Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettere fjellsko/hardcore joggesko - Salomon Speedcross 3 ?


awesomevicc

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter et par lette fjellsko/terreng"jogge"sko. Jeg har et par "skikkelige" fjellsko, men de blir for tunge/klumpete til småturene. Jeg hadde også et par lette fjellsko av ukjent merke, men de er så lite vannavstøtende at bare man ser en myr så er de gjennomvåte. Dessuten var de forferdelig glatte på vått underlag. Og nå er de satt igjen på hytta.

Har sett litt på Salomon Speedcross 3, og det kan se ut som de kan passe mitt formål. Hvis jeg bare skal ha litt luft så går jeg stort sett på grus/traktorvei, skogssti. Også virker de solide nok til å gå på turer uten sekk der det ikke er for ulendt terreng. Flere som har gitt stjerner til disse skoene på diverse nettsider skriver at de bruker de til løping i skog og turer.

- Har dere erfaring med skoene, vil de passe mitt formål?
- Hvis ja, bør jeg kjøpe med GoreTex eller uten. Jeg føler aldri slike sko kommer til å være vanntette, og jeg har en tendens til å tråkke dypt ned i myrer og da hjelper det vel ikke stort?
- Hvis nei, er det andre sko som kan passe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et par Salomon Speedcross 3 uten membran som jeg kjøpte i desember 2015. Det er ikke så lett å finne slike sko uten membran i Norge, da alle tror at man dør uten Gore Tex i skoa. Jeg kom tilfeldigvis over en butikk som solgte ut noe gammelt resteparti til halv pris (yeay me).

Det er en egen filosofi rundt det å gå med trail runners hvor man enten lukker vannet ute med membran eller annen vanntett løsning eller blir våt og har sko som drenerer fort. Jeg bruker mediumtynne ull/sportssokker. Når vann kommer inn i skoen er det bare kaldt et lite øyeblikk før vannet dreneres ut og vannet som er i ulla varmes opp. Bytter sokker på kvelden i camp. Kan med fordel ha med Crocs/ sandaler eller lignende lette campsko. En annnen fin ting med lave sko er at anklene, når de ikke stives av med høyere støvler, gjør den jobben de designet til - å flekse i alle retninger.

Gikk ca 150-170km i fjellet* på Gran Canaria i des/ jan. I varmen der nede går jeg med ankelsokker i bomull med Dirty Girl Gaiters over.
Sålene ble litt slitt av alle de skarpe steinene, hvor noen av knastene ble revet i stykker, men ikke verre enn at det er mange mil igjen i dem. De var veldig fine i tørt og temperert klima. De er ikke beregnet på å tråkke på asfalt og sålene varer da ikke lenge har jeg lest. På asfalt kan man kjenne knastene litt gjennom sålene. Det vil variere med bruker og jeg klokker inn på ca 105 nå om dagen.

*Hadde med vanlige joggesko for traske asfalt.

Har siden brukt dem på noen turer her hjemme nå i våres - senest nå i helga på forsommerhenget. Jeg synes de er veldig behagelige å ha på og de sitter bra på de fleste underlag med unntak av våt grønske og glattslipt, vått fjell. Snøringen til Salomon fungere bra enn så lenge. Vi får se etterhvert om snøret eller plastikk/ gummi låsingen blir slitt.

 

Til sammenligning har jeg et par Mammut MTR 201 Dyneema, som jeg kjøpte i november 2014 og de var omtrent utslitt etter 210km i fjell og på asfalt på Gran Canaria des/ jan samme år. Mønsteret i sålen var forstsatt sånn halvveis ok, men selve innmaten i sålen var tråkket helt paddeflate.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fordra å bli våt på beina med påfølgende større muligheter for gnagsår etc så gore tex er et must for min del. Så lenge man ikke skal gå timesvis i myr terreng så holder gore tex fukten ute er min erfaring. 

Hagløfs observe mid gt er gode med forsterket "joggeskoaktig" såle og under halvkiloen pr sko som er innenfor etter min mening. De har også litt støtte rundt anklene som er kjekt synes jeg. Alfa Lyng Dynamic virker også å være gode i samme kategori. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok mye smak og behag ute og går. I Norge har vi nok en tendens til å like store, tunge fjellsko med Gore-Tex uten at det nødvendigvis er det beste. Jeg har begge deler, og merker at jeg mer og mer bruker de lette og luftige. De små skoene blir jeg våt i uansett og da er gore-tex veldig mot sin hensikt. Jeg husker med skrekk og gru tilbake til turen Lars Monsen prøvde seg på neopren-støvler. Han kunne tømme støvlene etter en dag på tur og måtte vri sokkene. Jeg er sikker på at de inneholdt nok svette til å koke en grei kopp kaffe på. Som han sa, våt blir man uansett, man må bare velge hva som er best; innenfra og ut eller utenfra og inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har speedcross og har brukt de noen år nå. Mine er enn "vanntett" versjon som het ClimaShield. Noe de laget før de begynte bruke goretex i de. Mineker da tette fra såle og opp men ikk pløse, vet ikke om goretex versjon ertett hele veien. De har holdt bra, snøresystem funker fint enda, ikke veldog mye slitasje. Har slitt litt hull i for på innsiden bak på hel. De er fine å løpe med og såle har godt grep på løsmasser, men er ikke kjempebra på vått føre. Da skal set sies at jeg synes det er lite som fungerer bra på vått. Eneste jeg har som jeg synes funker på vått er et par viking fjellstøvler, de har en egenpatentert såle. Speedcross kan føles litt stive å ha på, selve sålen er ikke så vridningsstiv. Føler såle er litt tynn til steinur, hvertfall med sekk.

skal du primært gå på tur og ikke bruke de som joggesko så ta en titt på salomon xa pro 3d gtx. De er mer laget som hikingsko. Litt tykkere og stivere såle, veier noen gram mer men er alikevel lette.  et alternativ til fra salomon er de som heter ultra mid. De går lott høyere på ankel men er lette alikevel. 

Om du skal ha goretex eller ikke er litt smak og behag. Jeg har i mange år brukt terrengjoggesko med goretex og har vært veldig fornøyd med det. Når jeg løper rundt i skauen på høsten har goretex vært kjekt. Har også goretex i alle hikingstøvler og fjellstøvler jeg har.  

Endret av borgern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.