Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Gjest Landsem
Skrevet
7 minutter siden, Martin Gjellestad skrev:

Jeg vet ikke Gittiamo. Jeg kjenner ikke til hverken Oslo eller kulturen der.

Men hvordan fungerer skifolket fra Oslo i høyfjellet da? De er jo der allerede, gjerne skøytende på kryss og tvers av oppkjørte og preppa løyper. Blir det mye slossing oppe på Hardangervidda av den grunn?

Her i Molde har stisyklistene egne stier som er tilrettelagt for downhill sykling. Både klopper, svinger, hopp, og greier viser klart og tydelig at dette ikke er en tursti. 

På alle andre stier så er det stisyklisten som er på vei nedover som har vikeplikt, i henhold til stivett-reglene utarbeidet av Norsk Organisasjon for Terreng Sykling (NOTS.no).

 

Slik er det i aller høyeste grad her og. Sykkelklubbene har til og med hatt dugnad for å fremme sykkelvett i Maridalen p.g.a. mye uvettig sykling. De fleste som reiser på fjellet om vinteren drar til langrennsdestinasjoner tidlig og midtvinters. Topptursesongen er fra mars og ut. Ellers er det i normalsesonger ikke nevneverdig grunn til å dra så langt, da landets flotteste terreng ligger rett utenfor døra med et spinnvilt løypenett, har til og med møtt folk fra andre deler av andet som er på helgetur for å gå her! Men jeg kan ikke se at noe av dette legitimerer sykling i nasjonalparkene. Tvert imot, det er mer enn nok terreng som det er utenom. 

Annonse
Skrevet

Som Landsem skrev, du lirer av deg mye rart, sitat «Jeg ser for meg å suse bortover tørre, fine, gruslagte stier som dette» Det er jo noe av dette vi ikke vil ha. Terrengsyklister i kondomdress som kommer susende.  Videoen du nevnte har jeg sett igjennom og den er ikke relevant for vidda fordi naturlig nok i skauen sykler dere på stien og ikke ute i krattskauen. På en åpen fjellvidde er det ingen skog som begrenser dere. Der blir det annerledes. El-syklene komme som en del av den kampen du fører, i dag sykles Rallarveien med el-sykler. Så hvorfor ikke på resten av vidda? Du tar nok seieren litt på forskudd når du refererer til at Regjeringen vil endre verneforskriftene. Denne Regjeringen vi nok endre forskriftene, men utførende myndighet blir kommunene. Så dette kan stoppes med lokale aksjoner, alt håp er ikke ute. Jeg har lest litt på siten til NOTS og finner igjen argumentene dine der, så nå er spørsmålet, argumenterer du for deg sjøl eller for NOTS?

Det er nok skuffende for deg å få så liten støtte, men mange her ser et større bilde en bare NOTS sine krav/ønsker. Vi har en utvikling med et økende press på våre naturressurser. Stadig flere grupper vil komme med sine krav og bak dette ser vi sterke økonomiske krefter.

Som du sier, «En oppmykning vil åpne for turer i verdensklasse og reiselivsnæringen kan få seg en skikkelig boost. Spørsmålet er da, hvor mye boost hadde du tenkt deg, ser du ingen grenser.

Belastningen på naturen vår blir for stor hvis vi skal gi etter for alle grupperinger som mener de har rettmessige krav til å utvikle sine interesser.

Så er det ikke sånn som du hevder at jeg vil forby aktiviteter jeg ikke selv driver med, selvfølgelig ikke. Jeg forstår godt den flytfølelsen du nevner, ser en parallell til mc kjøring når vi finner en svingete vei med godt veidekke, å finne rytmen her er en opplevelse.

På spørsmålet ditt om jeg vil holde meg unna naturen fordi fotspor sliter, så vil jeg selvfølgelig ikke det, men fortsette til fots og med kano.

