Alexander Nilsen Skrevet 23. april 2016 Skrevet 23. april 2016 Etter mye spekulering og lesing, har jeg endelig kommet frem til et par telt som jeg finner interessante. Det som gjør valget noe vanskelig er den store prisforskjellen. Teltet skal - Brukes kun av megselv - Enkle overnattinger og kanskje 3-4 dagers turer. - Trolig åre rundt, men vestlandet er ikke akkurat vinteren ekstrem - Vekten betyr selvsagt litt, men slik jeg ser det skiller det 400g mellom disse (Ringstand lettere) XXL har tilbud på Normarka 2 for 1299kr, mens Ringstad 2 ligger på 3499. Så stor forskejll på pris og det Eneste jeg ser som et stort pluss er noe bedre takhøyde og litt mer plass til sekk. Tanker og erfaringer? Er det værdt og kjøpe Ringstad 2 for 2200kr mer ? Siter
Per Fredrik Skrevet 23. april 2016 Skrevet 23. april 2016 Jeg har Nordmarka 2 og Ringstind 1, dette er en utgått modell, men flere har den på lager blant annet Villmarks butikken til 2999..http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Friluft/Telt-og-lavvo/Fjell-tur-telt/(offset)/18 Hvis du skal ha dette som singel telt kunne du vel også vurdere Ringstind 1. Jeg kjøpte Ringstind fordi jeg ville ned i vekt og volum for de fotturene jeg har planlagt. Nordmarka teltet og Nordmarka tarp bruker jeg på kanotur. Nordmarka teltet er som du skriver tyngre og har også større volum sammenpakket. Å sammenligne disse to teltene blir litt som å sammenligne epler og pærer. Nordmarka serien produseres av Helsport som billigserie for XXL, mens Ringstind er i proserien til Helsport. Jeg har prøvd Nordmarka 2 i kuling på Hardangervidda og teltet klarte seg bra. Jeg har ikke prøvd Ringstind under samme forhold, men du finner flere her på forumet som har gode erfaringer. Jeg er 187 cm så takhøyden i Nordmarka føles noe lav. Siter
Populært innlegg Ståle Sæther Skrevet 25. april 2016 Populært innlegg Skrevet 25. april 2016 Har ingen større erfaring med Nordmarka 2 spesifikt men designet er jo ikke ukjent. Har derimot en hel del overnattinger i Ringstind 2 så jeg svarer ut fra det og siden jeg uansett av ukjente årsaker er sprett våken midt på svarte natta tar jeg meg god tid til detaljer også. Ringstind 2 har jeg kun brukt som solo-telt. 2 personer går til nøds men min mor og lillebror som da var 9 år kranglet voldsomt om plassen der og bøyde ei teltstang da de forsøkte på en campingplass med alt av medbragt utstyr lagret i bobilen. Ikke noe jeg ville anbefalt som plan A. Men som solo-telt er det selvsagt noe helt annet. Teltet har bare en stang og er ekstremt kjapt å sette opp hvis det kommer ei ettermiddagsbyge skliende forbi. Med litt øvelse tar det ikke mange sekundene fra sekken er av ryggen til teltet står oppreist. 3 plugger i fotenden, tre inn teltstanga, 2 plugger i hodeenden. Pang-pang. Ferdig oppsatt nødly. Bardunere litt kan man ta seg bedre tid med hvis man fortsatt har tid før regnet kommer og finner det ønskelig. Ofte er det overflødig og kan vente til den verste skura er over om man velger å bli på stedet. Hvorvidt det tåler en skikkelig nyttårsstorm er jeg mer usikker på. Bare en teltstang er fort i minste laget om været blir ekstremt selv om min erfaring er at det tåler noen røffe vindkast av typen kuling veldig greit. Jeg vet folk har benyttet teltet i rimelig ruskete vintervær med godt hell også. Selv ville jeg vært noe bekymret for luftinga på vinterføre. Med 1 av 2 lufteventiler plassert helt nede ved bakken skal det ikke mye snø til før det tetter seg igjen der. Teltet er avhengig av god plugging for å stå skikkelig. Spesielt i fotenden der tre plugger må til for å stramme opp fotenden