Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva skal jeg imprignere jakka med da?

awesomevicc

Anbefalte innlegg

Har en Bergans Isogaisa jakke som nå er omtrent 4 år kanskje. Den er relativt pent brukt, har ikke i alle fall gått lite med sekk og den. Syntes den begynte å bli skitten og litt vel lett vanngjennomtrengelig så vasket etter anvisning på jakken, og håpet at det fancy Dermizax-greiene skulle gjenoppstå og beskytte mot alt (slik jeg hadde søkt meg frem til på forumet her, Dermizax trenges nemlig ikke å impregneres...). Vel, vårregnet i Rogaland trakk gjennom jakka som aldri før og jeg ble litt skuffa.

Bergans sier at om man skal impregnere Dermizax så bør man bruke impregnering beregnet på pustende materialer, har dere noen tips til dette? Er det forresten håp for jakka? Eller har noen erfaringer med å gjenopplive Dermizax stoff slik at det funker slik det skal? Tenker en slik jakke har mange års levetid, kjedelig å skifte ut noe så kostbart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må si at jeg ikke er særlig imponert over disse jakkene, min finnes ikke vanntett lengre, men har et par tips som iallfall har fungert litt: 

- Stryke jakka med strykejern på lav varme (husker ikke forklaringen på dette, men fikk tipset fra Bergans og det fungerer ok).

- Impregnere med den sprayen som er laget til dermizax. 

Evt snakke med Bergans om det, de har en super kundesupport. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, awesomevicc skrev:

.. Vel, vårregnet i Rogaland trakk gjennom jakka som aldri før og jeg ble litt skuffa.

Er nok ikke regnet som trenger igjennom, men damp/svette som ikke går ut. Alle pustende membran jakker må ha god impregnering utenpå så vannet preller av. Dersom vannet ikke preller av, men legger seg som ei hinne på ytterstoffet så fungerer ikke "pusteegenskapene", dsv dampen møter for stor motstand. Da blir det akkurat som ei vanlig tett regnjakke. Å stryke jakka glatter fibrene så vannet får mindre "tak", og det hjelper en del. Min erfaring er at det er vanskelig å få til fabrikkimpregnering igjen, men noen sprayer eller impregneringsmiddel holder en stund.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skalljakker med membran (Dermizax, GoreTex) er det selve membranen som er vanntett, den trenger ikke impregnering. Ytterstoffet er limt på membranen, og det trenger jevnlig impregnering for å oppretholde en viss vannavvisende effekt, men det er ikke, og skal ikke være, vanntett, Vann utenfra skal stoppe mot membranen, som hindrer vannet i å nå videre inn. De fleste produsenter anbefaler en sprayimpregnering siden "vaskemaskinimpregnering" kan tette porene i membranen slik at den mister pusteevne. Av samme grunn skal man helst ikke vaske skallplagg med vanlig vaskemaskinpulver.

Bergans skriver at dersom et Dermizax-plagg lekker vann (altså at membranen ikke er tett), er det noe galt med plagget, og de vil gjerne ha det tilsendt for å se hva som er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, PTG said:

Min erfaring er at det er vanskelig å få til fabrikkimpregnering igjen, men noen sprayer eller impregneringsmiddel holder en stund.

Jeg har god erfaring med spray fra Grangers, og kjøre plagget noen runder i tørketrommel på dunprogram (lav varme) etterpå. Varmen hjelper til med å aktivere impregneringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, men da prøver jeg i denne rekkefølgen:

- vasker jakka og stryker/lett trommetørker den  også prøver den i regn
virker ikke det så
- impregnerer med en av de foreslåtte impregneringene

Men altså, forstår jeg det rett; jakken min lekker ikke, den bare holder inne all fukten? Så hvis jeg tar på meg den nå, går ut i regnet og står der en stund, så skal jeg ikke være særlig våt (skal jo ikke svette stort mens jeg står rett opp og ned) ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, awesomevicc said:

Men altså, forstår jeg det rett; jakken min lekker ikke, den bare holder inne all fukten? Så hvis jeg tar på meg den nå, går ut i regnet og står der en stund, så skal jeg ikke være særlig våt (skal jo ikke svette stort mens jeg står rett opp og ned) ?

Hvis membranen er i orden (hel og uten skader) skal den ikke slippe vann gjennom (inn til et visst punkt selvsagt). Men membraner kan miste pusteevnen etter en viss tid dersom jakken er skitten eller du har svettet mye, da kan porene tettes. Derfor bør man vaske skallplagg ganske ofte. Og da helst med spesialvaskemiddel som ikke tetter porene. Men uansett er min erfaring at membranplagg puster mye dårligere enn det produsentene vil ha oss til å tro...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Bjørn J skrev:

Hvis membranen er i orden (hel og uten skader) skal den ikke slippe vann gjennom (inn til et visst punkt selvsagt). Men membraner kan miste pusteevnen etter en viss tid dersom jakken er skitten eller du har svettet mye, da kan porene tettes. Derfor bør man vaske skallplagg ganske ofte. Og da helst med spesialvaskemiddel som ikke tetter porene. Men uansett er min erfaring at membranplagg puster mye dårligere enn det produsentene vil ha oss til å tro...

