holder seg rundt 1 kg. Men jeg kjenner jeg er litt skeptisk, den ene er fra Polen, polsk gÄsedun, den andre fra Tjekkia. Jeg nÞler fordi jeg ikke klarer Ä finne info om hvordan dunet er hÞstet. Kommer det fra matproduksjon er jeg komfortabel med det men hÞstes det fra levende gjess sÄ er jeg ikke med lenger. Noen som vet ?

Det finnes ogsÄ dÄrlig med videoer pÄ youtube som viser disse posene. Cumulus Panyamposen ser mere "lofty" ut og penere generelt men den har ingen kant mot glidelÄsen hvilket for meg indikerer at det kan vÊre lett Ä kjÞre glidelÄsen fast i stoffet. Warmpeaceposen ser ut til Ä ha en anti-snag kant, stort pluss i sÄfall. Skal ikke vÊre lett dette men jeg er jo ikke den fÞrste som har lidd valgets kval.

• 4 uker senere...
Skrevet

MĂ„ si at Mammut Sphere UL for meg er i en sĂŠrklasse pĂ„ vekt, varme og pakket volum...sĂ„ skal jeg se meg om etter et tilsvarende vekt/varmeforhold og nedpakket volum sĂ„ er det kun de dyrere dunposene som kan konkurrere... Dvs i klassen minst 2 ganger sĂ„ dyr som Sphere UL. Å Ăžke komf temp fra -1 til ned mot -11 til -13 med pakkbarhet og vekt ned mot 8-900gram Ăžker prisen pĂ„ en pose opp mot 9-12000,- ser jeg. Har jeg behov sĂ„ betaler jeg det som noe slikt koster, men Ă„ tro at jeg skal fĂ„ tilsvarende som sphere ul spring bare med -11 til -13 komftemp til tilsvarende pris er som Ă„ tro pĂ„ julenissen har jeg funnet ut. 

Skrevet

Jeg har to Mountain Hardware soveposer. Ratio 15 og Ratio 32. Er godt fornÞyd med begge. KjÞpt til kampanje priser er de ogsÄ. Ratio 32 er i kaldeste laget rundt 0 grader C, men den er heller ikke noen tre sesongs pose.  Problemet ditt med at glidelÄsen setter seg fast har  M.H. gjort noe med da det er sydd pÄ en stoffstripe som glidelÄsen ikke setter seg fast i. Begge standard utgavene gir god plass til meg med mine 187/88 kg. 

Ratio 32, Vekt 829 g, EN-rating,T-lim -3, T-comfort +3

Ratio 15, Vekt 1,14 kg, EN-rating, T-lim -11, T-comfort -4

Jeg har ogsÄ en tre sesongs syntetisk sovepose, her ligger vekten pÄ 2,2 kg. Denne tar altfor stor plass i sekken. Ratio 32 bruker jeg sammen med sekken min pÄ 45 liter pÄ marka turene nÄr nattetemperaturen ligger godt over 0 grader

• Liker 1
Skrevet (endret)
Den 29. juni 2016 at 0.21, Izzy skrev:

Jeg takker pent, omenn litt seint for dere som har kommet med innspill. Jeg lider fortsatt valgets kval, akkurat nÄ funderer jeg mest pÄ Cumulus Panyam 600 eller Warmpeace Viking 600. Begge to holder seg rundt 1 kg. Men jeg kjenner jeg er litt skeptisk, den ene er fra Polen, polsk gÄsedun, den andre fra Tjekkia. Jeg nÞler fordi jeg ikke klarer Ä finne info om hvordan dunet er hÞstet. Kommer det fra matproduksjon er jeg komfortabel med det men hÞstes det fra levende gjess sÄ er jeg ikke med lenger. Noen som vet ?

NĂ„r produsentene ikke opplyser om dette pĂ„ hjemmesidene sĂ„ er det muligens en klar indikasjon pĂ„ at det kan vĂŠre fra levende gjess? Det skulle jo vĂŠre i deres interesse Ă„ opplyse om dette hvis det var fra matproduksjon da det er et klart kjĂžpsargument for mange? Å skrive en epost til de er jo en mulighet. 

