Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur i Fidjadalen

REJOHN

Anbefalte innlegg

Annonse

Du veit Rejohn, vi er ikke for gamle til tur og teltliv selv om pensjonist alderen har kommet. Turene blir litt kortere og sekken må bli litt lettere. Mentalt er kanskje utbytte og gleden større enn i yngre dager. Vi ser nok slutten tydeligere, så hver tur blir verdifull i seg selv. Jeg kjente en kar en gang som gikk Birken 60 ganger. Jeg tror han var 86 siste gang. Han filosoferte litt over alder og sa at han nok nå hadde blitt litt gammal, før sa han etter løpet da gikk jeg tilbake for å hente bilen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Per Fredrik skrev:

Du veit Rejohn, vi er ikke for gamle til tur og teltliv selv om pensjonist alderen har kommet. Turene blir litt kortere og sekken må bli litt lettere. Mentalt er kanskje utbytte og gleden større enn i yngre dager. Vi ser nok slutten tydeligere, så hver tur blir verdifull i seg selv. Jeg kjente en kar en gang som gikk Birken 60 ganger. Jeg tror han var 86 siste gang. Han filosoferte litt over alder og sa at han nok nå hadde blitt litt gammal, før sa han etter løpet da gikk jeg tilbake for å hente bilen.

Det er ikke å bli gammel jeg strever med, men å bli voksen.... Holder fortsatt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, REJOHN skrev:

Det er ikke å bli gammel jeg strever med, men å bli voksen.... Holder fortsatt på.

Det er noe der. Jeg tok mc lappen da jeg var 52. Mange var overbevist om at jeg hadde en alvorlig 50 års krise. Men det er ingen krise å kjøpe ordentlig mc, Ducati Monster, kjøre til Ducatitreffet ved Misano banen i Italia og å gå på banekurs. Kjemper jeg også, vi må ikke være "voksne" i utide.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har vært i Fidjedalen. Husker enda en drømme aure sønnen min fikk i vannet der for en del år siden. Og jeg ønsker meg tilbake. Det er bare det at jeg er blitt litt pysete med å gå alene på turer slik som opp dit. Ruten du tok er ikke bare slitsom, den kan være litt skummel også hvis man går alene. Der er mange plasser å skade seg underveis, og det som virkelig har skremt meg noen ganger er når man må krysse ura igjen rett for Fidjevatn, når det har vært en del nedbør. Når elva tyter gjennom ura. Snubler man der, kan det være siste reis hvis elva trekker en ned i ura. Fikk ei ny hofte for fire uker siden, og planlegger å endelig kunne få oppleve fjellet igjen denne sesongen . Hvis jeg skal prøve noe slikt som Fidjedalen, tror jeg at for min egen del ville jeg gått inn via Hunnedalen - Blåfjellenden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Robinson skrev:

Lenge siden jeg har vært i Fidjedalen. Husker enda en drømme aure sønnen min fikk i vannet der for en del år siden. Og jeg ønsker meg tilbake. Det er bare det at jeg er blitt litt pysete med å gå alene på turer slik som opp dit. Ruten du tok er ikke bare slitsom, den kan være litt skummel også hvis man går alene. Der er mange plasser å skade seg underveis, og det som virkelig har skremt meg noen ganger er når man må krysse ura igjen rett for Fidjevatn, når det har vært en del nedbør. Når elva tyter gjennom ura. Snubler man der, kan det være siste reis hvis elva trekker en ned i ura. Fikk ei ny hofte for fire uker siden, og planlegger å endelig kunne få oppleve fjellet igjen denne sesongen . Hvis jeg skal prøve noe slikt som Fidjedalen, tror jeg at for min egen del ville jeg gått inn via Hunnedalen - Blåfjellenden. 

Turen nedover er vesentlig bedre enn oppover.

Dårlige hofter er ikke bare greit, det er som du nevner, bratt og kronglet enkelte plasser. Jeg lurer likevel på om du ikke mener ura under Månvann (og ikke Fidjavannet). Her er "stien" merket, og følges merkene er det lite fare for fall og ulykker.  På forrige tur over ura, var det is og glatt. Det ble forsiktig fremmarsj en stor del med baken nedpå...

Eller så var Olav (som holder til på Fidjastølen) på vei innover heia bare tre måneder etter han hadde skiftet begge hoftene - med krykker... Det er bare å stå på, muligens heller mot Sandvatn de første turene. Den turen er betydelig enklere, med unntak av en liten kneik rett før hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har gått oppover til Fidjedalen, krysser jeg ura rett før Månavatn og går opp mot Fidjevatn på venstre side av Månavatn. Men når vi kommer forbi Månavatn , på oppsiden av det , er det jo ei ny ur som må krysses for å komme til den " gode " siden av Fidjevatn. I alle fall har aldri jeg visst om noen annen måte å komme opp dit. Noen ganger når det har regnet mye, vil elva under ura svelle over ura. Jeg har krysset en gang i en slik situasjon , og en gang snudde vi faktisk fordi vi ikke turte å krysse der. Da gikk elva grønn over steinene i ura , og vi hadde unger med. Og så er det dette med å gå alene. Min datter skled på sleipe steiner en gang vi gikk nedover langs Månavatn , og kløyvde ett øre. Ikke kjekt når man er 14 år , men det ble sydd pent da vi kom ned. Og en av guttene ramlet en gang oppe i Indredalen og knuste ei tann. Når terrenget er svært ulendt , og det er det på våre kanter ofte, er muligheten for å bli skadet større. Og er man alene er man mer sårbar. Hoften kommer seg fint den , den er blitt testet både til Dalsnuten og Fjogstadnuten alene siste to ukene, og det funker bra. Men min alenetur denne sommeren blir Hardangervidda. Småturer i nærområdet er jeg ikke redd for alene. Skulle noe skje der, er det dekning på telefonen. Og på Hardangervidda er jeg ikke redd for å bli skadet. Ikke mye ulendt der jeg farter , selv om det er utenfor stiene.

Endret av Robinson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke sikker på hvor du mente, men dette gjelder kryssingen ved Grønatjødnet.

Her kan det være vanskelig - og normalt vil jeg si at det ikke er tilrådelig å krysse om vannet kommer opp i ura under Månvannet. Vannstanden i begge varierer mye, men de varierer sammen.

(Det går å krysse over litt lengre oppe i ura om vannstanden er stor, men det betyr litt omvei, og det kan være at det da err for mye vann over Fidjafossen. Som også kan omgås i høyden. Det er bratt og ikke for meg..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.