Du hevder at Hardangervidda er så gjennomboret av traktorløyper, ATV stier, helikopter, og fly landinger at sykling over vidda godt kan tillates fordi det er lite igjen av villmarks/ekspedisjonsfølelsen. Et dårlig argument, fordi om noe er ødelagt skal vi vel ikke ødelegge enda mere.

 

  • Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Denne Regjeringen vi nok endre forskriftene, men utførende myndighet blir kommunene. Så dette kan stoppes med lokale aksjoner, alt håp er ikke ute.

Ja - eller nasjonalpark-styrene - som skal høre på råd fra rådgivende utvalg.

Jeg anbefaler de som har sterke meninger om forvaltning av nasjonalparkene å melde seg inn i en organisasjon som har representanter i Rådgivende utvalg. Jeg tror det er store muligheter for de som ønsker å engasjere seg.

Dog har jeg oppfattet dette som et supperåd (jeg er vara i Børgefjell og representant i Lomsdal Visten RU), men innspill fra organisasjonene blir hørt, og de er ofte "redd" for konflikter i media osv. Så stor motstand i mot sykling vil lett få gehør.

Sykkel er et fremmedelement i en nasjonalpark - og i strid med verneformålene i de områdene jeg kjenner best. Man skal også være god på sykkel for å komme seg frem mange steder her ved kysten - og grunnet til at det ikke er veier og at det er vernet etc er jo at det er ufremkommelig fra før.. 

  • Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, Landsem skrev:

Slik er det i aller høyeste grad her og. Sykkelklubbene har til og med hatt dugnad for å fremme sykkelvett i Maridalen p.g.a. mye uvettig sykling. De fleste som reiser på fjellet om vinteren drar til langrennsdestinasjoner tidlig og midtvinters. Topptursesongen er fra mars og ut. Ellers er det i normalsesonger ikke nevneverdig grunn til å dra så langt, da landets flotteste terreng ligger rett utenfor døra med et spinnvilt løypenett, har til og med møtt folk fra andre deler av andet som er på helgetur for å gå her! Men jeg kan ikke se at noe av dette legitimerer sykling i nasjonalparkene. Tvert imot, det er mer enn nok terreng som det er utenom. 

Hvor er "her og"? Jeg har bodd i Maridalen og vært der daglig i mange år (men kun vanlig bruk de siste to årene). Sikkert derfor jeg er litt skeptisk til syklister. De tok gjerne å sykla ned jordbærplantene dine og omtrent rett igjennom middagsbordet om man satt ute en dag og spiste. Det var ille. Håper det er bedre nå :) 

Jeg ønsker personlig ikke sykler på fjellet altså. Men jeg er ikke totalmotstander heller. 

Skrevet

NOTS er en ekstremistorganisasjon i mine øyne, ikke sikkert alle er enige i det - men det er min subjektive mening. Det de jobber for og andre med de; å oppheve forbud mot sykling i nasjonalparker og i den strengeste verneformen vi har; naturreservater, kan bidra til at vi på sikt opplever mer restriksjoner på ferdsel i slike områder pga større slitasje enn tidligere. Allemannsretten står sterkt i Norge, vi kan stort sett gå hvor vi vil og fyre bål hvor vi vil, skal vi verne om det må noen ferdselstyper begrenses og ikke åpnes for i verneområder. Det er en billig pris for å ha et noe mer skånsomt friluftsliv og ha allemannsretten som idag å betale ved å la være å åpne for stisykling i verneområder. Det er altså ikke snakk om å nekte å la folk bruke områdene, men ikke tillate den ekstra genereringa av slitasje ift fotturister der.

  • Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Som Landsem skrev, du lirer av deg mye rart, sitat «Jeg ser for meg å suse bortover tørre, fine, gruslagte stier som dette» Det er jo noe av dette vi ikke vil ha. Terrengsyklister i kondomdress som kommer susende.  ....snip...

Nå vil nok de fleste fjellsyklister ikke ha på seg kondomdress - så du slipper nok å se det...  Jeg er ikke helt sikker på hvorfor klesdrakten er relevant (ei heller for langrennsløpere), men det kan da umulig være noe særlig værre enn om de kom i kropsluktende jaktklær? 

