ViktorS Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 Hei Er på jakt etter ny terrengsykkel(med frint-demper). Er faktisk 20 år siden jeg har eid en sykkel nå.. Skal brukes til litt trimturer på både asfalt og grus/lett fjell, samt sykle til jobb og trening. Blir nok ikke brukt vannvittig mye, men man vet jo aldri. har forsøkt å lete litt i denne jungelen av sykkler, men blir forvirret av utstyrsnivå, merker, osvosv.. noen som vet litt mere enn meg, som kan hjelpe meg igjennom denne jungelen? på forhånd, takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
7homas Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 Jeg blir like forvirret som deg, men jeg kan iallefall si at jeg er veldig fornøyd med en White terrengsykkel jeg kjøpte for 4 år siden nå (XXL sitt eget merke). Ting jeg vil si er smart å ta med er: Hydrauliske skivebremser - bra bremser som ikke så lett svekkes i sand og gjørme Låsbar demper - masse energi som blir borte i demperen, så på asfalt er det fint å kunne låse vekk dempingen Mulighet til å montere på skjermer og bagasjebærer - behov kan endre seg over tid "klikk pedaler" og skikkelige sykkelsko om du skal trene. Man får kombipedaler med "klikk" på den ene siden og gammeldags flat pedal på andre. Praktisk når du bare skal en tur ned i byen og ikke vil gå med sykkelsko. Bare å dra til sykkelbutikken og se deg ut noe du liker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lompa Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 De fleste sykler har girsystemer og bremser fra Shimano. Disse kommer i flere klasser. For terrengsykler (og hybrid) heter disse klassene acera, alivio, deore, SLX, XT, ZEE, Saint og XTR, rangert fra enklest/billigst til dyrest. Girsystemene blir mer nøyaktige dess høyere man kommer. Går man over XT så er det helst lettere greier for konkurransesyklister, og da er det gjerne mindre holdbart igjen pga vekta.. Kommer man opp på Deore-nivå, så har man gode ting som tåler mye bruk. Jeg har selv hatt Deore skiftere (på styret) med XT vekslere og tannhjul på de siste syklene mine. Dette er ting som holder veldig godt (med skikkelig vedlikehold). Hydrauliske skivebremser er vedlikeholdsfrie og virker på allslags føre. Låsbar dempergaffel må man ha (evt ikke demper). Be om dekk som passer for det bruket du skal ha. Er det mest asfalt så vil dekk med mye mønster bare bremse. Sykler med 29' hjul ruller bedre enn 26'. Er man oppe i et sånt utstyrsnivå så fins det gode sykler fra mange produsenter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie_G Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 (endret) Hvor i Norge befinner du deg hen? Evt. hvilke butikker har du i nærheten. For de som måtte befinne seg rundt Oslo, kan jeg trygt anbefalt Letth (selger bla. Cube, LaPierre, Santa Cruz) Endret 9. mai 2016 av Julie_G Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
7homas Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 22 hours ago, Julie_G said: Hvor i Norge befinner du deg hen? Evt. hvilke butikker har du i nærheten. For de som måtte befinne seg rundt Oslo, kan jeg trygt anbefalt Letth (selger bla. Cube, LaPierre, Santa Cruz) Skulle være sykkel til under 8000 spenn da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie_G Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 38 minutter siden, 7homas skrev: Skulle være sykkel til under 8000 spenn da Ja, det finnes sykler til under 8000 på letth, hvis det var det du siktet til. Ellers er det jo greit å vite hvor en befinner seg for å finne ut hva som er tilgjengelig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
7homas Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 22 minutes ago, Julie_G said: Ja, det finnes sykler til under 8000 på letth, hvis det var det du siktet til. Ellers er det jo greit å vite hvor en befinner seg for å finne ut hva som er tilgjengelig. Så bare kjapt på Santa Cruz som kostet fra 10 000 - 90 000 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn J Skrevet 10. mai 2016 Del Skrevet 10. mai 2016 Det høres ut som en såkalt hybridsykkel er et riktigere valg for deg enn en ren terrengsykkel. Jeg har hatt begge deler, men bruker nå hybridsykkelen også til lett terrengsykling på gode stier og skogsveier. En hybridsykkel har gjerne litt større hjul, det gjør den mye bedre å bruke på gode veier, den er raskere og lettere å sykle på. Skal sykkelen brukes mye til røff sykling i ulendt terreng er nok en ren terrengsykkel best egnet. En terrengsykkel har grove knastedekk, det er ganske håpløst å bruke på asfalt. Jeg har dekk som har en slett rullebane midt på, og knaster på sidene. De er helt greie til lett terrengbruk, men i gjørme eller på glatte stier er selvsagt terrengdekk bedre - de spøler ikke så lett. Det er svært viktig at sykkelen er lett, det er stor forskjell å sykle på en 11 kilos sykkel kontra en på 14 kilo. Jeg har frontdemper på min sykkel, men skulle jeg kjøpt en ny ville jeg valgt stiv gaffel. Demper øker vekta, og selv om den er kjekk å ha i ulendt terreng, er den bare til bry på slette veier. Den tar opp energien når du tråkker, du får altså ikke utnyttet all energien du gir ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.