Gå til innhold
  • Bli medlem

Voile 3-pin eller rottefella 412


beefeater

Anbefalte innlegg

Hei!

Ny her for anledningen men trenger hjelp med en viktig avgjørelse :-) 

Knakk en av mine Åsnes Ingstad bak bindingen da jeg skulle krysse en bekk og la kanskje litt vel mye av min beskjedne kroppsvekt på skia som hang mest i løse lufta..  Har et par natoplanker (combat Cap) på vei (på tilbud hos Tromsø ski og sykkel!) som erstatning.

Så til problemet: Har vært veldig fornøyd med mine gamle Rottefella 412-bindinger. Ingstadskiene var det andre paret disse sto på. Har byttet wire en gang. 

Tenkte i utgangspunktet å flytte disse videre sammen med teleplatene på ca 1cm. Har vært godt fornøyd men kanskje har verden gått videre?

Voile 3-pin virker å være alternativet nå. Men er de bedre? Bedriver fjellskigåing primært bortover men liker å ha litt kontroll i nedoverbakkene. Gåkomfort med mulighet for å stramme til litt før nedfarten vektlegges.

beefeater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ville ikke byttet.

Litt bedre fleks med 3-pin, men sliter også merkbart mer på skoen. Mange som får sprekk i sålen der. Jeg har 412 sjøl, må vel nærme seg 15-20 år nå, og liker enkel mulighet får å slakke opp når man går, samt at man kan slenge på tåladder eller feite gamasjer under kalde forhold og bedre styring nedover. Den gang jeg valgte 412 så hadde jeg vanlig Rottefella 3-pin uten kabel, og bytter nok ikke tilbake til 3-pin nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hva skal en velge? JEG tror definitivt kjøregleden er større med voile 3-pin men skifølelse er en individuell vurdering og den må man helst ta selv for å finne utstyret som passer hver enkelt følelse, ferdighet og bruk. begge to er nok veldig gode alternativ til bruksområdene du beskriver. Kanskje du kjenner noen med voile med omtrent dine fysiske forutsetninger? Lån ski og prøv før du handler.

11 timer siden, beefeater skrev:

Hei!

Ny her for anledningen men trenger hjelp med en viktig avgjørelse :-) 

Knakk en av mine Åsnes Ingstad bak bindingen da jeg skulle krysse en bekk og la kanskje litt vel mye av min beskjedne kroppsvekt på skia som hang mest i løse lufta..  Har et par natoplanker (combat Cap) på vei (på tilbud hos Tromsø ski og sykkel!) som erstatning.

Så til problemet: Har vært veldig fornøyd med mine gamle Rottefella 412-bindinger. Ingstadskiene var det andre paret disse sto på. Har byttet wire en gang. 

Tenkte i utgangspunktet å flytte disse videre sammen med teleplatene på ca 1cm. Har vært godt fornøyd men kanskje har verden gått videre?

Voile 3-pin virker å være alternativet nå. Men er de bedre? Bedriver fjellskigåing primært bortover men liker å ha litt kontroll i nedoverbakkene. Gåkomfort med mulighet for å stramme til litt før nedfarten vektlegges.

beefeater

 

Endret av anderskristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎26‎.‎04‎.‎2016 at 10.20, anderskristensen skrev:

JEG tror definitivt kjøregleden er større med voile 3-pin

Ikke helt overbevist :-) , Voile 3-pin Telemark med vidje har dårlig fleks så man må bryte litt ekstra på skoene for å komme dypt i sving. Dessuten er innfestingen leddet så det blir mer ujevnt press på skia når man bøyer seg. For Voile 3-pin Hardwire er jeg enig, men den er mer kjøreorientert. Men enig så klart at det kommer an på smaken :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som har Rottefella Cobra R8, så passer stagene til de på Volie 3pin da blir de hardwire :-D

Har ikke prøvd 412, men har 3pin, gåkomforten er fin. Bruker kun 1ste trinn på klemfestet foran, skal jeg ha de bittelitt stivere nedover klemmer jeg ned i trinn 2, og enda mer så setter jeg på vidjene (og trinn 2).

De gnagde litt på gummikalosjeringen på ene støvelen, litt filing av klemfestet kurerte det.

Traverse modellen med originale 10mm plater skal monteres med 4 hull i skiene og ikke 3 dersom butikken gjør det den skal, det er samme hullmønster som Switchback og en del andre Telemark bindinger har. Platene til Voile er mye mer solide enn Rottefella sine. Hvis du mener du kan greie deg med ett hælløfter-nivå, dropp den forover-monterte løfteren, ved enkelte føreforhold pakker snøen seg der og gir et litt irriterende hælløft.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.