Denne videoen er sakset fra en annen tråd her:

 

Den er riktig nok ikke i nasjonalparken, men klarer ikke helt å se at det er så veldig mye utenfor stein som det frister å sykle.  Også stien har blitt omtalt som litt for krevende å sykle....og er nok derfor ikke akkurat overrent.av folk på to hjul.

  • Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, The Lone Wolf skrev:

NOTS er en ekstremistorganisasjon i mine øyne, ikke sikkert alle er enige i det - men det er min subjektive mening. Det de jobber for og andre med de; å oppheve forbud mot sykling i nasjonalparker og i den strengeste verneformen vi har; naturreservater, kan bidra til at vi på sikt opplever mer restriksjoner på ferdsel i slike områder pga større slitasje enn tidligere.

NOTS jobber vel ikke for å åpne for slitasje. Men de jobber for å forhindre forbud basert på manglende kunnskap.

Jeg har lest noen av klagene NOTS har skrevet til saksbehandlingen vedrørende endring av verneforskrifter, og det er i store trekk som å betrakte som en invitasjon til å legge frem saklig dokumentasjon på at terrengsykling fører til større slitasje og derfor må bli forbudt. Foreløpig har jeg ikke sett at dette har blitt gjort.

Skrevet (endret)
9 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Sykkel er et fremmedelement i en nasjonalpark - og i strid med verneformålene i de områdene jeg kjenner best. Man skal også være god på sykkel for å komme seg frem mange steder her ved kysten - og grunnet til at det ikke er veier og at det er vernet etc er jo at det er ufremkommelig fra før.. 

Jeg kan ikke se for meg at Lomsdal og Visten blir et ettertraktet område for sykling :-D

Det blir som å gå på tur med Allyen på ryggen i to uker det.

Endret av Martin Gjellestad
Gjest Landsem
Skrevet (endret)
13 minutter siden, Gittiamo skrev:

Hvor er "her og"? Jeg har bodd i Maridalen og vært der daglig i mange år (men kun vanlig bruk de siste to årene). Sikkert derfor jeg er litt skeptisk til syklister. De tok gjerne å sykla ned jordbærplantene dine og omtrent rett igjennom middagsbordet om man satt ute en dag og spiste. Det var ille. Håper det er bedre nå :) 

Jeg ønsker personlig ikke sykler på fjellet altså. Men jeg er ikke totalmotstander heller. 

Det er vel mest ruta opp fra Hammern mot Bjørnholt (på grus til og med!)og ellers trafikkvett på asfalten fra Brekke og inn. Der har det jo vært en del insidenter, men kanskje mest bilister som har oppført seg dårlig mot rulleskiløpere. Kan ikke skjønne at folk ønsker å kjøre villmann gjennom hagene til damer som har servert middag og jordbær.... ;) 

Endret av Landsem
Skrevet

Martin Gjellestad NOTS jobber for å åpne naturreservater for stisykling. Når vi veit det faktum at sykkel genererer langt mer slitasje enn tilsvarende gående så er det god grunn til å ikke åpne verneområder for stisykling. Dokumentasjonen på at stisykling fører til økt slitasje ligger der ute, i marka, for øynene som vil se - men det er det ikke alle som vil..

  • Liker 1
Skrevet
Sitat

I forslaget påstås det at sykling ikke er forenelig med å ta vare på villreinens sitt leveområde, men vi kan ikke se at det er lagt frem eller henvist til noe dokumentasjon som underbygger denne påstanden. I forbindelse med høringsrunden for ny for forvaltningsplan for Rondane tidligere i år ble Per Jordhøy, en av landets fremste eksperter på villrein, kontaktet av NOTS for å få en uttalelse om syklings innvirkning på villreinen. Jordhøy sier at han, med sin kunnskap om villrein ikke finner noen grunn til å tro at reinen oppfatter syklister som mer truende enn gående. Han sier videre at det heller ikke finnes, han bekjent, noen forskning som støtter dette.

