Gå til innhold
  • Bli medlem

Haltdalen påska 2006 - tur te Renåtjønnin en solfylt langfredag


andersno

Anbefalte innlegg

Langfredag opprant med skyer, men lite vind. Det vart en tur te Haltdalen for å hilse på barnebarn m.fl. og kanskje en liten skitur?

Været va itj alt for oppløftende underveis, men etter en kopp kaffe i stua kom sola fram og vi dro ut i terrenget. Utgangspunktet vart parkeringsplassen like ved HV-senteret oppe i lia vest for Haltdalen "sentrum". Etter et par km vart 4 generasjoner etterlatt på en solrik plass mens svigerdatter med bikkje og undertegnede fant ut at en tur te Renåtjønnin va på sin plass mens resten kun nyt sola og grill pølsa, drikk kaffe og slapp av.

Vi valgt den slakkeste, men lengste løypa rundt Brattåsan opp te Renåbekken før vi fulgt løypa videre opp mot Renåtjønnin som ligg på knapt 800 m. Starta på påskesnø som begynt å smelt i varmen, men opp mot toppen gikk det over te kald nysnø. Klabban vart etter vert betydelig på universalklisteret under skian mine :roll:

Men vi kom da opp og fikk etter hvert en kjempeflott utsikt mot Selbu-/Tydalsfjellan. Betaling for svetten oppover.

Og vi fikk enda mer betaling for svetten da vi kjørt nedover igjen. Akkurat passe føre te at det gikk fort nok, men itj for fort. Bikkja fikk merke kjøret, men kom sæ da ned på et vis - hu kjæm te å sov godt i natt!

Vel ned te de andran vanka det grilla pølser og varm kaffe - treng itj å dra på høyfjellet for å kos oss i påska nei!

Og itj nok med det, da vi kom i hus igjen, va vi all sammen temmelig rød i fjeset. Sola hadd gjort jobben :roll:

Fortsatt god påske te all sammen!

post-474-133474415168_thumb.jpg

post-474-133474415182_thumb.jpg

post-474-133474415193_thumb.jpg

post-474-133474415202_thumb.jpg

post-474-133474415212_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arti sjå for meg som faktisk kommer fra Haltdalen.

En gang i min ungdom, jeg var vel rundt 15-16 år, gikk jeg på Grønfjellet med alpinski.

Dette er jo lenge siden nå, men jeg husker nedkjøringen gikk så fort det var mulig (det er ikke så fryktelig bratt..), og ble omtalt som noe litt utenom det vanlige.

Jeg kjørte noen små heng oppi der også.

Med familien på tur som turfølge (jeg gikk opp på Grønfjellet alene, husker jeg) var det ikke noe problem å holde følge opp.

Ellers så var vel dette også et slags pionerprosjekt, her oppe i nord hadde vi jo ikke sett alpine turski den gangen, dette var jo også før telemarkhysteriet og kråkesvingene kom for fullt.

Nå i dag, med lette alpine turski og skifeller, hadde det vært morro å gjøre dette på nytt.

Lett nok å gå med, husk, ingen problemer med bakglatt smorning, og totalt overlegent nedover, med litt trening kjører du akkurat som du vil, uansett føre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har æ lagt ut et panorama tatt like nedenfor Renåtjønnin: quote]

Fint bilde. Jeg tillater meg en liten kommentar som du kan hive i bøtta dersom det ikke passer;

Jeg kuttet ned på himmelen, samt på snøen i forgrunnen. Bildet fikk (IMHO) en enda større panoramisk effekt, og viktigst, med JPG faktor 6 (du hadde 3) ble bildet 1,6MB i stedet for 8+.

Men dersom mye himmel er en viktig del av bildet, bortfaller poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

g-arnt skrev:

Jeg kuttet ned på himmelen, samt på snøen i forgrunnen. Bildet fikk (IMHO) en enda større panoramisk effekt, og viktigst, med JPG faktor 6 (du hadde 3) ble bildet 1,6MB i stedet for 8+.

Tar gjerne imot alle tips med åpent sinn. Var mest opptatt av å få sammen bildene etter som jeg har rotet bort det stitch-programmet jeg var mest fornøyd med. Brukte HP sitt denne gangen.

Skal se om jeg har program som kan endre jpg-klassen, ellers er sikkert endringene kurante. Takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.