Endret av RoyN
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jag har Mountain Hardweare hyperlamina flame og det er en god pose som jeg sover godt i ned til noen fÄ minusgrader. KvalitetsfÞlelsen i stoffet er ikke pÄ Rab-nivÄ, men det er heller ikke prisen. Stoffet er generelt tynt for Ä holde vekta nede antar jeg, men det er solid nok og holder fint etter ca 20 bruksdÞgn. I motsetning til en dunpose sÄ klapper ikke syntet delvis sammen i fuktig vÊr og prisen er jo et godt kjÞpsargument. Tror jeg kjÞpte den for ca 1500. En god dunpose blir definitivt mindre i pakkvolum selv om MH pakker temmelig bra i forhold til mange andre syntetposer pÄ markedet. 

Endret av RoyN
Skrevet

@RoyN Ja, det er det jeg ogsÄ tenker. Jeg har egentlig droppet Ä tenke mere pÄ akkurat disse posene, innrÞmmer blankt at tilliten sitter langt inne nÄr slike ting ikke er opplyst som den mest naturlige selvfÞlge. Den posen jeg har mest i tankene nÄ er vel MH Ratio 15, kommer antakelig til Ä bestille den nÄr jeg kommer hjem fra jobbreise pÄ fredag. Det ergrer meg bare grÞnn Ä mÄtte gÄ opp til dobbelt vekt av Agungilak Sphere Spring posen jeg har.

Gjest Turlyst
Skrevet

Jeg anbefaler gjerne Rab Summit 800 https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/rab-summit-800-formula-one-regular.html

Denne er relativt bred, bredere enn min Rab Neutrino 600 Endurance (har dem begge). Jeg er 181 og 76kg - romslig nok til meg. T-Komfort pÄ -5 og 800 gram dun:) I lenken ser du hvordan soveposen lages i video nederst pÄ siden. Den er dyrere enn MH Ratio 15. Dunmengden er 800 gram vs 600 for MH Ratio 15.

Yttermateriale: PertexŸEndurance

Fyllmateriale: Andedun 650 Fillpower

Fyllvekt: 800g

T-Comfort: -5°C (EN13537) Laveste temp. for kvinner. Tror ogsÄ det er Rabs sleeplimit og ikke EN-test, som Fjellsport har skrevet.

T-Limit: -15°C (EN13537) Edit: Dette er Rabs egen sleeplimit for herrer, sÄ ikke aktuell for kvinner.

Maks personlengde: 185cm

GlidelÄs: Venstre

Skulderbredde: 72cm

Hoftebredde: 60cm

Fotbredde: 46cm

Vekt: 1300g

Ytterstoffet er slitesterkt og Rabs mest vannavstÞtende (vannsÞyle pÄ 1000mm), derfor noe tyngre enn de superlette. http://www.pertex.com/product/endurance/

Skrevet

@JanRH, takk for tips, skal sÄ absolutt ha det i bakhodet til jeg kommer hjem. NÄ har jeg 3 arbeidsdager igjen, sÄ er det FERIE ! Hadde vÊrt kjekt med ny sovepose nÄ. Har planlagt 3 uker til fjells. 

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg endte opp med en Mountain Hardwear Ratio 15 pose. ÅÄÄ himmel, den posen er deilig! For fĂžrste gang pĂ„ mange Ă„r har jeg akkurat passe med plass i posen, ingen klausfĂžlelse eller fĂžlelse av Ă„ ligge trangt. Jeg kan dra glidelĂ„sen helt opp uten Ă„ vĂŠre redd for at den kjĂžrer seg fast og har det utrolig varmt og behagelig i den. Den var sĂ„ absolutt vel verd de ekstra grammene jeg i utgangspunktet "gruet" meg for. 

Å ha en god sovepose som passer kroppen og temperaturpreferansene betyr mer enn jeg har vĂŠrt bevisst pĂ„ fĂžr. Hvor jeg fĂžr har visst at natten nesten uansett ville innebĂŠre noe preg av ubehag i form av klausfĂžlelse og smĂ„frysing sĂ„ eier jeg ikke lenger noen bekymringer for det, tvertom sĂ„ gleder jeg meg nĂ„ til Ă„ krype i posen for natta og vet at hvis jeg vĂ„kner pĂ„ natta er det i allefall ikke pga posen. Helt herlig. Fikk testet den ut pĂ„ Hardangervidda hvor det blĂ„ste hardt og temperaturen dermed krĂžp godt ned pĂ„ natta.

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.