og tre barduner må strekkes langt eller høyt opp for å løfte fotenden av teltet opp fra bakken. Enkelte steder, som f.eks. i de mer steinete delene av femundsmarka har det til tider krevd litt kreativitet å få tilstrekkelig med gode pluggfester her. Men med litt justeringer, steinstablinger og fortøyninger i busker og trær har det gått greit uten de helt store hodepinene også på steder som har sett helt håpløse ut ved første øyekast. Som solo-telt har Ringstind 2 et meget godt gulvareal for en person og jeg har aldri savnet noe på den kanten. I bredden har jeg bortimot en meter ekstra plass ved siden av meg. Der hender det stor-sekken (125L Norrøna Recon Syncroflex) får plassen sin for natta. Der ligger lesestoff, tørre klær og hvis jeg er på jakt får også hagla og diverse annet jaktutstyr veldig greit plass. Er utstyret vått så blir det selvsagt mer interessant å stable det i ytterteltet eller legge det igjen under tarpen ute om jeg har med en slik. På høsten har jeg noen ganger også hatt med en gassdrevet lampe både for lys men også for litt varme. (https://www.oslosportslager.no/produkt/primus-micron-lantern-gasslampe-22886.aspx) Bredden i teltet er såpass god at jeg har hengt wire'n i en av løkkene i taket i innerteltet for å forhindre velting og det har fungert greit uten at wire'n er blitt for varm øverst. Har da hatt et hyggelig lys som også gir litt varme og er relativt veltesikkert ved siden av meg i teltet på kveldinga. Nå fraråder selvsagt helsport på linje med alle andre produsenter bruk av åpen ild i telt både av hensyn til brannfare og potensiale for CO-forgiftning men det er vel også noe "alle" gjør med en viss forsiktighet og ulike sikringstiltak. Teltduken skrår ganske brått ned over fotenden men det har jeg aldri opplevd som spesielt problematisk. Har til gode å se at sammenklistring av ytter- og innertelt med påfølgende gjennomslag av kondens har blitt et reelt problem. Selv om jeg ofte har brukt Exped downmat 9 LW som underlag har det ikke gitt meg problemer på dette området. Men jeg ville ikke hatt et underlag som bygde mer i høyden enn dette. Marginene er jo små helt nederst i fotenden. For de som er lengre enn mine 185cm kan det også hende at fotenden må fylles enda mer opp av lange bein og da kan kanskje downmat 9LW bli i høyeste laget men jeg tror det skulle gå bra for alle unntatt 2-metringene der ute. Med stoltrekk på kan jeg også løfte hode-enden på underlaget slik at jeg får en utmerket stilling til å lese og slikt før øyelokkene glir igjen eller studere kart mens morgenkaffen koker opp. Opplever ikke plassmangel i hodeenden som noe problem i forhold til dette selv om telttaket også skrår nedover en del her. Bredsiden over hode-enden er derimot litt vindfang og en del har opplevd det problematisk at denne kortveggen presses innover og klistrer sammen teltdukene slik at man har fått kondensgjennomslag og selvsagt også en teltduk som blafrer plagsomt nært ansiktet. Ikke opplevd dette selv men ser klart at muligheten er der om værforholdene er stygge nok og teltet står med hodeenden i stedet for fotenden mot vinden. Flere har også fått helsport til å sy på ekstra hemper midt på bredsiden for å plugge ned i bakken men jeg for min del har ikke funnet det nødvendig (enda?). Vil jeg sitte helt oppreist går også dette veldig greit på "lenestolen" min. Det er 110cm under taket på det høyeste og det er tilstrekkelig selv om hodet av og til kommer bort i innerteltet. Snur jeg stolen 90 grader og sitter vendt mot døra f.eks. i forbindelse med matlaging i forteltet er dette et mindre problem. Forteltet er ganske lite men