Gå til innhold
  • Bli medlem

Romsdalen (Bilder)

g-arnt

Anbefalte innlegg

Annonse

Du var vel ikke oppe her påska for et par år siden også? Satt på øverste hytten på Venjesdalssetra under Hurrungen å tok video av noen som stod på ski nedover fra Blånebba. Var i 2003 eller 2004, husker ikke helt hvilken dag det var heller, men har det en plass på maskinen....

Noen tullinger som tok nesten bratteste veien nedover på nordsiden også.... :roll:

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder som vanlig og fine fjell!

men det er vel mere ras og snøskred ulykker nå enn normalt ?: ...

La det være helt klart; kompetansen min ang. skredfare er minimal. Jeg kan kun bygge på egen erfaring, men det er lov å synse.

Jeg synes begrepet "skredfare" ofte blir fremstilt unyansert. Jeg lar f.eks ikke nyheter om off-piste kjørere som starter skred skremme meg til å føle at fjellet i hovedsak er utrygt. Vi som skriver nettsider om fjell kan bidra med konkret informasjon om *typisk* rasfare i de enkelte områder, slik at faktiske forhold kommer frem. Sommerbilder er viktige, hvor en kan se rygger og ur, hvor det generelt er tryggere å ferdes.

Jeg har snakket med både bønder og fjellfolk om rasfare i ett og samme dalføre. Bøndene sier det generelt er stor skredfare, og de fjellkyndige kan si hvordan type skred, f.eks svake "svaskred" (vårløsning) som aldri når dalen. Altså, går man i dalen er man trygg. Dette har jeg også konstatert.

I andre daler kan raset dekke hele dalen. Disse dalene unngår jeg helst.

Flakskred er derimot en skummel ting, og siden jeg ikke (per dato) har skredkompetanse, må jeg følge magefølelsen. Det er den som styrer valgene jeg tar, og skal ikke nødvendigvis undervurderes.

Jeg ser *mange* spor etter ras i fjellet. Som oftest har de gått naturlige steder, og det er som regel steder jeg heller ikke ville ferdes på vinterstid.

Så kan man selvsagt bli overrasket, slik jeg vil tro du ble. Jeg hadde en sjelsettende opplevelse i S&F da tonnevis med snø kom dumpende ned kort tid etter at vi passerte. Det er vrient å vurdere, når fjellsiden er vertikal, og du kan knapt se et snøkorn over deg. Men jeg lærte en viktig ting; setningen "raset har allerede gått" har null verdi i denne dalen.

I etterkant fikk jeg vite at den dalen/gjelet er spesielt utsatt. Hadde jeg lest det i forkant på et nettsted hadde vi neppe gått inn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, magefølelse og "sunn fornuft" er en bra ting, og ofte kan man lese terrenget slik at man unngår rasfarlige områder.

Når man går i skog tar jeg ofte det som et tegn på at det er rimelig sikkert å gå der. Altså lenge siden det har vært skred.

Men av og til tar man feil. Så et innslag på TV der det var ras i skogområde. Tror det var i fra Oppdal.

Og vedlagte bilde, fra den tragiske Vassdalenulykken taler også sitt språk. Jeg ville kanskje følt meg trygg nede i skogen til høyre.

Men enkelte strekker strikken veldig langt i å utfordre terrenget, og enkelte ganger er lykken bedre enn forstanden :roll:

Jeg sammenligner de som tøffer seg med å kjøre i rasterreng og blir tatt av ras med de som tøffer seg med å røyke og får kreft...

PS: Var ikke meningen å gå så fullstendig off-topic i fra din tur-rapport men diskusjonen er interresant, så om det utvikler seg videre kan jeg splitte tråden.

post-497-133474415259_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk høre i påsken at skal skogen være til hinder for skred, så må den være tett at det likevel er uaktuelt å kjøre der... så er nok endel steder man føler seg tryggere enn man er... hørte noen drønn da eg besteg fotasperrnuten på mandag, men det gikk heldigvis bra! ingen skred utløst, men kanskje en smule tanketomt å ta turen akkurat den dagen, etter de mengdene med nysnø som kom tidligere i helgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skredfaren er nok høyst reell ja.. Mulig jeg er overfølsom for slike rapporter og leser dem med større interresse enn før, men det er vel mere ras og snøskred ulykker nå enn normalt :arrow: Uansett ingen grunn til å ta sjanser...

Uten at jeg vet det vil jeg tro at den kalde snøen som kom første uka i april har blitt påbygget med et tungt lag med våtere snø (det har vært mildt). Laget under tørrsnø konstaterte vi 5/4 at var hard/solid skare. Løs snø under tung snø er vel ikke noen god kombinasjon 8) Dessuten har det vært mye vind siste uka også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.