Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimen rundt sommer


Minlykke

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og samboer skal gå i Jotunheimen i sommer. Jeg har laget en rute som jeg lurer på om noen kan bekrefte at man kan gå. Dette er ruta vi tenkte å gå:
Gjendesheim – Besseggen – Memurubu – Gjendebu  – Spiterstulen – Gallhøpiggen – Spiterstulen – Glittertind – Glitterhiem – (Russvatnet) - Gjendesheim

Dag 1: Vi skal starte på Gjendesheim, gå Besseggen til Memurubu og så var planen og ta båt til Gjendebu.
Dag 2: Gjendebu til Spiterstulen
Dag 3: Spiterstulen - Gallhøpiggen tur retur
Dag 4: Spiterstulen - Glittertind - Glitterheim (evt fri denne dagen med kun avlapning, legger da til en dag på turen)
Dag 5: Glitterheim - Russvatnet
Dag 6: Russvatnet - Gjendesheim

Kom gjerne med innspill på turplanen vår! Setter stor pris på det, har ikke gått i Jotunheimen før, men vært mye på Gjendesheim.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke helt hva som har skjedd, men for noen år siden hadde spørsmål som det over gitt 99 svar, og hvor noen av forummedlemmene i detalj hadde diskutert enkelte ruter.

Jeg har ikke allverdens erfaring fra Jotunheimen, men litt.

Alle rutene du spør om er beskrevet på nettet UT.no og opplysningene her er greie å få med seg.

For egen del, er det nettopp at det "spørres" som jeg vil kommentere. Ur fra  dette. kan det virke (korriger meg gjerne om jeg tar feil) som dere (du) ikke har veldig mye erfaring. Overnatting ved Rusvannet betyr - vanligvis - telt. Ruten Gjendebu til Spiterstulen er lang - 9(-10 timer?) Det kan lett bli en utfordring uten trening i nettopp å bære tung sekk langt.

Nå håper jeg andre kan komme med opplysninger om rutene - det må jo fortsatt finnes en del Jotunheimentusiaster her på nettet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Rejohn, Gjendebu-Spiterstulen er langt. 24km. Ellers ser vel de andre etappene ut til å være innafor, men det kommer an på oppakning og forutsetninger.

Utstyret er det viktig å si noe om. Det er kanskje unødvendig å bære med telt, pose og underlag i en uke om det bare planlegges å benytte det en natt ved Russvatnet og bo på hytte resten, men det kommer jo litt an på vekt og volum av de tingene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Jeg fikk nesten tilsvarende tur i fjor og dette er en rute man helt klart kan gå, men det kommer jo helt an på fysisk form og oppakkning. 

Vi gikk: Leirvassbu- memurubu (båt fra Gjendebu) - Gjendesheim - Glitterheim - Spiterstulen (over Glittertind) - Leirvassbu 

Som kommentert over kan turen Gjendebu - Spiterstulen være lang og tung (spesielt turen gjennom Urdadalen), vi valgte å ikke gå denne, men heller to lettere etapper om Leirvassbu.

Hvis dere ikke vant til å gå langt i fjellet med tung sekk ville jeg helt klart droppet telt osv og kjørt på med overnatting inne på hyttene. Her kan man vel lett spare 10 kg i sekken. Turen mellom Glitterheim og Gjendesheim var litt lang, men ikke spesielt krevende, (ville droppet teltovernatting her siden jeg vil anbefale å gå uten dette). 

Det kommer litt an på hvilken vei dere ønsker å gå, men turen opp til Glittertind er veldig mye enklere fra Glitterheim siden enn Spiterstulen (den er ikke vanskelig fra Spiterstulen heller, men mye lenger og tyngre å gå opp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere har bra gå form er dette en fin tur. Får med dere mye på den runden :-)  Med hytteovernattinger kan dere presse vekta på sekken ned i 5-8 kg, versus 11-15 kg og det vil merkes etter noen dager.  Med god form, inngåtte sko, vant til steinete stier, liker litt motbakke og det å presse seg litt mener jeg opp til 30 km hver dag er innafor, men det er vel like stort faktum at mange overvurderer sine egne evner eller har for lite sammenlikningsgrunnlag og da er kanskje 15-20 km om dagen mer passende.  Og det er jo lov å ta noen langturer i forkant. for å gå seg inn :-). Spør gjerne deg selv om du tidligere har gått har gått 10-12 timer effektivt, i steinete terreng og syntes det var innafor..og vil du synes det er ok i regn eller blåst.. eller vil din samboer like det.. Sjøl ville jeg syntes turen er perfekt (liker ukesturer med pulk/kajakk, lange toppturer, norge på langs på sykkel, birken  etc,), men fruen som er mer edruelig og vettug ville nok satt grensen på 15-20 km om dagen eller 8 timer med effektiv vandring, så da hadde vi lagt inn hviledag eller om Leirvassbu (som for øvrig har veldig hyggelig vertskap).

Endret av PTG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.