Gå til innhold
  • Bli medlem

Drittpåske 2006 :=)


morten

Anbefalte innlegg

Er det ingen som har noen påsketurer å berette om? I Jotunheimen var det tjukt av folk langs hovedveiene og ellers helt stille. Partyfaktoren var generelt den sterkeste faktoren virket det som.

Hørte noen beretninger om folk som prøvde på div. toppturer, men måtte snu pga. vær eller for mye løssnø. Jotunheimen ble i løpet av påske forvandlet fra overveiende oppstikkende stein og avblåste flekker til hvitt og nydelig vinterlandskap.

Påskeåpen vei over Valdresflya var en vits. Vi hørte på nyhetene og innstilte oss deretter, men i realiteten var veien stengt store deler av påska, noe som ga mer slit og oforutsigbarhet.

Vi ville gå på ski langs kvistede løyper i Gjendetraktene og helst besøke en topp samt ta mange bilder.

Torsdagen startet slik det for det meste fortsatte. Veien var stengt ved Garli ovenfor Beitostølen og vi endte opp med å sponse parkeringsselskapet der 250.- I hvitt vær og våt nysnø kladdet vi oss over til Bygdin og innover Bygdin i et nitrist vær og føre. Et slikt føre som genererer kladder nesten uansett hvor rene skiene er.

På torfinnsbu fikk vi leid oss inn på ei hytte. Stedet er dessverre stengt, noe som gjør at nesten ingen går i sørøst Jotunheimen.

Fredagen våknet vi til et nydelig vær, om man ser bort fra vind og snøfokk. Denne dagen var omtrent den eneste dagen vi hadde våre 5 kg kamerautstyr ute av sekken. For øvrig fungerte det som dødvekt.

Etter Torfinnsbu ble dessuten sekken en del lettere siden vi donerte et eksemplar av boka vår til stedet.

Vi gikk Langedalen og måtte brøyte spor. Vi gikk med feller opp hele dalen, noe som trolig var en tabbe. De kladdet også, og all nysnøen var pakket såpass sammen at men hele tiden måtte løfte skiene. Det var for tungt å bare skyve de forover.

Vi brukte maaaange timer opp til Langedalsbandet, og i mellomtiden ble været dårlig, men en dramatisk og flott tur er det. Opp mot Langedalsbandet kommer man så tett innpå de dystre fjellveggene og høye tindene at mindre kan gjøre en målløs. Etter min mening en av de flotteste kvisterutene i Jotunheimen. Håper den kvistes videre til tross for at nesten ingen går der.

På Gjendebu gjorde vi den tabben å bo en dag ekstra for å få med oss en topptur, men været var ikke på vår side. Livredd som jeg er for snøskred, jaktet vi på trygge traseer opp til enten Svartdalspiggane eller Slettmarkhø, men som sagt gjorde været sitt til at vi slapp å utfordre bratthellingene, men det virket rimelig trygt å ta seg opp de nevnte flankene.

Etter å ha kjedet oss på Gjendebu mange timer, nytt en herlig middag i en ekstremt støyende matsal, og sovet ekstremt dårlig var det klart for retur på søndagen. Gjendebu - Gjendesheim - enkel tur, og så skyss over Valdresflya.

Men så var det denne veien da? Været ble tiltakende dårlig på vei over Gjende og skisporet snødde, senere sluddet igjen og det gikk trått bortover etter at Memurubu var passert. Snart fikk vi mobildekning og fikk bekreftet at veien var stengt og åpner ikke i dag.

Etter støyende, kjedelige dager på Gjendebu var vi drittlei fjellet denne gangen og ville ikke kaste bort enda en dag ved Gjendesheim, så vi tok en rask avgjørelse og skar opp mot Nedre Leirungen. Det skulle visstnok gå en buss fra Bygdin kl. 17:00.

Fra Nedre Leirungen over mot Flya fikk vi vinden (som de siste dagene hadde blåst fra vest) plutselig rett i fleisen fra sørøst. Alt ble hvitt og underlaget sviktet under vekten av en fet regnskapsfører med altfor tung sekk på. Pauser utgikk og vi stabbet oss sørover. Første mål var å nå riksveien i lia opp mot Flya. Tiden rant av gårde og vi var sikre på at dette ikke kunne gå, men vel oppe på flatene skled det plutselig litt raskere og nytt håp ble øynet.