i kroken parallelt med hode-enden av teltet har jeg god plass til mat-sekken, trangia-settet, te-lys, eventuelt gasslampe, myggspiral m.m. Har ved en anledning også fått plass til en løst sammenrullet packraft der i tillegg. Den delen av forteltet som er dekket av døra når den er stengt gir plass til fottøy, bukse og søppelpose og jeg har fortsatt nok plass til å smette ut av teltet en tur. På de spesielt våte dagene når våt sekk og våte klær også ligger der er det litt mer logistikkarbeid å komme seg inn og ut av teltet. Det er nemlig ikke plass til så veldig mye mer. Men enklere synes jeg uansett det blir siden forteltet går langs liggeretningen. Da har jeg også enkel tilgang til tingene som ligger der bare ved å strekke ut høyre hånd. Ikke som på typiske tunelltelt som innebærer å snu seg rundt på mage og krype ut i ytterteltet for å finne tak i ting. Ufint når soveposen egentlig frister mest i kulda etter en lang og slitsom dag eller nattesøvnen ikke helt har sluppet taket enda synes jeg. Bedre da å nyte noen trege morgentimer med en god bok henslengt i soveposen (som på bildet over) mens kaffevannet putrer på gassbrenneren i forteltet ved siden av før man bryter seg løs på dagens forflytninger, fiskerier og andre gjøremål. Har man bare en pause er det også et fint sted å oppholde seg med døra åpen for å speide etter fiskevak og annet interessant utenfor teltet. Jeg har som nevnt tidligere ikke de helt store erfaringene med Nordmarka 2 men tunellteltdesignet er godt gjennomprøvd for de fleste. Så også hos meg. Fordelen er i hovedsak muligheten for store fortelt. Derfor hender det da også at jeg velger å ta i bruk Helsport Gjende 2 camp i stedet for Ringstind 2. Spesielt på høstens jaktekspedisjoner over tregrensa, uten særlige muligheter for bruk av tarp, synes jeg stort fortelt tvinger seg høyere opp på prioriteringslista av komfort-hensyn. Nordmarka 2 ser jeg derimot at har et ganske lite fortelt. Men forteltet er over hodeenden i stedet for parallelt med liggeretningen. En ulempe om man tenker å bruke det til solo-telt slik jeg ser det og uten fordelen av å gi noe særlig større fortelt. Nordmarka 3 camp eller andre 2 camp tunneltelt ville derfor vært større konkurrenter slik jeg ser det. Men da er vektforskjellen raskt en faktor som må vurderes. Alt i alt et mindre attraktivt design på Nordmarka-teltene synes jeg. En annen ting er høyden i innerteltet. Her skiller det hele 20 cm mellom Nordmarka 2s beskjedne 90cm mot Ringstinds mer komfortable 110cm. Med mine 185cm er 90cm ikke særlig aktuelt. Derfor utgår mange ellers veldig interessante alternativer fra velrenomerte og grisedyre Hilleberg for min del. (Begynner nesten å lure på om det er bare små-folk som går på tur i Sverige. ) 100cm er en slags smertegrense for meg merker jeg. 110cm er veldig greit. Ulempen er selvsagt at jo høyere teltet er jo større vindfang blir det. Det er derfor ikke umulig at Nordmarka 2 vil tåle litt mer ruskete vær enn Ringstind 2. Men heller ikke det er et ekstremtelt laget for de virkelig drøye forholdene og derfor vil det i praksis være et forholdsvis svakt poeng i fordel Nordmarka. Valg av teltplass vil fort være langt mer kritisk enn valg av telt her. Forskjellen er ikke stor nok til at det er et veldig relevant argument slik det ville vært om du så Ringstind 2 opp mot f.eks. Helsport Patagonia som jo kanskje kan ligne litt på Nordmarka ved første øyekast. Så...Nordmarka 2 eller Ringstind 2? Hadde de begge vært gratis hadde jeg absolutt anbefalt Ringstind 2. Slik jeg ser det er designet på Ringstind 2 totalt sett klart overlegen designet til Nordmarka 