Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skaget, en for mange ukjent perle.. Ligger litt øst for Heggenes, avstikker fra riksvei 51 før man kommer til Beitostølen. Det er en ypperlig tur på vei til eller fra Jotunheimen.

Bomveien tok oss inn til Storeskag og herfra er det en kort tur opp til toppen. Jeg og Julia delte oss litt under toppen. Julia gikk en bratt sti forholdsvis rett opp, mens jeg ville prøve å klyve litt rett opp flanken.. Steinene var litt for glatte til at det var moro, men jeg fant da en vei opp, litt mindre imponerende enn den jeg først så meg ut... På toppen blåste de friskt for å si det mildt, men utsikten var herlig.. Hemsedal, Valdres, Gausdal Vestfjell og Jotunheimen. Glittertind formelig glitret i solen med sin kritthvite topplue. Hundrevis av blå fjellvann blinket overalt. Altså Skaget har en utrolig utsikst / slit faktor, hvor man får unormalt mye utsikt igjen for hver svettedråpe..
Været var ikke like bra som på lørdagen, men man kan ikke klage.

Vis rapporten i Turkartet

Annonse
Skrevet

Vi har familiehytta vår på Yddestølen (som lokalkjente sikkert har hørt om) med panoramautsikt mot Skaget. Så det fjellet har jeg vokst opp med og beskuet i alle år, og selvsagt har jeg også fått meg en tur dit! Praktfull utsikt :wink:

Har forøvrig vært på de fleste andre toppene i området der, så sålene på mine barnesko har jeg bl.a. slitt ut i det fjellområdet.

Skrevet

Å neida Morten, det hender fortsatt at jeg tar meg en tur på toppene rundt Valdres! Det er vakkert der, og veldig mange gode minner dukker opp når jeg oppsøker området. Blir en del topper under 2000 m andre steder også, selv om det de høyeste fortsatt blir prioritert.

Min tur til Skaget var en varm sommerdag, men jeg kan innbille meg at en tur dit i vinterkulda blir en minnerik opplevelse det også! Har forøvrig hatt en del skiturer i det samme området selv i vinterhalvåret og noen skibestigninger har det blitt, mest i påsken.

Nils

Skrevet

Mine flotteste vinteropplevelser har jeg kanskje hatt i nettopp dette området. En januartur i -40 for et par år siden glemmer jeg aldri. Det er opplevelser, men sikkerhetsmarginene er ørsmå da... Artig at flere har hytte i Valdres... vi har hytte på Luskaråsen :wink:

Skrevet

Luskaråsen...da ringer det selvsagt mange bjeller hos meg! Der har vi passert mange ganger, og hatt flere skogsturer. Det er jo ikke så langt fra Yddin heller. Vi har kanskje møtt hverandre en gang eller to da :wink: .

Skitur i -40?? Da svir det i kinna og nesa blir fort som Rudolf`s! :)

Skrevet

Ja Yddin er ikke langt unna... -40 var fryktelig kaldt. Jeg måtte tråkke ny løype for å holde varmen (vi gikk inn til Fjelldokkbua, men returnerte dagen etterpå pga. kulda). Jeg kan skrive under på at Rudolf hadde blitt bare korgutten i forhold :wink:

• 4 år senere...
Skrevet

Gammel tråd dette har men syns fjellet trenger en bump :roll:

Har hytte rett forbi yddin (Kjølastølen) med panaramautsikt til skaget og svarthammarn fra utedassen når døra er åpen:)

Var på på skaget i påsken i år med strålende sol og helt fantastisk utsikt. Har også noen sommerturer opp dit som er minneverdige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.