http://www.nots.no/wp-contents/uploads/2008/10/reinheimen-hc3b8ringsuttalelse-fra-nots.pdf

1 minutt siden, The Lone Wolf skrev:

Martin Gjellestad NOTS jobber for å åpne naturreservater for stisykling. Når vi veit det faktum at sykkel genererer langt mer slitasje enn tilsvarende gående så er det god grunn til å ikke åpne verneområder for stisykling. Dokumentasjonen på at stisykling fører til økt slitasje ligger der ute, i marka, for øynene som vil se - men det er det ikke alle som vil..

Kanskje du kan dokumentere med litt bilder da, og litt vitenskapelig fakta?

Her i Molde ser jeg ikke nevneverdig slitasje på stiene som det sykles på. Dette er små, tynne stier. De stiene som det går mye folk på derimot. Oi. Gjørmehull i gjerne fem meters bredde.

Skrevet (endret)

Sanningen är den, mina Damer och Herrar, att många naturområden redan är nedslitna. Av folk till fots. Knappt någon på cykel. Därför bör fotvandring förbjudas och cykling tillåtas. På så vis får man bort typ 99% av allt folk från t.ex hardangervidda och vildrein och andra kreatur kan springa fritt omkring i godan ro. Inför cykeltvång. Skall du på vidda du ha med en cykel att släpa på (om det nu inte är så bra underlag att det faktiskt går att cykla vilket alltså inte är helt vanligt...). Då minskar slitaget på naturen radikalt.

Endret av Johan2000
  • Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Landsem skrev:

Det er vel mest ruta opp fra Hammern mot Bjørnholt (på grus til og med!)og ellers trafikkvett på asfalten fra Brekke og inn. Der har det jo vært en del insidenter, men kanskje mest bilister som har oppført seg dårlig mot rulleskiløpere. Kan ikke skjønne at folk ønsker å kjøre villmann gjennom hagene til damer som har servert middag og jordbær.... ;) 

Kanskje de krasjet i bordet i håp om å få litt servering :shock: jeg er naiv. 

Ja det går unna på de veiene. Jeg har hatt noen kjipe opplevelse rundt Ankerveien og på stiene rundt der og opp mot Ullevålseter.  Men som regel får jeg gå i fred. Har mine stier og tråkk ikke alle vet om eller som er særlig å sykle.

Men folk kjører bil som noen idioter der også. 

Egentlig er hele Maridalen ganske kaotisk til tider. 

Skrevet
50 minutter siden, Gittiamo skrev:

Kanskje de krasjet i bordet i håp om å få litt servering :shock: jeg er naiv. 

Ja det går unna på de veiene. Jeg har hatt noen kjipe opplevelse rundt Ankerveien og på stiene rundt der og opp mot Ullevålseter.  Men som regel får jeg gå i fred. Har mine stier og tråkk ikke alle vet om eller som er særlig å sykle.

Men folk kjører bil som noen idioter der også. 

Egentlig er hele Maridalen ganske kaotisk til tider. 

Har også hatt dårlig opplevelse med syklister - og gående.  Jeg bremser alltid ned til gangfart, eller stopper når jeg møter folk på sti.  Skulle tro det ble applaudert, men det virker mer som om det er en invitasjon til å bli skjelt ut....

At grusveien fra Ullevålseter til Sognsvann brukes til sykkeltrening er forunderlig...

Skrevet
41 minutter siden, hilmersen skrev:

Har også hatt dårlig opplevelse med syklister - og gående.  Jeg bremser alltid ned til gangfart, eller stopper når jeg møter folk på sti.  Skulle tro det ble applaudert, men det virker mer som om det er en invitasjon til å bli skjelt ut....

At grusveien fra Ullevålseter til Sognsvann brukes til sykkeltrening er forunderlig...

Jeg smiler til de som senker farten :) senker farten selv også. 