Her er jeg enig med @Bjørn J. Jakkene (og buksene) holder ikke helt hva produsentene lover, men vil få lov til å legge til at Gore-Tex (og antakelig andre membraner) er vesentlig bedre enn det vi brukte før. Regntøy (100% vanntett, og holdt på all svette.)

Nå holder jeg meg tørr i hvert fall den første timen, og om aktivitetsnivået er lavt, så gjerne behagelig neste timen også. Jevnt silregn, som vi av og til har hos oss på sørvestlandet gjør meg gjennombløt etter et par tre timer selv med ytterklær til 8.000,- (Norrøna Dovre Gore-Tex.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@awesomevicc Er det noe spesielt sted du blir vår eller først merker det - f eks skuldrene, eller er du like klissvåt foran, som på skuldrene og armene?
Jeg vill tatt på en bommullsgenser som blir mørk der den er våt (grå, blå etc) og testet. Det kan jo være skade eller slitt hull på skuldrene etter stroppene, en limt søm kan ha gått opp etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to jakker med Dermizax-membran, den første ble utett/delaminerte etter 2 år med sporadisk bruk som regnjakke, den andre holdt i drøyt 1 år med samme bruksmønster.

Sendte inn den siste etter at den hadde hengt på en krok i gangen i 2 år og kvitteringen dukket opp i en papirskuffryddesjau - mest fordi jeg var nysgjerrig på hva som da ville skje. Tilbakemeldingen fra Bergans var at dersom en Dermizax-jakke ble veldig skitten, eller våt av saltvann, burde plagget vaskes/ skylles så fort man har mulighet. Ble den ellers ikke vasket ofte nok, var dette å regne som manglende vedlikehold som kunne medføre delaminering (altså at de forskjellige lagene i jakketekstilet bokstavelig talt faller fra hverandre) og gi en utett jakke. Det ble nevnt at membranen ikke tålte svette, kroppsoljer, rester av kroppspleieprodukter etc over tid. Intet av dette sto pussig nok i vedlikeholdsanvisningen til jakken, så jeg hadde vasket når de begynte å se skitne ut eller duften trengte en oppfriskning, slik jeg pleier. Uansett virker det for meg som Dermizax er en ganske skjør membran, som avhenger av å bli godt bekyttet av tekstilene rundt samt av hyppig vask. Jeg benytter nå andre membraner og merker, uten at jeg vet om jeg blir mer fornøyd.

Et tips etter vask er å holde jakken opp mot en lyskilde, med utsiden mot lyskilden og så sjekker du om du ser små "lysrifter" i innsiden på jakken. Hos meg oppsto riftene i øvre del av ryggen/nakken på begge jakkene - og når de først kom, giik det ikke lang tid før full delaminering var resultatet, dessverre. Håper det ikke er tilfellet for deg - lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den impregneringen som Bergans bruker på dermizax-produktene sine er ganske drøy. Det tok ganske mange vask før jeg behøvde å impregnere den jakken jeg har. Du må unngå sentrifuge, og du må hive jakken i tørketrommelen på normalprogram. Bruker du skåneprogram så blir det ikke nok varme i trommelen til å reaktivere impregneringen. Når det gjelder impregnering, så har jeg ikke så mye erfaring med de nye mer miljøvennlige impregneringsmidlene som er det eneste du får tak i, men jeg har prøvd nikwax sin wash-inimpregnering som ikke trenger varmebehandling etter påføring. Den var bare skit sammenlignet med den gamle kreftsuppa du fikk før.

Jeg kan legge til at jakken lever fortsatt etter 9 år, men er degradert til arbeidsregnjakke grunnet at all taping og lommer og greier løsna og ramlet ut av jakken etter 6-7 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en bergans jakke som ikke var tett fra den var ny. Da merket jeg at det ble 2 kalde felt på brystet der hvor vann lakk inn. Det tok bare et par minutter i regnet uansett om jeg gikk eller stå stille. Gikk jeg inn og tok av jakka og så inni så var det 2 våte områder som var tydelig avgrenset. Sendte den til bergans og fikk ny to ganger før jeg ga opp den modellen, alle lakk samme sted så tydeligvis en feilproduksjon. Fikk da en Isogaisa istedet og den hsr holdt tett. Hvis jeg blir våt i den er det innenfra. Hvis jeg ser inni jakka etter bruk så er det fuktige områder som er diffuse og ikke tydelig avgrenset.  Så se inni jakke om du ser tydelig våte og avgrensede områder , og at det gjerne blir vått fort. Da er det mye sannsynlig at det er en lekkasje i membran. 

