Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger jeg ny ryggsekk?

Tom42

Anbefalte innlegg

Pr i dag har jeg en Karrimor sekk, kjøpt på loppemarked for kr 50. 

20160523_221950 (480x640).jpg

20160523_223351 (480x640).jpg

20160523_221758 (640x480).jpg

Noen som kjenner denne sekken?   Går ut i fra at den er på 65 liter.  Vekt 1,8 kg  Har brukt den den ganske mye, ikke minst på Hardangervidda og da veier den ferdig pakket, i underkant av 20 kg. 

Er denne en bra nok sekk, eller vil en mer moderne sekk ha bedre bærekomfort?  Sjekket Bergan Helium 55 liter.  Komfortabel bærevekt er "oppgitt til 17 kg".

Om jeg kjøper en slik vil bærekomforten fremdeles være akseptabel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner ikke denne sekken spesielt men det ville overraske meg stort om ikke du får bedre bærekomfort i en moderne sekk fra Osprey, Bergans, Arcteryx eller andre gode produsenter. ;-)

I tillegg vil du kunne hente enda mer komfort på å få vekta ned noen kilo til, men det nødvendigvis ikke så lett på en ukestur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du fornøyd med den du har? :) Eller er det utstyrsjaget som har tatt deg?

Uansett, ikke kjøp ny uten å ha prøvd med en del vekt i. De fleste butikker lar deg sikkert stappe oppi noen telt og ymse for å få opp vekta. Men klart da må man til en butikk... Evt benytt deg av tretti dagers returrett ved kjøp over nettet og prøv den hjemme i stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tom42 skrev:

Pr i dag har jeg en Karrimor sekk, kjøpt på loppemarked for kr 50. 

I forhold til prisen du betalte den gangen er jeg bare helt sikker på at du må betale mer denne gangen!

Jeg har en Bergans Helium som jeg sjelden bruker. Først og fremst fordi den virker "slaskete" og løs - men det er jo selvsagt en vanesak og noe som ikke betyr så veldig mye. Om du er litt røslig - høyere enn 185 - vil jeg tro at Bergans Helium sitt hoftebelte kanskje er mer et magebelte - men det må du nesten prøve selv..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, whistler skrev:

Takk for svar.  Jeg vet ikke om jeg kan presse vekta ned noe mer, uten at det går på sikkerheten løs.  Våger ikke å dra på Hardangervidda uten å kunne tackle 4 årstider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, steingrd skrev:

Er du fornøyd med den du har? :) Eller er det utstyrsjaget som har tatt deg?

Uansett, ikke kjøp ny uten å ha prøvd med en del vekt i. De fleste butikker lar deg sikkert stappe oppi noen telt og ymse for å få opp vekta. Men klart da må man til en butikk... Evt benytt deg av tretti dagers returrett ved kjøp over nettet og prøv den hjemme i stua.

Om utstyrsjaget har nådd  meg?.  Nei og atter nei, det meste av mitt utstyr er snart verneverdig.  Det er ikke lenge før Vestfold museum melder sin interesse for min slitte og lappede Fjallraven turdress.  Og sekken jeg hadde før denne var en Norrøna Beito 2000 fra 1976.   Og min Akto er fra 20905. 

Men skal jeg være helt ærlig så var det i ferd med å overmanne meg, også det i 1976.  Da tjenestegjorde jeg på Andøya, og  en kveld før  fly fra 333 skv skulle på øvingstokt til USA satt en kamerat fra skadronen og jeg med den katalogen foran oss, og der falt jeg bla annet for en hel dundress.  Og slik holdt vi på, inntil min kloke kone slo kaldt vann i blodet da hun spurte:  "Jeg trodde hensikten med friluftslivet var å mestre med det utstyret du har" ?  Det ble ingen dundress, ikke den heller.

Men, alderen begynner å melde sin ankomst, derfor slengte jeg ut en føler.  I fjor snudde jeg meg da jeg gikk fra vann 1307 og tok farvel - det var siste turen.  Men nå er jeg i gang med høstens tur - til - 1307.  Og kjenner jeg meg rett blir det nok også i år å slenge karrimoren på ryggen og slite meg opp stigningen fra Synken, og etter et par tre timer vakle inn til Holken. 

4.JPG062 (640x480) (640x480).jpg

Endret av Tom42
Legge ved foto
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et moderne ordtak som sier: "If it ain't broken don't try to fix it". Likevel kan det være at du ikke vet hva du går glipp av. Jeg falt fullstendig for bæresystemet som er på min arcteryx altra 85. Tilsvarende bæresystem finnes på blant annet norrøna para ranger og andre merker. Hoftebeltet er festet i sekken på en skive slik at en kan bevege hoften uten at sekken må vri seg. På vestlandet hvor det ofte er rimelig kuppert er dette gull. Ulempen er egenvekten til systemene. Men jeg bærer gledelig 1kg mer så lenge komforten øker vesentlig. Har også en lettvektsekk fra osprey (exos 48). Den er grei, men komforten kan ikke sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekken ble i hvert fall regnet som Rolls-Royce på 80-tallet. Det har nok skjedd noen utviklinger siden, men den er nok neppe dårlig. Bruker selv en Haglöfs pakkerammesekk fra tidlig 70-tall og har ikke klart å finne noe som gir meg bedre komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Tom42 skrev:

Er denne en bra nok sekk, eller vil en mer moderne sekk ha bedre bærekomfort?  Sjekket Bergan Helium 55 liter.  Komfortabel bærevekt er "oppgitt til 17 kg".