Veien var brøytet og brøytebilen duret frem og tilbake til tross for at det var stengt, noe som gjorde veibanen delvis bar. Skiene fikk til stadighet nærkontakt med asfalten, men vi kunne faktisk følge veibanen nesten helt ned til Bygdin. Vi rakk bussen og var sjeleglade for å komme oss ut av møkkapåskefjellet.

Det var for øvrig fascinerende å se hvordan veien var blåst igjen ved fonnene ovenfor Rjupebrua - Veien hadde faktisk blitt føyket igjen i full høyde (opp mot 3-4 meter).

Et par bilder fra fredagen kommer etterpå.

post-3-133474415394_thumb.jpg

post-3-133474415398_thumb.jpg

post-3-133474415401_thumb.jpg

post-3-133474415405_thumb.jpg

post-3-133474415409_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ser ut som snøen kom seint i år ja... har vore på kvamskogen heile påska, og den frykta snømangelen vart til frykta djupsnø... det snødde stort sett grøne trollkjerringar heile påsken, men vi hadde to fine dagar, og eg var to dagar i trekket og finslipte telemarksteknikken, og då er jo ikkej veret så viktig,,,

fleire bilete seinare, men legg ved eit frå eit fint nedrenn frå Botnanuten forrige søndag, før snøen hadde vorte våt,,,

post-339-133474415304_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, påsken var ikke den verste i manns minne, men ikke så langt unna heller. To dager med pent vær av i alt ni på fjellet for min del, holder rett og slett ikke mål. Likevel er det trist å reise hjem (kom hjem i går), og jeg lengter allerede tilbake på hytta.

Når det gjelder turer ble det noen på ski i kjente og kjære trakter. Jeg benyttet den ene godværsdagen til å gå på Skaget, og den andre til å gå over Kjølafjell (Øystre Slidre). Ellers ble det en tur på flatene bort til Vangsjø Høyfjellstue (burde vel strengt tatt holdt å kalle den "fjellstue").

I tillegg tok vi to dager i Raudalen alpinanlegg da skiføret rett og slett var nyttesløst med nysne og kladder. Der ble det snowboard i flatt lys og redusert sikt. Fant et morsomt juv som det var kult å stå ned. Det er også deilig å være i Raudalen fordi det er langt mindre folk, mas og kø der enn på Beitostølen.

Ellers ble det mye kos med familie og slike ting. Believe it or not, man noen få mennesker takler å være sammen med meg en hel uke i strekk. Jeg er mektig imponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, like bra at vi dro hjem igjen fra Valdres på onsdag da. Så at veien over flya kom til å føyke fort igjen ved bare litt snødrev. Den stengte jo like etterpå også. Vi har hatt fem fine dager hjemme nå og pusset opp barnerom og gjesterom. Det er bra å høre at vi ikke har gått glipp av så mye :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presterte å somle bort fineste dagen (tirsdag 11/4) med fottur på Mjøsisen.

Fint det óg, i og for seg, og jeg regnet jo da med en fjelltur eller to senere i uka.

Men dengang ei, forvant i gråa og sluddet alt i hop.

Yppet oss en liten tur mot Skollfjellet/1090 (attmed Birkebeinervegen) lørdag 15/4,

men vi glemte igjen all skivoksen, hadde kun med klister, og selv med alle klistertyper tilgjengelige,

var det akkurat pittelitt for tørt/kaldt under ei våt overflate, så det iset og kladdet uansett hva vi gjorde.

Vi gikk halvannen mil på "stylter" før vi ga opp, og solte oss litt i det noe bleke solskinnet istedet.

Så resten av påska har jeg bare småfartet litt lokalt rundt og fulgt med på fugletrekket!

Og så har jeg nytt noen svale pils da, må vite! 8)

Vi får vel hevne oss siden... :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har jeg nytt noen svale pils da, må vite! :D

Ja det har det blitt noen av på terrassen i vårsola (var ihvertfall et par-tre dager hvor det var mulig 8) ). Ellers har dette vært en usedvanlig rolig og kanskje litt vél avslappende påske her i gården. Største utskeielsene har vel vært leieturene hvor tulla vår gjør tapre forsøk på å slite ut sine første sko. :D Og til stor glede for far, elsker hun å klatre i trapper! :P

