Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips Femundsmarka


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Tenkte etter hvert å ta en helgetur opp til Femundsmarka en gang i juni, er det noen som har tips til fine turer? Kommer fra Oslo fredag (fint å begrense den kjøreturen, så helst start i sørenden) og er veldig glad for gode ørrettvann, litt begrenset med folk og fine teltplasser. 

Alle tips mottas med takk! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, borgern said:

Kommer dere opp tidlig fredag eller på kvelden? er forskjell på turforslag avhengig av om dere rekker ferga fredag eller om dere må starte gå ved bilen.

Tipper klokka fort kan bli 18-19 før vi er der, er usikkerpå hvilken ferge du snakker om, men det er iallfall da vi er på pletten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferga som går på Femunden, den du ta fra Elgå i syd å gå av på f.eks Haugen eller Røa for gå opp i femundsmarka.  Men den går kl 1230 så vidt jeg husker så da er jo ikke den aktuell. Alterntiv er taxibåt. Finnes både på Jonasvollen, Haugen og så vidt jeg vet på Elgå. Sist jeg var oppover tok vi taxibåt fra Jonasvollen til Storvika og gikk innover derfra. Selve båtturen tar ca 20-25 min. Er man 2 stk er det ikke noe dyrere enn ferga på kortere strekk. Så avtaler dere taxibåt inn fredsg og ut søndag så er det straks flere muligheter. For bare en helg da hadde jeg tatt taxibåt til Storvika og gått opp på røvollfjellet. Så slått leir ved et av vannene der oppe. Disse har ørret og røye. Er en del besøkt men i juni pleier være lott tidlig for de store hordene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, borgern said:

Ferga som går på Femunden, den du ta fra Elgå i syd å gå av på f.eks Haugen eller Røa for gå opp i femundsmarka.  Men den går kl 1230 så vidt jeg husker så da er jo ikke den aktuell. Alterntiv er taxibåt. Finnes både på Jonasvollen, Haugen og så vidt jeg vet på Elgå. Sist jeg var oppover tok vi taxibåt fra Jonasvollen til Storvika og gikk innover derfra. Selve båtturen tar ca 20-25 min. Er man 2 stk er det ikke noe dyrere enn ferga på kortere strekk. Så avtaler dere taxibåt inn fredsg og ut søndag så er det straks flere muligheter. For bare en helg da hadde jeg tatt taxibåt til Storvika og gått opp på røvollfjellet. Så slått leir ved et av vannene der oppe. Disse har ørret og røye. Er en del besøkt men i juni pleier være lott tidlig for de store hordene. 

Ah, flotte saker! Tusen takk for tips :D Ser at den ferga først begynner å gå den 13.6 og vi vurderer også helgene før så det blir neppe aktuelt. Er det Elgå som er utgangspunktet folk bruker, eller kan man gå ut lenger sør også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve Femundsmarka Nasjonalpark starter vel like syd for Elgå og ligger mellom Femunden og svenskegrensa. I syd er det mye fjell og lite vann sammenlignet med områdene litt lengre nord som mange drar. Et alternativ er å holde seg i Sorken-Elgå området. Mellom veien til Elgå og Femund ligger det en del vann og lett fjellterreng. Jeg har ikke vært der så jeg kan ikke gi noen tips på sted der. Det er utenfor selve nasjonalparken. Trenger dog ikke bety at det ikke er bra. Kan være langt lettere tilgang til ved f.eks. HVor mange som ferdes i området til vanlig aner jeg ikke. Ei heller om området ligner nasjonalparken, vil dog anta at det er mye stein og furu der også.
Du kan titte på http://femundengerdal.no/Portals/61/Aktiviteter/Kart%20Fiske%20Femund%20Engerdal.pdf
Der er en oversikt over vann og fiskearter. Sorken-Elgå området er det som har vann med bl.a nr 17, 18, 19.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.