Om jeg kjøper en slik vil bærekomforten fremdeles være akseptabel?

Troligen inte. Jag har en Helium 55a och skulle inte gå med den så tungt lastad. 
Jag hade hellre sett på en Crux AK70 om jag skulle byta och ha något i ca 65-liters klassen med ca 20 kilo i.

Bergans Helium 55 är relativt liten för att vara en 55 liters säck.

Ett lågprisalternativ kan vara att svänga in på skandinavisk i Hemsedal och köpa en Love-säck i lämplig storlek. Dom brukar ha demo-ex och sådant billigt där.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg har ikke brukt DEN Karrimor sekk, men hadde en Karrimor Daypack fra 1975, som Elginnen dessverre kasserte pgr. av et noe fettete utseende. Enkel grei sekk som satt støpt på ryggen under skiløp. Tålte alt inkl overkjøring av stor løypemaskin. Pgr. av utseendet ble den aldri stjålet selv om den hang i et tre ved Tryvann med sjokolade og saft til ungerne. Nåværende daypack fra Hagløf holder ikke nær samme slitestyrke. Er faktisk litt dårlig.

Karrimor sekker er av høy kvalitet og slite sterke. Hvis du ellers er fornøyd med bærekomforten tror jeg ikke det er så mye å hente etter utseende på seler - hofterems utseende med justerings muligheter. 

hilsen elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, speedbird skrev:

Det er jo et moderne ordtak som sier: "If it ain't broken don't try to fix it". Likevel kan det være at du ikke vet hva du går glipp av. Jeg falt fullstendig for bæresystemet som er på min arcteryx altra 85. Tilsvarende bæresystem finnes på blant annet norrøna para ranger og andre merker. Hoftebeltet er festet i sekken på en skive slik at en kan bevege hoften uten at sekken må vri seg. På vestlandet hvor det ofte er rimelig kuppert er dette gull. Ulempen er egenvekten til systemene. Men jeg bærer gledelig 1kg mer så lenge komforten øker vesentlig. Har også en lettvektsekk fra osprey (exos 48). Den er grei, men komforten kan ikke sammenlignes.

Likevel kan det være at du ikke vet hva du går glipp av. Jeg falt fullstendig for bæresystemet som er på min arcteryx altra 85.

Nei man vet ikke hva man har gått glipp av.  For noen år siden, mens jeg hadde min gamle Beito skiftet jeg til et moderne bæresystem.  Skjønt det var ikke jeg som skiftet det, men ekspeditøren i forretningen.  Men egentlig synes jeg det ikke ble noe bedre.  En sen kveld noe senere satt jeg på en høyde og betraktet 3 menn som slet seg oppover.  Og særlig en slet mer enn andre.  Derfor ruslet jeg nedover og spurte om jeg skulle bære sekken opp de siste kneikene.  Og han ble meget takknemlig.  Og for en sekk han hadde.  Og for et bæresystem.  Det måtte jeg se litt nærmere på, og fant ut til min store overraskelse at det var helt likt mitt, bortsett fra en ting.  Mitt var montert feil.  Med den andre sekken som mal fikk jeg ordnet mitt, og fritt etter Kåre Willoch:  "Nu ble alt så mye bedre" .  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke anbefale noen modell her men hvis du trives med sekken du har og den ikke er ødelagt så ser jeg ingen grunn til å slutte bruke den. Er den god å bære opp mot 20 kilo og har egenvekt på kun 1,8 kilo er det nok en god sekk. Har testet litt forskjellige sekker og synes at sekk bør være rimelig robust når pakkvekt nærmer seg 20 kilo. Jeg har en Osprey Aether 70 og den synes jeg mister litt komfort på 17-18 kilo, den har egenvekt på 2,3 kilo. Over det bruker jeg Recon Pack som har ypperlig bærekomfort,  dog nesten dobnelt så stor som din Karrimor og har egenvekt på 4,6 kilo.

men det kan godt hende at du finner en sekk du liker godt hvis du drar i butikk og tester litt forskjellig sekker. Har jo skjedd en del i materialer og utforming på sekker siden Karrimoren ble laget. Det vkktigste er dog hvordan den er å bære. Helper ikke med fancy detaljer etc hvis du gruer deg hver gang du skal ha den på ryggen. Men det kan godt hende du finner en sekk du synes er enda bedre å bære, om den kanskje veier noen gram mer. Skal jeg bære 20 kilo må sekk være robust og stiv nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.