Har ikke etterimpregnert jakka enda. Jeg har hverken tørketrommel eller strykejern heller så har ikke fått testet å varmebehandle den. Har vasket den et par ganger men ytterstoff  elsker møkk og er vanskelig å få rent. Husk hvertfall å droppe sentrifugering, den kan ødelegge membranen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Så, jeg gjorde som @7homas sa, på med bommullshirt og stilte meg i dusjen(rainshower med behagelig temperatur). Tok ikke lang tid før jeg kjente vannet u ryggen. Trengte ikke noe tshirt som bevis. Inspiserte innsiden og der fant jeg det som trolig er årsaken til at jeg ble våt: hull i membranen(er det det som er membranen?) slik @a_aa beskriver.

DSC_2701.JPG

DSC_2704.JPG

I nakkeområdet og hals er det hull i det sølvgrå stoffet. Det i nakken kommer nok ene og alene av at hanken til å henge opp jakken drar i stoffet. 

Jeg la merke til at fuktigheten spredte seg veldig fort på innsiden. Sannsynligvis er jakken god alle andre steder, som skuldre og armer, men med en gang det lekker inn i nakken så går det over til skuldre også. 

Så denne jakken må nok pensjoneres. Kjedelig. Håpte det var nok med en spray. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@awesomevicc: Det der så kjent ut ja :-( 

En mulighet jeg glemte å nevne, var at Bergans faktisk tibød seg å reparere min jakke for 600,-. På det tidspunkt hadde jeg jo først mistet troen på Dermizax, og oppfattet deretter at svarene som Bergans ga meg bekreftet mine mistanker - så jeg takket nei til tilbudet. Men hvis din jakke har holdt i 4 år (som ikke er ille) og kan repares for noen hundrelapper, så kan det hende du kan ha en jakke du liker i kanskje 2-3 år til? Kanskje verdt å undersøke?

(Når sant skal sies var Bergans Dynamic Jacket mye mer behagelig enn både Norrøna (Dri1) og Arc'teryx (Gore-Tex Pro), med mykere stoff med bedre stretch og mer behagelig innside - men jeg syntes uansett at rundt 1 års levetid var totalt uakseptabelt, og så ingen grunn til å legge mer penger i den.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, a_aa skrev:

@awesomevicc: Det der så kjent ut ja :-( 

En mulighet jeg glemte å nevne, var at Bergans faktisk tibød seg å reparere min jakke for 600,-. På det tidspunkt hadde jeg jo først mistet troen på Dermizax, og oppfattet deretter at svarene som Bergans ga meg bekreftet mine mistanker - så jeg takket nei til tilbudet. Men hvis din jakke har holdt i 4 år (som ikke er ille) og kan repares for noen hundrelapper, så kan det hende du kan ha en jakke du liker i kanskje 2-3 år til? Kanskje verdt å undersøke?

(Når sant skal sies var Bergans Dynamic Jacket mye mer behagelig enn både Norrøna (Dri1) og Arc'teryx (Gore-Tex Pro), med mykere stoff med bedre stretch og mer behagelig innside - men jeg syntes uansett at rundt 1 års levetid var totalt uakseptabelt, og så ingen grunn til å legge mer penger i den.)

Jeg skal absolutt høre med Bergans om mulighetene. Jeg mener å huske at jakken var skrekkelig dyr (for min lommebok på den tiden) og jeg har jo vært veldig fornøyd med den egentlig, så er litt kjedelig å gi den opp. Det som nesten er kjipest er at de hullene i nakken kommer av at jakken har hengt og ikke av at den har blitt brukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, borgern skrev:

Du ser ikke membran på isogaisa. Den er 3 lags så det du ser er ytterstoff og et fint nettingstoff på innsiden. Membran ligger mellom de. 

Okey... Men er det riktig å anta at det likevel er hull i membranen når man ser på de bildene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, borgern skrev:

På det grå der ser det mer ut som slitasje på innerstoffet, membran ligger innenfor. Men den våte flekken nedenfor er avgrenset og tyder på en lekkasje der.