Har dessverre dårlig med påsketurer å berette om Morten, men det var ihvertfall interessant å lese om deres runde i sørøst-Jotunheimen, selv om den var av den mer grumsete sorten. Noen pene bilder ble det da. :arrow:

Og Tom,

Skaget på en finværsdag er jo ikke så verst! Det pynter jo litt på påskeminnene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde EN eneste topptur i løpet av hele påsken i Stryn. Skjærtorsdag var det kurant nok ver til å ta seg opp på Gryta med randonee ski. Tok sjansen på å renne ned bratta på vestsiden, selv om det så litt mistenkelig ut. Et par dager senere ble 2 personer tatt av ras akkurat der, og måtte fraktes ut i helikopter. Men det hadde kommet endel regn etter at jeg hadde vært der (pluss mildver), så skredfaren var nok betraktelig større enn da jeg satte utfor Gryta...

Resten av påska var det mye regn og en del vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah - i tillegg til at jeg fikk prøve kite for første gang fikk vi jaget poden opp på både Glittertind, Søre Veotind og en lokaltopp ved hytta - og han er fortsatt blid - så jeg er igrunnen godt fornøyd med påsken :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var en tur på Norefjell på fredagen og da var været bra. Mye viktigere å komme seg ut når det er fint enn å klage på alt drittværet synes jeg. Kjørte slalåm på onsdagen hvor været var akkurat så dårlig at det var lite folk i bakken og ikkenoe køer.

Men en planlagt tur til Blefjell ble det ikke noe av fordi jeg er usikker på rasfaren i området akkurat nå. Kanskje det blir bedre til helgen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye viktigere å komme seg ut når det er fint enn å klage på alt drittværet synes jeg. Kjørte slalåm på onsdagen hvor været var akkurat så dårlig at det var lite folk i bakken og ikkenoe køer.

Helt enig, makan til syting :) Er dere ikke glad for å ha noen fridager ? Jeg har for min del hatt en glimrende påskeferie :D

Jeg har forresten hatt mange fine påsker i Jotunheimen tidligere. Nysnø er vel mer regelen enn unntaket. Fint føre det :wink::roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ustabilt vær alle påskedagene på Strandafjellet også (dvs skjærtorsdag var brukbar), fikk lagt inn to avbrutte toppturer og en vellykket til Roaldshorn - dvs jeg nådde toppen. Men en god del vind og lite sikt gjorde at det ble rask retur og minimalt med bilder. I tillegg ble det 3 korte turer til Meraftashornet + skitrekk og langrennsløyper og masse kvalitetstid med kone+unger.

Kladding på feller kan jeg skrive under på, opptil 10cm tjukt lag sammenhengende under begge skiene. Ga ekstra god trening :roll: "Sørpeføre" under 6-700m på ettermiddagene, lett fuktig/kram snø opp til 8-900m og kald snø lenger opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, makan til syting :roll:

Dette er da vel ikke syting, Geir?

Ser det mer som faktaopplysninger om folks gjøren og laden, i en påske hvor mange tross alt

ble forhindret av dårlig vær. Så sånn sett så er jo dette kun objektive "referater" - synes nå jeg da...

Og er man skuffet fordi turplaner gikk i vasken, så syter man jo ikke om man uttrykker det som her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten Erik :roll: Det må da være lov til å uttrykke skuffelse en gang i blant? Har hatt nok turer hvor opplevelsen har vært gjennomført positiv. Men når man en gang tillater seg å bygge opp forventninger kan man også bli skuffet. Ikke det at turen ikke hadde positive elementer i seg, men i det store og hele var den skuffende.

"Always look in the bright side of life"-mentaliteten, og ut på tur aldri sur osv. kan bli for mye av det gode for min smak. Folk er forskjellige, men jeg setter definitivt også pris på å lese andres erfaringer av begge sorter, både gode og mindre gode. Hvis man skal pensle et ensidig glansbilde av alle aspekter ved turlivet så blir det forflatende og tamt etter min mening..

Så jeg kommer nok til å syte litt i fremtiden også om jeg føler for det... Noen ganger kan det faktisk være godt å få litt utløp for skuffelsen ved å lire av seg noen linjer om det i etterkant. Tittelen var for øvrig ganske entydig så folk som er allergiske mot syting kan jo styre unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal pensle et ensidig glansbilde av alle aspekter ved turlivet så blir det forflatende og tamt etter min mening..

