Christopher Skrevet 21. september 2003 Skrevet 21. september 2003 Strengen med de første 2000-meterne var artig. Selv har jeg bare vært på ca. 20 stk. og lurer på hvilke medlemmene synes er de fineste 2000-meterne. Av mine bestegne synes jeg Store Knutsholstind var flottest. Siter
Tom Skrevet 21. september 2003 Skrevet 21. september 2003 Skarstind samt Store Hellstugutind tar nok kaken. Siter
werdna Skrevet 21. september 2003 Skrevet 21. september 2003 Enig med Stølsnostind. Innsteget er en kronglete dal (Morka-Kolda dalen) med en artig snøfonn som må forseres. Deretter opp til breen og en brepassering før man manøvrer over breglippet opp til skaret. Så litt artig klyving opp til toppen. Utsikten mot Hurrungane er fantastisk. I tillegg er dette en Slingsbytopp med alt som er av historisk sus! Videre er den flott å se på fra de fleste vinkler. Den har det meste av artige utfordringer uten at det er nødvendig med teknisk klatring (som jeg ikke er så glad i). Helt klart den morsomste 2000m jeg har vært på. En viss nabotopp er en verdig konkurrent. Siter
Bjørn S. Skrevet 22. september 2003 Skrevet 22. september 2003 .... En viss nabotopp er en verdig konkurrent. Hva? Stølsnostind Ø?? Jeg var på Stølsnostind for noen uker siden, og er helt enig at den er en veldig flott topp. Som andre har påpekt ad nauseam, så er det jo sånn at den tar den seg godt ut fra alle sider, i motsetning til f.eks. nabotoppen (nei, ikke Stølsnostind Ø ). Ellers så er det jo så mange flotte topper både over og under 2000m-grensen at diskusjonen kanskje blir litt meningsløs? (Store Knutsholstind, Urdanostind, bare for å nevne et par kandidater.) Kanskje vi heller skal diskutere de "kjedligste" 2000m-toppene? Det vil vel kanskje bety at mange av steinhaugene med p.f. 10-15m blir listet opp... Siter
Nils Skrevet 22. september 2003 Skrevet 22. september 2003 Fineste av mine bestegne: store Austabotntind! Jeg er også enig m/Tom i at store Heillstugutind tar kaka! Nils Siter
morten Skrevet 22. september 2003 Skrevet 22. september 2003 Store Austabottind. Ingen tvil i mitt hodet. Skal ikke sammenligne den med noen, men den er rett og slett bare rå. Dominerende. Vill. Den har mange ansikter. Sterkt forskjellige ansikter, men alle er de imponerende. Bestigningen er ikke av de vanskeligste, men likevel ikke til å spøke med. På avstand ser den fryktinngytende ut. Tidligere i sommer da vi gikk Austabottraversrunden delte vi oss litt dagen etterpå, og en av oss satt ved bilen på veien mellom T og Å. Da kom det noen amerikanere kjørnede forbi som stoppet for å fotografere (bl.a. S.A tind) Da ymtet han frempå om at han hadde vært der oppe dagen før.. Fra amerikaneren kom det da et imponert, høylydt WOOOOW! YOU'RE CRAZY! Ok det var amerikanere da, men likevel S.A. er FLOTT! Siter
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2003 Skrevet 22. september 2003 Når jeg sa Stølsnostind, mente jeg vel egentlig Store Skagastølstind. Den er den desidert vakreste, har en helt utrolig historie og burde jo selvfølgelig vært vårt nasjonalfjell. Rart ingen fler nevner den..? Siter
morten Skrevet 22. september 2003 Skrevet 22. september 2003 Espen Kanskje fordi mange synes den er for selvfølgelig, kanskje noen synes det blir for uoriginalt eller uhipt og fremheve den. For øvrig synes jeg ikke det er noe rart at ikke Storen ble nasjonalfjell. Estetisk når den ikke Stetind helt opp til skuldrene. For mange går estetikken til et fjell på andre ting enn bare steilhet og grad av frittståendhet.. Når temaet var FINESTE 2000 meter, bør for øvrig estetikk alene avgjøre og historie bør bli uvesentlig. Et fjell ser ikke noe finere ut fordi om Slingsby, Hall eller andre personligheter skapet blemst om fjellet i en historisk fortid. Når jeg prøver å se for meg Storen fra de forskjellige kantene og sammenligne med Austabottind er jeg ikke en gang sikker på at den er Størst... For meg blir det uansett Store Austabottind.. Men bevares... Store Skagastølstind er et flott fjell. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2003 Skrevet 22. september 2003 I dette tema gikk det på hvilket fjell som var finest, ikke hvilket fjell som så finest ut! Dessuten snes Stetind (på blder) virker for glatt og stygg ut. Den er jo helt paddeflat! Siter
Tom Skrevet 22. september 2003 Skrevet 22. september 2003 Nå er jo Stetind godt under 2000, så det er egentlig uvesentlig i forhold til debattema. Ellers må jeg si meg enig med dem som fremhever Store Austabotind. Den er helt fantastisk. Håper jeg kommer dit en dag Siter
morten Skrevet 22. september 2003 Skrevet 22. september 2003 Nå er jo Stetind godt under 2000, så det er egentlig uvesentlig i forhold til debattema. Ellers må jeg si meg enig med dem som fremhever Store Austabotind. Den er helt fantastisk. Håper jeg kommer dit en dag Opps! Du har helt rett Tom. Se for øvrig det jeg skrev om glass og steinkasting under Slappfiskturtemaet et annet sted på fjellforum. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 25. september 2003 Skrevet 25. september 2003 Argument for hvorfor Storen er finest: obs! stort bilde! http://www.stud.ntnu.no/~espenmal/Image24.jpg Siter
morten Skrevet 25. september 2003 Skrevet 25. september 2003 Den er ikke helt dum den derre Austabottinden heller da - se : http://www.etojm.com/Galleri/Galleri51_60/G56Ringstindan/Austabottind.jpg For øvrig synes jeg Storen ser best fra syd.. Dette bildet blir vel litt mer sydøst, men den får en litt mer spiss form da... Har nok en dragning mot spisse topper http://www.etojm.com/Galleri/Galleri41_50/G45Fjellsamle/Tyinhurrungane.jpg Siter
Kim Skrevet 25. september 2003 Skrevet 25. september 2003 Ikke den fineste, men en svært majestetisk tind fra mange kanter - Mesmogtinden http://home.no.net/tur2000m/020713_kvitskard-mesmog-langedalstind/116-1643_IMG.JPG Eller hva med Vestraeste Hestbrepigg? http://home.no.net/tur2000m/020314_hestbrepiggane/109-0977_IMG.JPG Siter
Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2003 Skrevet 6. november 2003 Lodalskåpa, men selvsagt i soloppgang eller solnedgang og helst på våren. Sammenligningsgrunnlag: alle knut Siter
Torgeir Skrevet 6. november 2003 Skrevet 6. november 2003 Skardstinden står absolutt mitt hjerte nærmest, men det er av mange grunner. Har ikke vært på Storen enda, så det er mulig den overtar posisjonen senere Rent estetisk mener jeg Storen er den flotteste. Holder også en knapp på Urdanostinden, når man ser den fra veien langs Tyin. Den ser rimelig heftig ut; to spisse tagger som strekker seg mot det blå... Vanskelig å rangere fjell. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2003 Skrevet 6. november 2003 En topp jeg, med hånden på hjertet, er ordentlig forelsket i er Mjølkedalstind. En helt nyyydelig topp, rett og slett vakker! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.