Den våte flekken er på et annet stoff/lommestoffet og det våte må ha kommet fra det området med slitasje på innerstoffet (med en gang vann kom inn på innerstoffet spredte det seg fort).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har oppdaget et hull i jakka (ved hempa), ville jeg prøvd lapp og lim, eller sånne som limes på med strykejern. Muligens er jeg litt gnien, men det er noe tilfredsstillende med å fikse ting :-). Tror Bergans også sender lappesaker om du kontakter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg ville nok kontakte Bergans og les omhyggelig på hjemmesiden først vedr. vedlikehold og FAQ. De har visst bra service.

Men vi er ved å være tilbake i en generell membran diskusjon. OK. Elginnen har en Bergans Dermisax jakke (3-lags) Den forekommer å være godt regntett og det mest pustende hun har hatt til nå. Dette omfatter et par TNF goretex jakker som alle er blitt slitt opp, delaminert og tapen gått fra i nakken og skuldrene fra kombinasjon av skulderstropp slitasje og nakkesvette. Hun har gått ganske mye med tung sekk til standplass for klatring før i tiden.

Jeg har selv hatt Lowe jakke med ders ceramic membran. Jeg ble aldri klar over om jeg ble våt innefra av svette eller utefra av regn. Våt ble jeg, men ikke kald. En gang i sludd ble jeg voldsomt våt helt ned i trusa. Så var det slutt med den til Frelserarmeen, selv om det var en god jakke av slitesterk kvalitet som det meste fra Lowe (ryggsekker!)

Så har jeg Precip regnklær. Lette og luftige - mest pgr. av lang glidelås under armen. Noe vått i vedvarende regn. Delaminerte, flasset ganske fort i membranen i nakkepartiet. Beholdt buksene, som ikke er brukt så mye. Har nå billigste regnsett fra Intersport. Potte tett og blir IKKE våt i regn! Men puster ikke. Har dog noe lufting i ryggen, hvilket ikke duger særlig med sekk. Men med fleece jakke under virker det tålelig. Vil heller gå med pustende microfiber anorakk og så ha dette med til regn.

Har også et skal - membran sett fra Magasinet. som er ganske bra. Regntett, kan ligge i våt snø og felle treer uten å bli våt på knærne. Har holdt bra, men ganske tungt og stivt å pakke.

Det er mine erfaringer med membraner som altså kun er delvis pustende (- og regntette). Jeg har jobbet ganske masse i "oljehyre" som faktisk ikke er så ille som ryktet. Det er helt regn og bølgetett. Det puster selvsagt ikke, men er som regel så stort og stivt at det er ganske bra naturlig ventilasjon ved stående arbeide. Jeg ville nok ikke velge det til å bære sekk.

Hilsen elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PTG skrev:

Dersom du har oppdaget et hull i jakka (ved hempa), ville jeg prøvd lapp og lim, eller sånne som limes på med strykejern. Muligens er jeg litt gnien, men det er noe tilfredsstillende med å fikse ting :-). Tror Bergans også sender lappesaker om du kontakter dem.

Ja, tok kontakt med de. Så de hadde muligheter for lappesaker på Dermizax, men stod ingenting om prisen på det i reparasjons-prislisten. Så venter på svar :)  Jeg er vel stort sett glad i nye ting, men klarer for en eller annen grunn ikke se for meg å kjøpe ny skalljakke med det første. Kanskje fordi jeg enda husker hvor mye denne svei i lommeboka :P Så håper jeg kan få fikset den!

1 time siden, elgen skrev:

Men vi er ved å være tilbake i en generell membran diskusjon.

Jeg selv er helt grønn på membran og andre fancy ord når det kommer til klær og turutstyr. Når jeg har blitt gjennomvåt på tur eller ved andre anledninger, har jeg alltid lurt på hvorfor i all verden det er så vanskelig å lage noe HELT vanntett. Eller hvorfor ikke flere ting var laget av det der olje-klær-stoffet. Ser jo nå at det har med pusting å gjøre... Blir ikke utlært!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg husker ligner Dermizax-membranen på et tyyynt lag med lysegrå maling, som skal hefte godt mot et forhåpentligvis solid ytterstoff og mot det tynne halvgjennomsiktige "strømpebuksestoffet" innerst. Når det blir full delaminering, ligger membranen som en hauig små malingsflak på bunnen i åpenrommet mellom inner- og ytterstoff.

17 timer siden, awesomevicc skrev:

DSC_2701.JPG

For meg ser det ut for at membranen har mistet mye av festet til ytterstoffet i et område i nakken (det blir som en tapet som slipper veggen, den blir litt "boblete" - se spesielt i overkant av tapen), men forsatt har noe feste i innerstoffet. Den har begynt å flake seg, og vannet trenger inn sprekkene som sakte dannes og blir større og flere. Beklager å lyde pessimistisk, men jeg tror ikke dette er noe som fikses med lappesaker - jeg tror at skadet(e) tekstilpanel må byttes på en systue, og da har Bergans en slik mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.