2 for den jevne teltbruker. Men prisdifferansen er jo temmelig stor. Spesielt omregnet i prosenter men også i rene kroner og øre. 2200 kroner i forskjell gir 2200 grunner til å velge Nordmarka 2 og dermed 2200 ekstra kroner du kan legge i budsjettet for ei grei hagle, fiskeutstyr, sekk, sovepose eller annet gøy du vil ha glede av på tur. Og uansett valg kommer du garantert til å få mange flotte turer fremover. Teltet og utstyret ellers er tross alt bare en liten del av turlivet. Noen av mine flotteste turopplevelser hadde jeg i min ungdom på helgelandskysten med en plastpresenning fra biltema som kostet meg noen beskjedne tikroninger eller hengekøye til et par hundrelapper og regnponcho som kostet ca det samme som tak. En gang også i ei hule mellom noen steiner under foten av de syv søstre husker jeg. Tilsammen et tresifret antall flotte turer på 1- 6 netters varighet som kostet nesten ingen ting i utstyr før jeg voksen og bortskjemt gjenopptok turlivet med et langt romsligere budsjett. I dag er turene en del mer laidback og komfortable og preget av et relativt høyt kostnadsnivå. Om turminnene nødvendigvis er så mye bedre av den grunn? Kanskje ikke når jeg egentlig tenker meg om. Utstyret er jo bare verktøy og gir lite opplevelser i seg selv. (Bilde av Ringstind 2, Helsport LY tarp og rotete camp tatt under en pause i fiskeriene ved Storbuddhåen i Femundsmarka sommeren 2014 - Et av de bedre minnene) Uansett valg av telt vil jeg slå et slag for tarp som kompliment til et greit telt. Det gir skygge men svært god gjennomtrekk på varme dager og ly for regnet på våte dager. Greit også at det er tørt på bakken rett utenfor teltdøra. Det inviterer til mer lufting av teltet selv om det regner. Et relativt behagelig sted å være selv om utelivet ikke byr på stabile 24 graders vindstille og overskyet romtemperatur slik man har i stua hjemme. Et sted å oppholde seg som kan gi panoramautsikt i 360 grader og der du bestemmer takhøyde selv avhengig av preferanser og vær. Et sted som gir deg grei klestørk selv på våte dager. Og et sted du kan koke så mye vann du orker uten å bekymre deg for kombinasjonen av dunsoveposer og kondens fra kokeapparatet. Et fint sted å la noe utstyr kunne ligge igjen også om du tar med fiskestanga eller hagla for å rusle en runde for litt matauk. Tidligere nevnte presenning fra biltema fungerer fint til dette selv om den bråker noe mer og er mer kranglete å pakke med seg enn ekstremt mye dyrere løsninger. 12 Siter
Nordover Skrevet 29. april 2016 Skrevet 29. april 2016 Godt fornøyd med mitt Ringstind 2 light, står støtt i all slags vær og har romslig med plass når det bare er meg. Har også ligget to i det i en liten uke, det funker sommerstid. Tenker valget ditt kommer an på hvor mye plass i forteltet du foretrekker, da begge to er gode, stabile telt. Ringstind er ikke selvstående, da det bare har én stang og du er avhengig av gode bardunerings-muligheter for å få et stramt og fint oppsett. Siter
ViktorS Skrevet 29. april 2016 Skrevet 29. april 2016 Bare for å få det bekreftet, funker det greit å lage mat i forteltet? Selv med glidelåsen på duken lukket igjen? Eller burde man satse på noe annet enn ringstind 2 da? Siter
Nordover Skrevet 29. april 2016 Skrevet 29. april 2016 Funker helt fint for meg å kokkelere i forteltet når det bare er meg med duken lukket, dersom man er to kan det bli litt knapt dersom det skal mye på kok. Dersom du er en tur-gourmet som liker god boltringsplass så ville jeg kanskje gått for en variant med litt romsligere fortelt:-) 1 Siter
