andersno Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 En forbryter vender alltid tilbake til åstedet Heter det, og i dag dro jeg tilbake til åsteder for sesongens første skitur. Se https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=31147&highlight=#31147 Med fare for å fornærme de som ikke få tur-/fjellfølelse hvis det finnes vegetasjon eller utsikt til saltvann tar jeg sjansen på en turrapport fra en tur uten store utfordringer hverken terrengmessig eller kondisjonsmessig. Og med masse vegetasjon samt et glimt av saltvann. Etter at jeg ut på formiddagen hadde klarert programmet for resten av uka, la jeg merke til en vidunderlig blåfarge på himmelen. Og som trøndere flest, forstår jeg at det ikke finnes garanti for at det er likedan i morgen. Nistepakke ble smurt, te helt på termos og kamera og gps lagt i sekken. Droppet reserve skitupp, og glemte solbriller og solkrem - men skiene holdt, reserve solbriller lå i bilen og litt rød i pannen tåler jeg å bli. Parkerte på Saksvikvollen etter en tur langs veier av varierende standard; mest asfalt med få telehiv, men en strekning langs Jonsvannet med grusvei som var i ferd med å gå i oppløsning. Det er nesten ikke tele i vinter, men det er tydeligvis nok til at grusveiene er i ferd med å omdannes til suppekonsistens. Fordelen med utgangspunktet er at det ligger på nivå med hovedskiløypene i området, og at det er offentlig vei helt frem. Alternativet på motsatt side av området; Gjenvollhytta ligger ved enden av en bomvei, og avstanden er i alle fall ikke mindre. Valgte som vanlig en tur over Langåsen hvor det er mulig å få en slags fjell-/viddefølelse over myrene på toppen. Men for første gang klatret jeg helt til topps - hverken spennende klatring, eller spektakulære terrengformasjoner, men en vidunderlig utsikt. Utsikt til nærområdene med Jervfjellet og Sjåvidthøgda hvor jeg i fjor hadde noen fine fotturer og de fjernere områdene som Sylan, Trollheimen og Fosenfjella på andre side av Trondheimsfjorden. Matpakken ble fortært sittende på en stein med utsikt til Trollheimen og "eventyret". Det var et slit å bryte opp for å fortsette runden. Resten av turen var ikke spesielt spennende, bortsett fra nedkjøringen fra Langåsen er det liten mulighet for fartsblindhet og føret satte også sine begrensninger med kald nysnø på toppen av vårsnøen under. Sola tærte litt mindre på nysnøen enn jeg satset på, så det ble litt ising på universalklisteret i skyggepartiene. Påskestemningen var der til gangs, på myrene var snøen allerede i ferd med å forsvinne og det surklet godt nedover myrsigene. En alle tiders dag i et vær som ikke kunne vært bedre - skulle bare ikke blitt forledet av en annen tråd når det gjelder appelsiner på tur. I dag hadde en skikkelig stor appelsin gjort påskestemningen fullendt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Jeg må innrømme at fjellfølelsen uteble den gangen jeg selv var på Langåsen...men turfølelsen var der så absolutt! Skogene og åsene rundt Jonsvatnet er et bra turområde. Nær byen, men likevel veldig lite folk! Ellers fine bilder! Jeg vil forresten anbefale Gullsiberget hvis du ikke har vært der. Passelig lang søndagstur og god utsikt fra toppen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andersno Skrevet 5. april 2006 Forfatter Del Skrevet 5. april 2006 El Gringo skrev: Jeg vil forresten anbefale Gullsiberget hvis du ikke har vært der. Passelig lang søndagstur og god utsikt fra toppen. Står på planen, men vet ikke om det blir denne påska. Planen er å ta bussen til Brøttem og gå derfra via Gullsiberget til Bratsberg og evt. over Liaåsen tilbake til Risvollan. Var der pr. sykkel og beina for 2 år siden i mai. Sykla en tømmervei opp fra Jonsvannet og forbi Gulltjønna til jeg sto fast i ei snøfonn og fortsatte til fots. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fjellfinn Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 "Utsikt mot Trollheimen" Fra venstre: Svarthetta, Geithetta, Trollhetta (alle 3 toppene), Neådalssnota og Rindhatten med Tovdalsberga foran. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.