Helt enig, Morten. Selv om jeg forstår du setter ting på spissen var det vel litt vel ensidig andre vegen ?

Høy partyfaktor og støyende matsaler må en vel regne med i Jotunheimen (og spesiellt Gjendebu) i påska uansett vær. Fjellfølelse ? :roll:

Men har du nå fått renska skuffelsen ut av kroppen med disse linjene er ingenting bedre enn det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns ikke det du skrev var syting.

Men når svigermor sitter på hytta nede i småskauen og klager i telefonen over "bare drittvær" fordi hun ikke kan sitte på verandaen i bh, når vi har vært på skitur hver dag og topptur to dager på rad med en åtteåring....

... DA kaller jeg det syting! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du nå fått renska skuffelsen ut av kroppen med disse linjene er ingenting bedre enn det :wink:

Det er bra :roll: Da er vi på bølgelengde. Skuffelsen er allerede long gone, og nye "eventyr" er under planlegging.

Og ja, jeg burde kanskje regnet med at sånn er sånn på Gjendebu, men har faktisk aldri vært der før i påska... Men man lærer så lenge man lever og jeg er ikke på Gjendebu neste påske for å si det sånn ... Og jeg tror verken Gjendebu eller jeg har noen grunn til å sørge over det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns ikke det du skrev var syting.

Men når svigermor sitter på hytta nede i småskauen og klager i telefonen over "bare drittvær" fordi hun ikke kan sitte på verandaen i bh, når vi har vært på skitur hver dag og topptur to dager på rad med en åtteåring....

... DA kaller jeg det syting! :wink:

:)

Hmm, i følge dere andre er det vel jeg som er sytekoppen her da :roll:

Uansett sett artig å lese hvordan folk har opplevd påska; og hvor forskjellig ting kan oppleves.

Ser jo ut som om lph og Morten har vært i to forskjellige Jotunheimer.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten har helt rett i alt han skriver her. Det er lov å være skuffet over dårlig vær når man har gledet seg til påsken i flere måneder, og det er lov å skrive at en tur var et mareritt hvis man ikke oppnådde annet enn å slite seg ut i tåke, snødrev, med kladder osv. Det er igrunnen ikke så mye mer å si om den saken, da det Morten har skrevet er fasiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare tilføye at nysnø ikke alltid er bare bra. Når den er så våt at det enten klabber til de grader uansett (skrape skiene hvert 20. skritt eller dra på halvannen kilo ekstra per ski og gå i stedet for å gli) eller at det er bakglatt uansett hva man har under og det i tillegg er gjennomslagsføre på flere titalls kilometre, så er nok dette ingen ønskesituasjon.

Morten er nok mest skuffet over å ikke ha vært på noen topp (som absolutt er forståelig, siden det var et av hovedmålene med turen), mens jeg er mest fornøyd med å ha klart Gjendebu-Bygdin (som er ca. 35 km) med tung sekk og på møkkaføre på snaut 8 timer :). Synes slett ikke det var så verst. (I motsetning til dette brukte vi hele 10 timer på strekningen Torfinnsbu-Gjendebu som er på 15 km, riktignok med 750 høydemetre og fortsatt tunge sekker...). Så trimfaktoren kan det i hvert fall ikke sies noe på for vår del denne påska :roll:! Vi har jobbet hardt!

Men en ting er helt klart: som feltarbeidstur var dette ikke bra (dvs de par bildene vi kanskje kan bruke i neste bok ble ganske dyrbart og tungt opparbeidet). Og Morten har nok lagt ut det fineste av det fineste av bildene her.

Vi er nok begge klar over at været må man bare ta som det er (og godt er det). Men så lenge man er i full jobb, er det dessverre begrensede muligheter med å reise til fjells når det er fint, så det argumentet holder ikke ubetinget, Panda, spesielt når man har bestemte målsetninger utover det med å bare komme seg ut. Vi er nok generelt veldig flinke til å komme oss ut når det er fint, og vi har vært på flere en soloppgangsturer i Jotunheimen og gått på jobben etterpå fordi vi ikke hadde noe valg (med andre ord ikke fikk fri og måtte ta natta til hjelp for å komme oss dit vi skulle)... Arbeidsledig skulle man vært :wink:!

PS: Og ja, i nord og nordvest skal det visstnok ha vært litt bedre vær og mer sol enn i sørøst i Jotunheimen i påska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.