ViktorS Skrevet 29. april 2016 Skrevet 29. april 2016 Nordover skrev (På 29.4.2016 den 9.29): Funker helt fint for meg å kokkelere i forteltet når det bare er meg med duken lukket, dersom man er to kan det bli litt knapt dersom det skal mye på kok. Dersom du er en tur-gourmet som liker god boltringsplass så ville jeg kanskje gått for en variant med litt romsligere fortelt:-) Ekspander Trenger bare å ha plass til en gassboks, og brenner med slangetilkobling (som står på bakken) og en liten kjele/stekepanne oppå for litt egg og bacon, evnt grøt:) kan man feks dra bunnduken "inn", for å få større gulvplass i forteltet? Evnt dra det inn, sette en teltplugg i bakken for å holde gulvet på plass? trenger ett solotelt med grei plass, og ett lite fortelt til kokkelering og våte sko. Under 2kg og ikke allverdens dyrt Siter
Ståle Sæther Skrevet 29. april 2016 Skrevet 29. april 2016 ViktorS skrev (På 29.4.2016 den 9.24): Bare for å få det bekreftet, funker det greit å lage mat i forteltet? Selv med glidelåsen på duken lukket igjen? Eller burde man satse på noe annet enn ringstind 2 da? Ekspander Jeg har kokt mye kaffe, kokt vann til real, stekt bacon og slikt i forteltet med lukket duk. (Trangia 27-serie apparat med gassbrenner) Min erfaring er at det går helt fint og jeg har aldri opplevd dette som problematisk. Forvarming av bensin/parafin-brennere vil jeg derimot så absolutt fraråde. Å planlegge med at høye stikkflammer er greit blir alt for spennende for min del i et så lite fortelt med vegger som skrår innover. Hvis været ikke er alt for ille forsøker jeg ofte å lufte litt ekstra ved å åpne døra delvis og skyve kokeapparatet litt ut i åpningen. Jo mindre vanndamp jeg tilfører teltet jo mindre kondensproblemer blir det jo. Forsåvidt mindre sjans for å få mer CO-gass inn i teltet enn jeg er komfortabel med også. Ideelt sett burde jeg vært flinkere til dette med Gjende 2 camp også men der er det fort litt mer tiltak. Må krabbe ut fra den gode varme soveposen og slikt. Og det stemmer nok når det sies at det som er lett å gjøre lettere blir gjort. 2 Siter
Nordover Skrevet 29. april 2016 Skrevet 29. april 2016 Ja, det går uten problemer for min del. Har fyrt både gassbrenner og bensinbrenner i forteltet uten problem. Det er bare én lufteluke i forteltet mitt, så jeg åpner lufteluken i fotenden også ved fyring. Jeg har også brettet til side innerteltet når jeg behøvde mer plass:-) Siter
Tor-Erik-L-77 Skrevet 29. april 2016 Skrevet 29. april 2016 (endret) Har selv ringstind superlight 1-2 og er svært fornøyd med tanke på vekt og pakkevolum. Det fungerer bra om du ikke er en stor person, er du mye over 1.85 kan det fort føles trangt. Har modifisert med flere ekstra bardurneringer. Det er veldig raskt å sette opp og med såpass lite telt så er det da også lett å finne en teltplass. Enkel kokkelering fungerer helt fint med lukket fortelt, om du setter på ekstra bardunfester på ytterduken så får du også endra bedre plass i forteltet. Teltet tåler ganske heftig vind etter min erfaring, vertfall etter ekstra bardunfester - uten dette kan det bli mye blafring. Jeg ser på dette teltet som noe man bruker på lengre fotturer hvor du tilbringer minimalt tid i selve teltet - det er ikke et "kose" telt på noen måte. Sånn sett finnes det egentelig ikke mange konkureneter til denne typen telt så vidt jeg har sett. Endret 29. april 2016 av Tor-Erik-L-77 Siter
Alexander Nilsen Skrevet 29. april 2016 Forfatter Skrevet 29. april 2016 Ble Ringstind 2. Monterte det opp i hagen i dag og må si meg meget fornøyd med plassen. Synes forteltet hadde god nok plass til litt små koking osv. 7 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.