Det er en del år siden jeg syklet mye i Nordmarka. Da var det aldri noe issue fordi vi var så få og det gikk ikke så fort som i dag. 

Men nå ble det mye avsporing her. Norge er mer enn Oslo - heldigvis. 

  • Liker 1
Gjest Landsem
Skrevet (endret)
2 timer siden, hilmersen skrev:

 

At grusveien fra Ullevålseter til Sognsvann brukes til sykkeltrening er forunderlig...

Det sykles på den, men det er en uskreven regel at denne ruta skal det ikke være høye hastigheter i. Litt samma som på ski om vinteren så velger idrettsfolk seg andre innfarter av hensyn til at denne ruta er frilufts-Norges E6 "deinn strakaste vein", med hele spekteret av folk: Barselfølger, fedme-bootcamps, pensjonistturer, folk med savn etter imtimitet fra en av samme kjønn, folk som liker å kle av seg i fellesskap, sigøynere, folk på "polarekspedisjon", helgeturister fra fjerne østen på bysykkel og gps. Og lista går videre..

Endret av Landsem
Skrevet
3 timer siden, Johan2000 skrev:

Därför bör fotvandring förbjudas och cykling tillåtas. På så vis får man bort typ 99% av allt folk från t.ex hardangervidda och vildrein och andra kreatur kan springa fritt omkring i godan ro. Inför cykeltvång.

Det er mer sannhet i dette enn ved første øyekast.

Dersom man leter litt, så finner man svært lite av video, bilder, og turrapporter fra terrengsyklister som har lagt ut på lange turer i øde fjellterreng i Norge. Noe er det å finne, og jeg er en av dem som kommer til å legge ut litt. Men vi er forsvinnende få. De fleste terrengsyklister er nok ute etter mer spenning enn å få se på storslått natur. For meg som er naturentusiast og mangeårig trofast trasker, så er det å besøke storslått natur relativt raskt (10km/t) som er motivasjonen for terrengsykkel. Ikke adrenalinet. Det kommer som en bonus.

Man kan kanskje sammenligne med topptur-entusiaster, og alpinister i skitrekkene?

4 minutter siden, Landsem skrev:

Det sykles på den, men det er en uskreven regel at denne ruta skal det ikke være høye hastigheter i. Litt samma som på ski om vinteren så velger idrettsfolk seg andre innfarter av hensyn til at denne ruta er frilufts-Norges E6 "deinn strakaste vein", med hele spekteret av folk: 

Så bra! Ikke bare negativt å høre fra trafikkerte områder altså.

Skrevet (endret)

Jeg har sett litt på et kart for å finne en spennende rute fra Molde til Sandnes gjennom DNT nettet. Her går man fra nasjonalpark til nasjonalpark. Jeg antar at det vil ta minimum 40 dager som lettpakker nedover. Antallet hytter er 46, så med hviledager, kanskje inntil 50 dager. Det har jeg ikke tid til.

Men om man kunne syklet derimot... Her trengs det mer undersøkelser og erfaringer til. Flere strekk på ruta kan totalt utelukkes på sykkelsetet, men de nedre deler skal ihvertfall kunne sykles relativt bra. Blant annet Romsdal, Breheimen, og Jotunheimen slik de ligger nå kan strykes, på grunn av terrenget.

Det er noe terapeutisk med å sitte over kart med en kaffekopp, mens snøen smelter sakte men sikkert :-)

DSC_1302.JPG

Endret av Martin Gjellestad
Gjest Landsem
Skrevet (endret)
7 minutter siden, Martin Gjellestad skrev:

Så bra! Ikke bare negativt å høre fra trafikkerte områder altså.

Dette er en opparbeidet grusvei, Norges desidert mest trafikkerte turstrekning. Så det handler ikke så mye om slitasje, men hensyn til andre. Det er derimot mye stisykling på samme strekning, parallelt inne i skogsterrenget, som det nok er delte meninger om. 

Endret av Landsem
Skrevet
35 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Et snek av trolling der eller? nesten så jeg måtte lete etter adminlua mi her!

Eller provokasjon, kanskje det er ordet du leter etter?

Egentlig ikke. Det var mest som et forsøk på å finne felles grunn. Å myse over kart mens kaffen damper ved siden av er noe vi alle kan relatere oss til :-)

Skrevet

Bevisene ligger der ute i marka Martin Gjellestad, du får ta deg en tur her og se sjøl. Det finnes også stoff om temaet på nettet, det gjelder både fotturisme og sykling, og anna aktiviteter, og ingen ferdsel er uten slitasjeproblematikk, men marktrykket og oppharving av jord og myrer er større fra syklister enn gående - det ser jeg og erfarer jeg fra der jeg går. Hva bildebevis gjelder så må en ha før- og etter-bilde av de aktuelle stiene/partiene/myrene/våte partiene for å vise utviklingen, men jeg tenkte ikke på å ta bilder for 10-15år sia for å dokumentere før-situasjonen for å sitte i sofaen og kverrulere på Fjellforum.no i mai 2016 om stislitasje pr.nu fra syklister.

Skrevet (endret)

Jo, jeg har hørt før fra vandrerfolket at terrengsyklene ødelegger marka. I flere år har jeg hørt påstanden bli lagt frem som udiskuterbar fakta. Det er bare de siste ukene jeg selv har begynt å sykle, så min oppfatning av terrengsyklistene har blitt formet gradvis mens jeg har som dere, vandret med ryggsekk og kompass i norske fjell. Men ettersom årene har gått så har jeg ikke med egne øyne sett empirisk bevis for påstandene. Et sykkelspor eller 20 er ikke slitasje, men tegn på bruk. Slitasje er når stiene blir ødelagt som følge av aktiviteten. Det har jeg ikke kunnet se forekomme. Men Molde er et lite sted med bare 25.000 innbyggere og det er ingen andre store tettsteder i umiddelbar nærhet slik som rundt andre store byer. Så jeg kan ta feil, og at det jeg ser bare er lite bruk. Men det finnes heller ikke andre store rapporter eller tydelige sammenligninger der ute på nettet.

NINA har fått innvilget midler til å forske på terrengsykler og stislitasje, så det er bare å smøre seg med tålmodighet og se hva som kommer ut av potensielle fakta fra prosjektet deres. Inntil videre så er det ikke snakk om den store trafikken med stisyklister i høyfjellet, så konflikter tror jeg ikke det blir.

Kunnskapsbasert forbud er OK. Men å hevde at terrengsyklister er et fremmedelement i nasjonalparker blir synsing og føleri. Vi er homo sapiens fra Afrika alle som en. Ingen av oss hører hjemme i økosystemet på Dovrefjell :afro:

Endret av Martin Gjellestad
Skrevet

Som jeg skrev tidligere, jeg har syklet i mange år i skogen og på fjellet, og det er ingen tvil om at syklingen setter mer spor etter seg enn når man er til fots. Men holder man seg til gode stier og veier, vil ikke syklister ødelegge noe mer enn når man er til fots. F.eks. på Hardangervidda, der er det mange store traktorsleper, om man sykler på disse vil man ikke ødelegge noe mer enn hva traktorene gjør. Dersom man i nasjonalparkene merker noen stier med f.eks. røde sykler og forby sykling andre steder bør det være plass til alle. En rød sykkel og en rød T bør kunne gå ann på samme sti. Når jeg har syklet i fjellet stopper jeg og tar hensyn til de til fots, og når jeg har vært til fots har syklistene i fjellet stoppet og tatt hensyn til meg.

I Nordmarka er det derimot tilløp til krig, men det tror jeg skyldes mer hvem som er der enn hva slags måte de tar seg frem på. Det er noen som er krigerske og hensynsløse, de kan man nok treffe i fjellet også, men det er bare så mange flere av de i Nordmarka.

  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.